O vozidle
Audi A3 bylo v roce 1996 prvním opravdovým výpadem některé z prémiových automobilek do segmentu nižší střední třídy. Vůz stál na technice tehdy připravovaného Volkswagenu Golf čtvrté generace. Podvozek i většina motorů jsou tak českým motoristům důvěrně známé z první generace Škody Octavia. Audi však tuto techniku zabalilo do elegantnějšího kabátu a přidalo k tomu luxusnější provedení interiéru. Až do roku 1999 byl model A3 nabízen pouze jako třídveřový, poté se objevily i pětidveřové modely. Interiér, který se vyznačuje do dnešní doby hodnotným vzhledem a lepší výbavou i trvanlivostí než u běžnějšího Golfu, nabízí naprosto stejný vnitřní prostor jako etalon kompaktní třídy. Na zadních sedadlech tedy podobně jako v Golfu nebo Octavii není mnoho místa pro kolena a ani nad hlavou nemají cestující příliš rezervy. A3, která plní roli prestižnějšího vozu a spíše než jako rodinný hatchback byla využívána jako druhé auto nebo auto pro svobodné, však horší nabídku místa tolik vyčítat nemusíme. Dnes je A3 dostupnou možností, jak získat relativně moderní vůz se značkou se čtyřmi kruhy na kapotě za rozumnou cenu. Věk už se na něm sice trochu projevuje i po estetické stránce, zachovalé exempláře však stále působí velmi elegantně.
I na technice se už pomalu projevuje věk, ovšem A3 patří k překvapivě spolehlivým vozům svého věku a kategorie. Z hlediska jízdních vlastností už dnes první A3 nepřekvapí, jednoduchá zadní náprava nemůže konkurovat ani soudobým špičkám jako třeba Ford Focus. Malé Audi je však velmi pohodlným vozem a chování na silnici není záludné.
Paleta motorů byla od počátku trochu jednodušší, Audi pochopitelně nenabízelo nejslabší jednotky z koncernové nabídky. Základem je oblíbená šestnáctistovka MPI s výkonem 74 nebo později 75 kW. Tento motor sice neposkytne sportovní svezení, ovšem pro pohon A3 a její nejčastější účely využívání je dostačující. Zároveň takto osazenou A3 potkáte na trhu ojetých vozů nejčastěji. Motor se ovšem nevyznačuje zrovna nízkou spotřebou paliva. Totéž ještě více platí pro osmnáctistovku s výkonem 92 kW, jejíž jízdní projev deklarované síle navíc neodpovídá. Zajímavější volbou je přeplňovaná verze motoru, která dává výkon 110 nebo 132 kW. Ostrá verze S3, která přišla na trh v roce 1999, pak dostala tento motor vyladěný na 154 kW a standardně měla poháněna všechna čtyři kola. Dodnes nabídne velmi atraktivní svezení, mezi ojetinami je ovšem vzácná. Pohon všech kol se dal přikoupit také do ostatních verzí benzinového turbomotoru. Nenechte se však zmýlit značkou quattro, klasický permanentní pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen to není. Je tu pro kompaktní vozy koncernu VW typická mezinápravová spojka Haldex, která zadní kola připojuje postupně při prokluzu předních. Vznětové motory zastupují legendární agregáty 1,9 TDI. Nejprve ve verzích 66 a 81 kW, později přišla i silnější verze s výkonem 96 kW a vstřikováním čerpadlo-tryska.
Výbava




Podobně jako tehdejší Golf, ani A3 nepatří mezi zrovna skvěle vybavené vozy, a to i přes svůj prémiový původ. Důvody jsou tu dva. Audi si jednak nechávalo i za běžné prvky připlácet a v době vzniku A3 také ještě nebyly k dispozici různé technické vymoženosti, které si mohou zákazníci vybírat dnes.
Design




První generace Audi A3 technicky vychází ze čtvrtého VW Golf, opticky to ovšem úspěšně maskuje a jde zcela vlastní cestou. Dodnes působí elegantním dojmem, a to i v interiéru, který ovšem může být věkem už nadměrně opotřeben. I tak by ovšem jeho opotřebení mělo být menší než u běžných modelů stejného věku.
Spotřeba




Pod kapotou A3 se setkáme se známými koncernovými motory. Základní šestnáctistovka i silnější osmnáctistovka se ovšem příliš dobrou spotřebou paliva nevyznačují, ta je lehce vyšší. Silné turbomotory jsou na tom v poměru ke svému výkonu lépe, nejlepší jsou pochopitelně turbodiesely, které dovedou být velmi úsporné. Avšak na trhu ojetých vozů je v případě A3 nejčastějším jevem základní motor 1,6.
Jízdní vlastnosti




Podvozek čtvrtého Golfu už má své limity. I přes klasickou konstrukci zadní nápravy se sice ve své době řadil ke špičce třídy, dnes však už zaujme spíše pohodlím než bravurními jízdními vlastnostmi. I když z tohoto pohledu má A3 eso v rukávu v podobě ostrého modelu S3 s pohonem všech kol. Jízdní vlastnosti běžných verzí jsou nezáludné.
Bezpečnost




Audi A3 si v roce 1998 připsalo v nárazových testech Euro NCAP velmi dobré čtyřhvězdičkové hodnocení. Podílí se na tom především robustní konstrukce karoserie. Ovšem z dnešního hlediska už samozřejmě vozu chybí řada nutných prvků, a tak můžeme bezpečnost považovat jen za průměrnou.
Praktičnost




Interiér Audi A3 trpí stejným neduhem jako ten u Golfu čtvrté generace nebo první Octavie. Posádka na zadních sedadlech má totiž vcelku málo místa pro kolena a ani nad hlavou není místa na rozdávání. Vpředu je však vše v pořádku. Zavazadlový prostor A3 se může pochlubit slušným objemem 350 litrů (o 20 více než soudobý Golf), na druhou stranu v praxi potkáme častěji pouze třídveřová provedení, ta pětidveřová jsou na trhu vzácnější.
Komfort




První generace Audi A3 dnes posádce nabídne stále velmi dobrou úroveň jízdního komfortu. Krom samotného naladění podvozku se na ní podílí i celkově kvalitní zpracování auta a lepší použité materiály než u koncernových sourozenců.
Provozní náklady




Audi A3 je sice automobil prémiové značky, avšak až na některé specifické díly by dnes jeho opravy neměly být o nic finančně náročnější než u čtvrtého Golfu, jehož techniku používá. Platí to pochopitelně hlavně při využívání dílů z druhovýroby a neoficiálních servisů. Spotřeba motorů se drží v rozumných mezích, ale z dnešního pohledu je krom turbodieselů lehce vyšší.