Po vrácení skvělého hot-hatche Ford Focus ST jsem si chtěl vzít na test něco úspornějšího, ale zároveň však pořád svižného. Tím pádem mi do oka mohlo padnout jediné auto, Škoda Octavia RS 2.0 TDI, za jejíž propůjčení tím děkuji společnosti AAA Auto.
Náš vůz byl ve velmi pěkném, absolutně nepoškozeném stavu a najeto měl pouze necelých 83 000 kilometrů. Z továrny vyjel v roce 2010 a za celých pět let ježdění jej osedlával pouze jeden majitel. Servisní knížka je samozřejmostí a navíc je vůz prověřen společností Carlife, takže najetými kilometry si můžete být jistí.
Technika
Pod jeho kapotou se skrývá přeplňovaný čtyřválec TDI o obsahu 2.0 litru, který nabízí výkon 170 koní (125 kW) a točivý moment 350 Nm. Agregát spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou a výkon přenáší na přední nápravu. O stabilitu v zatáčkách se postará nízká hmotnost 1405 kilogramů a nápravy McPherson vpředu a víceprvková vzadu. To vše postačí ke zrychlení z klidu na 100 km/h za 8.5 sekundy a maximální rychlost je někde vysoko u 230 km/h.
První dojem
Po usednutí za volant Vás překvapí příjemně pohodlná a zároveň lehce sportovní sedadla s dobrým bočním vedením. Všechny ovládací prvky jsou hezky po ruce a vše je praktické a komfortní, žádné zbytečnosti, prostě auto, jak má být. Nejvíc se mi na Octavii líbí její vnitřní prostor, vpředu RS dokáže nabudit lehce sportovní a zároveň vzdušnou atmosféru, zadní cestující si užívají nadprůměrného místa na kolena a zavazadlový prostor? Ten se svými 585 litry háže do kapse většinu konkurentů, pokud sklopíte sedadla, dostanete navíc obrovskou plochu, která čítá objem 1455 litrů.
Jízda
Při prvních kilometrech Vás překvapí, jak dokáže být i ojetý naftový vůz s dvoulitrovým TDI kultivovaný a poměrně tichý. Při jízdě ve městě umí být dobrým společníkem, podvozek na svou kategorii dobře filtruje i větší nerovnosti a díky vysokému točivému momentu nemusíte při popojíždění přidávat ani plyn a auto se až s nevídanou chutí samo rozjíždí. Na dálnici uvítáte překvapivé pružné zrychlení a nízkou spotřebu, podle stylu jízdy se na dálnici budete držet mezi 5.5 – 6.5 l/100 km. Auto je navíc díky svému aerodynamickému tvaru dobře odhlučněné, tak je možné cestovat i vyššími rychlostmi přes 160 km/h, aniž byste přišli o sluch nebo hlasivky při přeřvávání hukotu. Na okreskách je naftová Octavia RS i celkem rychlá, musíte se však naučit řadit v nižším spektru otáček, abyste využili potenciál přeplňovaného vznětového motoru a jeho vyšší točivý moment. Za týdenní testování, kdy jsem opravdu nejezdil úsporně, jsem měl spotřebu kolem 6 l/100 km, což je slušné. S lehkou nohou nebude problém jezdit za 5 l/100 km. Toto auto prostě po nějaké době budete mít rádi.
Technický stav a na co si dát pozor
Náš vůz byl ve skvělém stavu, 18′ palcová litá kola byla bez oděrky a kdysi příplatková modrá metalíza je taktéž bez chybičky. V interiéru nejsou ošoupaná ani ty nejpoužívanější místa a jde vidět, že první majitel o auto s láskou pečoval. Na nápravách nic nehučí ani nemlátí, vše je krásně čisté a udržované. Pod kapotou to je stejná pohádka, vše v naprostém pořádku. Tady jde vidět, že toto auto měl opravdu někdo rád, ale pozor! Není to tak vždy a můžete se i hezky spálit! U takových ojetin si dávejte pozor na stav turbodmychadla, která kvůli nevhodnému používání brzy odcházejí a repas nebo nové není žádná levná záležitost. Dále je nutné tankovat kvalitní paliva kvůli náchylnosti vstřikování Common rail a autu dodávat pravidelnou péči a výměnu kapalin. Pokud narazíte na auto, na kterém někdo při servise šetřil a neuměl s ním zacházet, za pár tisíc kilometrů to bude Vaši peněženku pěkně bolet, takže pořádně ojetá auta vždy prohlédnout! Tento vůz však můžu jen doporučit, byl to fajn týden.
Článek si můžete přečíst také
zde.