Mercedes-Benz pokračuje v přeměně svého portfolia a svůj klasický model ML přejmenovává na GLE – tak aby všem bylo jasné, že se jedná o SUV variantu modelu E, tedy vyšší střední třídy. Konstrukčně to tak není nový model a poznat to jde zejména v interiéru.
Ten totiž odpovídá právě zmíněnému ML, změnil se jen způsob zasazení displaye infoteinment systému do palubní desky. Nyní má podobu jemně zapuštěného tabletu, nicméně zbytek interiéru zůstal stejný. Některé ovládací prvky, třeba klimatizace, jsou tak vedle nové třídy C nebo S už lehce zastaralé. Posed je také trochu vyšší a vysocí lidé se nebezpečně blíží dosažení snesitelného limitu místa nad hlavou. Ergonomicky je však všechno v pořádku a kvalita zpracování je naprosto perfektní.
Facelift, respektive proměna na GLE, znamená zcela přepracovanou příď vozu dle aktuální korporátní identity. Nové je vlastně úplně vše – od nárazníků, přes světlomety až po kapotu. Testovaný model, doplněný o paket AMG, vypadal naprosto úchvatně. GLE kombinuje čirou eleganci s velkou dávkou agresivity a musím uznat, že to opravdu funguje.
Motor a technika
Pod kapotou tluče vznětový třílitrový šestiválec 350d. Výkon je slušných 190 kW a točivý moment 620 N.m a na dvě a čtvrt tunové auto to s přehledem stačí. Velký kus práce na tom odvádí výborná devítistupňová převodovka 9G-Tronic s hydrodynamickým měničem, se čtveřicí jednoduchých planetových soukolí a šesti řídicími členy. Tato technologie má primárně za úkol snížit otáčky při ustálené jízdě a to se ji daří přímo perfektně.
Není problém jet osmdesátikilometrovou rychlostí na devátý převodový stupeň a točit něco málo nad jeden tisíc otáček. Díky krátkým kvaltum však vozu propůjčuje i svižnou akceleraci a dobrou odezvu. Ve většině případů řadí naprosto sametově a nepostřehnutelně. Vyniká také okamžitou rychlostí, ale v nízkých otáčkách má tendenci čas od času škubnout. Příčinou je snaha, co nejdříve uzavřít přemostění momentu.
Motor sám o sobě vyniká kultivovaností a tichým projevem prostým jakýchkoli vibrací. Jeho tah je naprosto lineární už od volnoběžných otáček a díky špičkovému odhlučnění kabiny si můžete užívat naprosté pohody a příjemné gradace výkonu. Už dlouho jsem nejel v takto kultivovaném autě, natož SUV. A zde je právě mezník, kde se filozofie třeba BMW a Mercedesu naprosto rozcházejí. X5 se snaží nabídnout svezení jako ve sportovním sedanu a na okresce tak bude rychlejší a ovladatelnější, ovšem na úkor jízdního komfortu a vlastností na nezpevněných površích. GLE Coupé není o tolik pomalejší, ale v zatáčkách se projevuje jiné nastavení pohonu 4×4, kde je výkon posílán rovnoměrně mezi obě nápravy.
Jízda
Vůz si můžete pořídit standardně s dvoustupňovými tlumiči Agility Control a nebo si připlatit 44.546 korun za vzduchový podvozek Airmatic. Tím byl vybaven i náš testovací vůz a je to další stupeň k dokonalým jízdním vlastnostem. Systém ADS navíc zcela eliminuje náklony karoserie a přizpůsobuje vůz aktuálnímu povrchu vozovky. Podvozek jde také zvednout na celých 255 mm a zvýší se tak propustnost terénem. Právě vzduchový podvozek a jeho možnosti posouvají GLE o pořádný kus dále před X5, která na nezpevněném povrchu nezmůže téměř nic a komfortem také zrovna neoplývá. Neříkám, že GLE je zrovna pravověrný terénní vůz, ale jeho průchodnost a schopnosti zvládnou více, než jeho zákazníci budou vůbec vyžadovat.
A co spotřeba? Výrobce udává hodnotu těsně pod sedm litrů na sto kilometrů, na tu se mi bohužel nepodařilo dostat. Nicméně finálních 8,4 litrů po týdenním ježdění i v horách je velmi slušný výsledek. Při plné zátěži je třeba počítat s odběrem kolem 14 litrů.
Ve výsledku tady máme luxusní vůz s výraznou image, který kombinuje mohutnost s čistou eleganci a na silnici nabídne dokonalý jízdní komfort a příkladné chování aristokrata. Je to jedno z nejlépe jezdících SUV, kdy lépe už umí fungovat jen britská rodina Range Rover.
Plusy
Komfortní podvozek
Prostorný interiér, velký kufr
Sladění automatu se silným motorem
Odhlučnění
Minusy
Vyšší průměrná spotřeba
Test si můžete přečíst také zde.