O vozidle
Druhá generace úspěšného kompaktnějšího SUV-kupé BMW X4 se pod interním označením G02 představila v roce 2018, čímž o rok předběhla již třetí generaci svého většího sourozence X6. To dává X4 určitou výhodu, jelikož to byl tentokrát právě kompaktnější model, který určoval některé změny ve stylistice modelu a může tedy být považován a „originál“. Zároveň ovšem platí, že prvky, které X4 ve vzhledu používá, už předtím přinesly některé jiné modely. Jednoduše jde o aplikaci aktuálního designového jazyka na novou generaci SUV-kupé.
Skoro se zdá, že to je hlavní důvod, proč nová generace vznikla, ostatně ta první se vyráběla jen pět let, což se zdá být u modelu s poměrně užším zaměřením docela krátká doba. Důvod je ale jednoduchý: před debutem generace G02 totiž došlo k pravidelné výměně i u spřízněného modelu X3, který se tou dobou už vyráběl od roku 2011 a tak měl na generační obměnu větší nárok. A u BMW se jednoduše rozhodli, že je zbytečné držet ve výrobě X4 na starší platformě déle, výhodnější bylo u nového modelu použít novou techniku co nejdříve. A tak stojí X4 druhé generace na vylepšené technice, která například umožňuje zástavbu plug-in hybridního pohonu nebo používá nejnovější palubní a asistenční systémy z BMW 5 řady G30. Velký krok kupředu byl tedy učiněn v digitalizaci interiéru a služeb s automobilem spojeným.
Z hlediska vzhledu nejsou změny dramatické. Něco výraznější je čelní maska chladiče, osvětlení auta může být nově kompletně vyvedeno v LED technologii a BMW tento model nabídlo v nových výbavových a stylistických liniích, které lépe splní různorodé nároky konkrétních uživatelů. Zadní světlomety získaly štíhlejší design, který podporuje široký vzhled vozu. Auto je celkově přikrčenější a dynamičtější, než první generace, nová platforma také přinesla snížení hmotnosti. I přes tyto změny si stále zachovává X4 G02 i solidní terénní schopnosti: světlá výška je 204 milimetrů jako u předchůdce a brodivost je dokonce 500 mm.
Vylepšena byla i praktická stránka vozu. Byť je interiér nadále hlavně útulný a to hlavně s ohledem na nízká okna, na zadních sedadlech je tu více místa, než v předchozí generaci – platí to jak pro prostor před koleny (ten už byl solidní i předtím), tak hlavně nad hlavou, kde svažující se střecha ubírá méně centimetrů, než by se z vnějšího pohledu zdálo. Je to malý trik s tvarováním čalouněním stropu, ale funguje to. I zavazadlový prostor si polepšil, tentokrát na 525 litrů, zadní sedadla mají navíc nastavitelná opěradla a po jejich sklopení vznikne rovná ložná plocha.
Co se motorizací týče, nečeká nás žádné překvapení. Opět platí, že na rozdíl od X3 jsou motory kombinovány výhradně s pohonem všech kol a že nabídka vynechává nejslabší agregáty. A nově jsou tu dva sportovní vrcholy, pro každý druh pohonu jeden. Benzínové verze tak reprezentují čtyřválce xDrive20i (135 kW), xDrive30i (185 kW) a vrcholem je šestiválec M40i s 260 kW. U dieselů je logika podobná. Základem je čtyřválec xDrive20i (140 kW), pod označením xDrive30i najdeme šestiválec (195 kW) a vrcholem je rovněž šestiválcový M40d s 240 kW.
Výbava
U BMW X4 druhé generace si zákazníci mohli od začátku vybírat i různé výbavové a designové linie, které vůz lépe přizpůsobily individuálnímu vkusu. To vede k větší pestrosti nabídky, ale zároveň to znamená, že jsou často dostupné lépe vybavené modely. Linie a balíčky tu totiž dostaly přednost před zaškrtáváním jednotlivých položek.
Design
BMW X4 je velmi individualistické auto s netypickou karoserií SUV-kupé. Design druhé generace je ještě dynamičtější, podporují to výraznější ledvinky, možnost kompletního LED osvětlení nebo třeba tvar zadních světlometů, který zdůrazňuje šířku vozu.
Spotřeba
I druhá generace BMW X4 nabízí vyváženou paletu motorizací, které rozhodně nechybí výkon a které nemají s rozhýbáním masy vozu potíže. X2 G02 navíc oproti předchůdci zhublo a lepší je i aerodynamika, což se příznivě projevuje i na spotřebě paliva. Ta byla přitom chválena už v předchozím provedení, takže novinka je v tomto ještě o trochu lepší.
Jízdní vlastnosti
I v oblasti jízdních vlastností došlo u druhé generace BMW X4 k posunu k lepšímu. Auto je kultivovanější a celkově se svým projevem posunulo k běžným vozům kombi a hlavně ve sportovních režimech s adaptivním podvozkem nabízí nečekaně dobrou ovladatelnost. Nadále platí, že je jízda svým způsobem dramatická, což bude řidiče bavit.
Bezpečnost
V nárazových testech organizace Euro NCAP se samotné BMW X4 první generace neobjevilo, jelikož je ale konstrukce auta shodná s typem X3, platí pro něj pět hvězdiček, jako pro tento model. Technici pouze zkoumali odolnost u bočního nárazu, která se ukázala být stejně dobrá, jako u X3. K tomu platí, že může mít X4 bohatou sadu bezpečnostních a asistenčních prvků, které k bezpečí přispívají.
Praktičnost
Praktičnost opět nebyla u BMW X4 druhé generace prioritou, ale došlo tu k velkému zlepšení především z hlediska místa pro cestující na zadních sedadlech. Pozice už tu není tak stísněná a i nad hlavou nějaké místo je. Zavazadlový prostor pojme 525 litrů nákladu, má různé praktické háčky, pravidelný tvar a rovnou podlahu. Tato rovina pak po sklopení zadních sedadel pokračuje.
Komfort
X4 druhé generace se trochu více soustředilo na dynamickou jízdu a podvozek je opět trochu tužší, což může vést k určité nervozitě na některých druzích silnic. Ale nejde o nic vážného, tento ústupek je vykoupen mnohem lepším komfortem pro posádku, která má více místa, sedí ve výtečných sedadlech (hlavně vpředu) a je obklopena špičkovou výbavou s moderními prvky a snadným ovládáním.
Provozní náklady
Zánovní a výrazné SUV-kupé mnichovské automobilky není samo o sobě levnou záležitostí a i provozní náklady pochopitelně patří k vyšším. Nízko se ale umí držet náklady na palivo, zejména dieselová provedení dovedou být až překvapivě úsporná a ani benzínové motorizace nejsou přehnaně žravé. Už vůbec ne pak v kontextu konkurence. Více peněz je ale nutné připravit si na dražší servis a s vyššími cenami je třeba počítat i u pojistek.