Proč koupit |
---|
Výborný jízdní komfort
Velký vnitřní prostor
Jisté jízdní vlastnosti
Úsporné turbodiesely
Bohatá výbava |
O vozidle
Velké reprezentativní Audi s označením A8 se v roce 2002 objevilo ve druhé generaci. Na první generaci kompletně hliníkové limuzíny navázala s relativně konzervativním a elegantním designem. Vzhled se však výrazněji změnil v roce 2005, tehdy přišel facelift a krom inovované techniky dostalo luxusní Audi i novou, výraznou masku chladiče, která je od té doby typická prakticky pro všechny vozy značky. Předfaceliftová A8 druhé generace tak dnes působí mohutně a umírněně zároveň, provedení po faceliftu budí více respektu a působí trochu agresivnějším dojmem. Celkově si A8 ponechává majestátní tvary, u kterých se zdá, že auto musí být hodně těžké. Díky hliníkové konstrukci je ovšem A8 oproti soupeřům výrazně lehčí, což může mít v praxi několik výhod, které ovšem vzhledem k věku a často vysokému nájezdu ojetiny už minimálně částečně odvál čas.
Řeč je o nižší náchylnosti na opotřebení komponent náprav, oproti sedmičkovému BMW výrazně menším opotřebení brzd i pneumatik. U ojetého A8 však stav těchto komponent záleží spíše na tom, kdy je majitel naposledy (a zda vůbec) měnil. Nižší hmotnost však trochu ztížila ladění podvozku, základní verze A8 nebo naopak těžké osmiválcové turbodiesely se mohou jízdně jevit jako trochu nervóznější než soupeři od BMW a Mercedesu. Celkový komfort je ovšem samozřejmě špičkový, zajišťuje ho adaptivní pneumatické odpružení. Posádka se v interiéru může těšit z doslova nadbytku místa, a to i přesto, že zvenku u vozu vyniká opravdu velmi dlouhá kapota, která zdánlivě ubírá místo pro posádku. V reálu tomu tak není, interiér je nadmíru prostorný, ještě více místa pochopitelně nabídne prodloužená verze A8L. Audi opravdu umí interiéry a ten u A8 zaslouží pochvalu jak za špičkové materiály, tak celkovou úroveň pohodlí a ergonomie. Automobilka z Ingolstadtu se v případě ovládání palubních systémů nevydala u A8 tak radikální cestou jako BMW u konkurenční Sedmičky. Ovládací systém MMI je tak o něco jednodušší než iDrive a navíc zachovává pro nejdůležitější úkony klasické ovládací prvky, na které jsou řidiči zvyklí. Co se konkrétní výbavy vozu týče, ta se může hodně lišit podle toho, kolik byl původní majitel ochoten investovat do příplatkové výbavy. Audi dodávalo za příplatek nejen technické vymoženosti, ale i komfortnější sedadla, luxusnější provedení interiéru a další lahůdky. V příplatkové výbavě se nacházel i parkovací asistent, který se vzhledem k velikosti vozu jistě bude hodit.
Paleta motorů pro druhou generaci limuzíny A8 je opravdu bohatá. Základem nabídky je šestiválec 3,2 FSI s výkonem 171 kW, po faceliftu pak se 191 kW. Následují osmiválce. Před faceliftem byl k dispozici motor V8 3,7 litru o výkonu 206 kW a silnější volbou byl osmiválec 4,2 FSI s výkonem 250 kW. Po omlazení byl menší osmiválec z nabídky vyřazen a ten větší posílil na 257 kW. Tento představoval vrchol běžné nabídky. Zájemcům o turbodiesely byl určen šestiválec 3,0 TDI se 171 a po faceliftu 184 kW, vznětovou špičkou je pak osmiválec 4,2 TDI s 235 a později 240 kW. Turbodiesel umí díky mohutnému točivému momentu velké A8 zrychlit na 100 km/h za 5,9 sekundy, o dvě desetiny rychleji než zážehový osmiválec. Zážehové motory však budou spolehlivější volbou, byť s vyšší spotřebou.
Samostatnou kapitolou jsou pak špičkové motory pro A8. Pro sportovně založené řidiče je určeno provedení S8 s desetiválcovým motorem o objemu 5,2 litru a výkonu 331 kW. Tato jednotka vychází z agregátu v Lamborghini Gallardo. Stejný výkon, avšak umírněnější a kultivovanější projev nabízí konstrukčně velmi neobvyklý dvanáctiválec 6,0 W12. Rovněž disponuje 331 kW a limuzínu urychlí na stovku stejně jako desetiválec za 5,1 sekundy.
Výbava
U Audi A8 nelze očekávat nic jiného než vynikající výbavu. Ovšem pozor, rozdíly mezi jednotlivými ojetými vozy mohou být velmi výrazné, záleží hodně na tom, kolik původní majitelé za výbavu připláceli. Duální klimatizace, adaptivní pérování, tempomat, kompletní elektrická výbava, informační systém s barevným displejem a multifunkční volant jsou standardem.
Design
Audi A8 druhé generace je velkolepá a mohutná limuzína tak trochu dvojí tváře. Model před faceliftem je umírněnější a konzervativnější, verze po modernizaci dostala výraznou masku s podstatně agresivnějším a sebevědomějším výrazem. I starší A8 dodnes vypadá opravdu skvěle a bude budit velký respekt.
Spotřeba
Velká, pětimetrová limuzína s objemnými motory nebude nikdy patřit mezi úsporné vozy. Turbodiesely sice lákají na docela příznivou spotřebu, ovšem to hlavně v mimoměstském provozu a na dálnici, ve městě je opět vysoká. Zážehové motory také nemusejí být při mimoměstské jízdě extrémně žíznivé, podílí se na tom i nižší hmotnost A8 oproti soupeřům. Avšak celkově můžeme spotřebu označit maximálně za přijatelnou, nikoli nízkou.
Jízdní vlastnosti
Audi A8 možná není tak komfortní jako Mercedes S a v zatáčkách tak ovladatelné jako sedmičkové BMW, celkově však jeho jízdní vlastnosti patří ke špičce. Jsou velmi jisté, a to především díky pohonu všech kol, který mohou mít všechny motorizace, u silnější je dokonce vždy standardem. Zcela jinou kategorii pak v oblasti jízdních vlastností znamená ostré provedení S8.
Bezpečnost
Velké limuzíny v nárazových testech Euro NCAP potkáme zřídka, a tak není překvapením, že Audi A8 jimi rovněž neprošlo. Vzhledem k mohutné konstrukci auta, dlouhé přídi a bohaté bezpečnostní výbavě však lze předpokládat, že úroveň ochrany posádky je opravdu velmi vysoká. Opět se na ní podílejí i bezpečné jízdní vlastnosti s pohonem všech kol.
Praktičnost
O praktičnost u velkých limuzín příliš nejde, hlavní je nabídka vnitřního prostoru. Ta je u Audi A8 druhé generace více než dostatečná, navíc lze pořídit i prodlouženou verzi s o 12 cm delším rozvorem, a tudíž větším místem pro nohy cestujících vzadu. Zavazadlový prostor A8 pojme velmi slušných 500 litrů nákladu, a přesto pod jeho podlahou najdeme plnohodnotné náhradní kolo.
Komfort
Pro limuzíny je pochopitelně špičkový jízdní komfort samozřejmostí, u A8 k němu přispívají nejen perfektní sedadla a celkově komfortní interiér, ale také akustická pohoda a ve většině provedení pneumatické odpružení s možností adaptivního nastavování. Svůj ideál komfortu tu tak nalezne téměř každý. Nicméně některá provedení A8 mohou působit nervóznějším dojmem než konkurence.
Provozní náklady
U ojetých limuzín je zcela nezbytně nutné počítat s vysokými riziky a vysokými provozními náklady. Ani u starších vozů nejsou náhradní díly kdovíjak cenově dostupné, ceny servisních úkonů také neklesají. U Audi A8 k tomu navíc musíme připočíst hliníkovou konstrukci. Ta je sice trvanlivá, avšak při případné havárii znamená nákladnější opravy. Rovněž spotřeba paliva určitě není nízká.