Autojournal.cz: TEST ojetiny MINI Cooper S – Ideální kompromis

Trh vozů s přívlastkem “hot-hatch” byl vždy bohatý na konkurenci a stav se nemění ani v současné době, i když i těchto vozů pomalu ubývá, nebo lépe řečeno, postupně se z nich stávají spíše nadpisy v katalozích prodejců a reálné výkony jsou podstatně horší. MINI Cooper S však hranici zběsilosti posunulo na úplný limit – auto je hrubé, šíleně rychlé, řve, prská, kouše a vůbec, je to takový malý psychicky narušený jedinec!

Pod kapotou stylového šílence kluše 184 koní z 1.6 litrové čtyřválcové jednotky dopované velkým turbem. Zvýšení výkonu motoru proti klasické verzi Cooper bylo docíleno optimalizací přivádění vzduchu do a odvádění výfukových plynů z motoru a dále novým nastavením turbodmychadla. Modifikovány byly prvky jako vzduchový filtr, měřič množství nasávaného vzduchu, výfukový systém a katalyzátor, aby se minimalizovaly ztráty škrcením na sací a výfukové straně motoru. Všechny změny se odrazily také na specifickém zvuku motoru. Zvenku je z celého systému viditelná jen dvojice leštěných koncovek výfuku s průměrem 85 mm.

O přeplňování se stará turbodmychadlo TwinScroll, jehož dvě komory na turbínové straně živí výfukové plyny vždy jen ze dvou válců. To pomáhá omezit vlivy protitlaku od jednotlivých válců ve výfukovém potrubí v nízkých otáčkách a lépe využívat tlakové pulzace. Turbína je vyrobena ze speciálního vysoce odolného materiálu. Plnicí tlak byl zvýšen na 0,9 bar.

Tajemství takřka dokonalého motoru spočívá v nekompromisní technice, která je přímo odvozena od závodních pohárových speciálů. Blok motoru s objemem 1598 cm3 je odlit z hliníkové slitiny a v jednom kuse jsou společně integrována ložisková vedení (průměr jen 45 mm) klikového hřídele. Rozvod DOHC má plynule variabilní časování sacích ventilů, výfukové ventily jsou plněny sodíkem pro lepší chlazení v extrémně náročných provozních režimech. Přímé vstřikování benzinu pracuje s tlakem až 120 bar.

Hodně napoví už samotný vzhled auta – Sko je posazeno níže, vzhled umocňují bílá kola, zatmavené přední světlomety, sportovní masku, agresivnější nárazník a obrovské centrální koncovky výfuků. Příď a záď vozu zdobí znak S, který neznalým říká, že tohle není MINI sousedovic dcery, co jede na nákup nové kabelky. Aby stylingu nebylo málo, karoserie dostala i pruhy na kapotě a červeně lakované brzdiče. Jako celek auto vypadá opravdu dobře a můžete si být jisti jedním – každý se otočí! A ti, co Sko přehlédnou jej rozhodně nepřeslechnou…

Jízda

Vše výše zmíněné potvrdí první stisk startovacího tlačítka, které k životu probudí bestii spící pod kapotou. Motor okamžitě naskočí a odkašle si jako nefalšovaný hulvát. Každé polechtání plynu a následné klesání otáček je doprovázeno silným práskáním z výfuku.

Cooper S má, na přeplňovaný motor, skvělou odezvu na plyn a TwinScroll turbo táhne prakticky od volnobežných otáček až po omezovač. Výsledkem je lineární zátah a neutichající zaražení těla v sedáku. Řízení je příjemně tuhé už v normálním režimu, po stisknutí tlačítka sport však ztuhne ještě více (člověk se pak celkem nadře) a výrazně se změní odezva na plyn, samozřejmě k lepšímu – auto pak reaguje a jde za plynem jako plnohodnotný sportovní vůz z úplně jiné kategorie. Mimo to má “kouzelné tlačítko” vliv i na zvuk výfuku… to potom MINI nemá problém řvát jako rally auto.

To, že výfuk prská celou dobu vás po chvíli nepřekvapí, ale pokud motor vytočíte a razantně pustíte plyn, tak si MINI plnohodnotně střelí do výfuku. Člověk občas lituje, že sedí za volantem a neslyší tu bestii zvenku… To se změní hned, co přijdou série zatáček, vlásenek a podobných radost přinášejících úseků – MINI má prostě fenomenální podvozek a Cooper S jej posouvá ještě dále – je tu sada s tužšími tlumiči, o 10 mm sníženou světlou výškou a mohutnějšími nápravovými stabilizátory. Standardem pro všechna MINI je nezávislé zavěšení všech kol. V kategorii aut s délkou 3,7 m stále rarita! Výsledkem je motokára pro čtyři lidi.

S MINI Cooper S se musí člověk naučit jezdit, pochopit ho a zvyknout si na jeho povahu. Až poté se řidiči odhalí možnost využít potenciál vozu na maximum a věřte, že to je bod, kdy zábava za volantem dosáhne stavu euforie! Podvozek poslouchá na každý povel a jede přesně tam, kam mu ukážete. Řízeni je nejen tuhé, ale i překvapivě komunikativní a řidič vždy ví, kde jsou přední kola. Důležitým poznatkem je nutnost vypnutí stabilizace, když chcete jet opravdu rychle – ta má totiž tendenci zasahovat i při minimálním prokluzu předních kol a zatáčky tak budete projíždět o poznání pomaleji, protože vám jednoduše vypne výkon na výjezdu z apexu.

Problém nastane až na horším povrchu, kde je spousta příčných nerovností a děr – MINI začne odskakovat a přední kola velmi rychle ztrácejí adhezi a občas nemá předek problém odskočit v zatáčce do protisměru! Určitě by pomohl samosvorný diferenciál, který bohužel v nabídce není, ale na větší vině jsou především naše silnice. Kde naopak MINI exceluje je potlačení tzv. torque steer – tedy jev, který vám při prudkém zrychlení začne smýkat volantem do strany – tím je proslulý třeba Focus RS. MINI však tento problém potlačuje do přijatelných mezí.

Rychlé auto musí mít adekvátní brzdy a i tady MINI vystupuje z řady – brzdy nevadnou a brzdí jako šílené. Pedál brzd jde dobře dávkovat a nástup je lineárně progresivní. Je tu jen jedna věc, na kterou si je třeba dát pozor a to na nervózní chování při prudším brzdění. To je způsobeno lehkostí zadní části vozu a malým rozvorem – jakmile se váha přesune vpřed, tak zadeček MINI začne tancovat ze strany na stranu. Když o tom víte a počítáte s tím, tak nakonec zjistíte, že tato vlastnost je fajn v zatáčkách, kde si auto odlehčením hodíte do vnitřku.

Nabízí se otázka celkové použitelnosti a odpověď není složitá – Cooper S funguje výborně ve městě a ještě lépe na pořádné okresce s dobrým povrchem. Horší už to je na rozbitých cestách, kde je lepší tempo snížit, jo a už jsem říkal, že je to auto nehorázně tvrdé? Ještě horší je, když zaprší – to je opravdu třeba mít se na pozoru, jinak to může skončit hodně zle. Vůz má navíc problémy s aquaplaningem, který je na mokru dost častý. V zimě bych MINI asi nevytahoval z garáže, pokud vás vyloženě nebaví stát na místě a hrabat díru do sněhu. Na dálnici MINI nemá problém, je stabilní a nevadí mu boční vítr ani hodně rychlé tempo – a je docela zábavné vytlačovat mnohem větší a silnější vozy z levého pruhu! Řidiči se pak divně koukaj a těžce nesou, že je odsunul takový “prcek.”

Příjemným překvapením byla spotřeba, většinu času se pohybovala kolem 9 litrů a méně (podotýkám, že ne zrovna předpisovou jízdou) a při opravdu ostré jízdě nepřekročila 12 litrů.

Interiér

První pohled jasně napoví, že styl je na prvním místě, občas i před funkčností. Obrovský centrální budík uprostřed palubní desky je retro prvkem odkazujícím na staré MINI a kromě nečitelného rychloměru ukazuje ostatní povinné prvky.  Středová konzola je složena z klasických “leteckých” přepínačů, které vypadají velmi dobře, ale umístění veškerých ovladačů oken, klimatizace a mlhových světel je z ergonomického hlediska, no jak to říci, prostě zlé… Naštěstí volant skvěle padne do ruky a je nastavitelný v obou směrech. Navíc je na něm integrován otáčkoměr s palubním počítačem a hlavně digitálním rychloměrem, takže nakonec víte, kolik jedete. :)

Sedadla jsou tvrdší, ale s dobrým bočním vedením a ani 190 centimetrů vysoký řidič nebude mít problémy s nastavením ideální polohy k řízení. V našem případě jsme měli k dispozici i příplatkové vyhřívání, které funguje rychle, takže ani v zimních měsících nebude nic narušovat komfort během jízdy.

Na co si dát pozor

S ostrou verzí souvisí i negativa, která si zamilovaný jedinec nechce připustit. Neuvěřitlně dostávají zabrat brzdy, spojka, součásti hnacího ústrojí a třeba i poloosy. Není vyjímkou, že po sto tisících kilometrech jsou již zmíněné poloosy na hranici životnosti. Šestnáctistovka navíc trpí úniky oleje (včetně převodovek) a je náchylná na kvalitu benzínu. Pokud toužíte po ojetém Cooperu S, doporučuji pořádně prověřit jeho technický stav. Nutné je se zaměřit na podvozkové části, úniky oleje z motoru a na přesnost řazení. Šestnáctistovku vyvinulo BMW společně s koncernem PSA a je vyroben z hliníku, díky čemuž je lehčí. Objektem pozornosti před koupí by mělo být i samotné turbodmychadlo TwinScroll. To patří všeobecně k těm spolehlivějším, ale může trpět na opotřebení, zejména u sportovní verze.

Doporučujeme/nedoporučujeme

Mým favoritem je právě verze Cooper S, která nabízí ideální kompromis mezi vysokým výkonem a použitelností. Silnější JCW už je vyloženě auto pro okruhy a na hobby jezdění. Slabší varianty jsou zase relativně nudné. Určitě se v MINI vyhněte dieselovým motorizacím, které totálně pohřbí potenciál a charizma celého auta. Navíc jsou díky spartánské kabině výrazně nekultivované.

Za propůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto.

Plusy

Výkonný a úsporný motor

Perfektní brzdy

Zvukový projev

Snadná ovladatelnost

Zábavnost

Image a design

Mínusy

Stísněný interiér

Obtížně použitelná zadní sedadla

Malý zavazadlový prostor

Nevhodné vozidlo na dlouhé cesty

 

Článek si můžete přečíst také zde.




Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 0 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.