Proč koupit |
---|
Vynikající jízdní komfort Velký vnitřní prostor Příznivé ceny Velký zavazadelník kombi Pohodlná sedadla |
O vozidle
Citroën C5 nahradil v roce 2001 dosluhující model Xantia. Podobně jako on a vlastně celá řada předchozích Citroënů střední třídy láká tento vůz na hydropneumatické odpružení, které přináší nebývalý jízdní komfort. Tím je tento Citroën opravdu vyhlášený, přidává k tomu navíc i nadprůměrnou prostornost. C5 lze totiž jednoduše charakterizovat jako opravdu pohodlný kočár, ideální na dlouhé cesty. Vůz má i velmi pohodlná sedadla, která ovšem nemají příliš výrazné boční vedení. To jen podtrhuje celkově velmi komfortní zaměření auta, které vlastně nedává jakýkoli prostor pro sportování. Verze combi s názvem Break má navíc i opravdu velký zavazadlový prostor, jeho objem 563 litrů je opravdu nadprůměrný. To sedan je na tom trochu hůře, jeho 455 litrů není příliš mnoho. Přepravní schopnosti combi vylepšuje právě hydropneumatický podvozek, který umožňuje snížit nakládací hranu pomocí tlačítka u pátých dveří a také udržuje konstantní světlou výšku zadní nápravy i při vysokém zatížení.
Výbava
Velký Citroën C5 první generace plnil v době svého aktivního života zároveň roli vlajkové lodi značky, model XM se přestal vyrábět už rok před jeho uvedením a velký C6 přišel až v roce 2005, tedy po faceliftu C5. To znamená, že i ve výbavě se Citroën snažil předvést to nejlepší, co mohl, a C5 tak celkově patří k dobře vybaveným vozům.
Design
Citroën C5 první generace byl především před faceliftem vzhledově dost konzervativní vůz. Po modernizaci, ke které došlo v roce 2004, se přece jenom vzhled stal atraktivnějším. Celkově design podtrhuje klidný charakter auta, oproti soupeřům už se na něm ovšem trochu projevuje věk. Ten je vidět i v interiéru.
Spotřeba
Vznětové pohonné jednotky mají většinou pro pohon C5 dostatek síly a přitom se vyznačují příznivou spotřebou paliva. Na rekordy to ovšem není, přece jenom velké rozměry a hmotnost vozu se projeví. Proto nejsou z hlediska spotřeby rozumnější volbou benzinové motory.
Jízdní vlastnosti
Citroën C5 řidiče doslova dokonale izoluje od vozovky, auto se obrazně a vlastně i prakticky vznáší na vzduchovém polštáři. To ovšem v důsledku neprospívá čitelnosti jízdních vlastností. A byť je podvozek solidně dimenzován, řidič nemá o dění pod vozem příliš jasno. Může za to i velmi odtažité a přeposilované řízení a také méně přesné řazení.
Bezpečnost
Nárazovými testy Euro NCAP prošel Citroën C5 hned dvakrát. V prvním testu získal vůz v roce 2001 hodnocení čtyř hvězdiček, faceliftovaná verze v roce 2004 skóre vylepšila na maximum pět hvězd. C5 mívá dobrou bezpečnostní výbavu a příznivým faktorem je i jeho robustní konstrukce. Na druhou stranu modernější vozy jsou na tom v oblasti bezpečnosti lépe.
Praktičnost
Citroën C5 mezi vozy střední třídy exceluje v praktičnosti. Mohutná karoserie poskytuje posádce dostatek místa opravdu ve všech směrech a zavazadlový prostor combi s objemem 563 litrů vyhoví téměř jakýmkoli nárokům. Praktické využití zvyšuje i vzduchový podvozek, který umí díky možnosti snížit světlou výšku ulehčit nakládání těžkých předmětů.
Komfort
Jestli bychom měli ve střední třídě určit etalon komfortu, jistě by se jím stal právě Citroën C5. Jeho vzduchové pérování dokonale vyžehlí i ty nejrozbitější české cesty. K tomu se přidávají dostatek místa, solidní výbava i velmi pohodlná sedadla. Dojem tak může kazit jen průměrné zpracování interiéru.
Provozní náklady
Ačkoli jsou turbodiesely pod kapotou C5 vcelku úsporné, najdeme v dané kategorii i spořivější auta. C5 je navíc vůz jen s průměrnou nebo horší spolehlivostí, a ačkoli nemusí být jednotlivé investice příliš vysoké, různých vad se vyskytuje více. Zamotat hlavu dovede především elektrický systém vozu.
Názor odborníka
Tím hlavním argumentem pro koupi Citroënu C5 je vedle výhodné pořizovací ceny především nepřekonatelný komfort jízdy, který ve střední třídě nemá obdoby.