www.tn.cz -31.03.2010
Když se projdete po ploše jakéhokoli autobazaru, budete se divit. Vedle Fabie za 350 tisíc korun bude stát Mercedes, který bude dražší jen o sto tisíc. V roku zapadaný prachem bude smutně koukat hybridní Lexus, Jaguar bude stát už za plotem, protože jej nikdo koupit nechce. Pokud máte peníze a chcete si koupit komfortní auto, možná bude právě prohlídka nějakého autobazaru finančně dost zajímavá.
Kdo chytá v žitě
"Luxusní vozy se dají často pořídit až neuvěřitelně levně. I zde ale platí, že každá mince má dvě strany. Velké automobily totiž používají motory nemalých objemů a to se přirozeně podepisuje na jejich žíznivosti. Navíc ani ceny náhradních dílů nejsou většinou zrovna lidové. Zkrátka kdo má drahé auto, musí mít i na drahý díl,“ řekl nám k problematice Milan Jirouš, redaktor Světa motorů. "Mnoho motoristů si tuto rovnici uvědomuje a proto není o vozidla s objemnými motory velký zájem. Aby si našla kupce, musejí se nabízet za zajímavé částky,“ dodal.
Podívejme se tedy, co zajímavého náš trh nabízí. Velmi často jde o dovoz z Německa. Ale to mnohým lidem nevadí. V Německu jsou takhle drahá auta dobře opečovávaná.
Konkrétně:
Takže začneme z té nejvyšší třídy budeme vybírat jen ty nejnovější vozy: máme tady například tři roky Lexus LS600h L s cenou, která se ani nevyšplahla k 1,5 milionům. Pak by tu byl třeba dva roky starý Mercedes-Benz S 320 CDI 4 Matic za jeden milion korun. Konkurenční BMW 730d v prodloužené verzi pak stojí tytéž peníze.
O třídu níž pak jsou ty nejzajímavější a nejžádanější modely. Třeba taková Audi A6 v kombíku, turbodieselu a jen tři roky staré seženete v pohodě za 400 000 korun. Za 350 tisíc korun pak dostanete Jaguar X-Type s kompletní výbavou a pod půl milionu korun pak získáte jen tři roky starý Jeep Grand Cherokee!
Plus a mínus
Jenže všechno má svá pro a proti. Koupě takového auta se může i nemusí vyplatit. Pořídit si třeba havarované Audi se nevyplácí. Klempířina na hliníkovém korpusu prakticky nejde použít. Rovnací stolice sice vyrovná prostorový rám, ale pokud byla rána trochu větší, může se zkroutit centrální nosný hliníkový tubus. A ten už nikdo dohromady nedá.
Potvrzuje to i Petr Vaněček z AAA Auto. "Audi A8 se s výkonným osmiválcem a nesmírně bohatou prodává už za 120 tisíc Kč, ačkoliv pořizovací cena nového vozu mnohdy přesáhla 2 miliony Kč. Je to sice kvalitní vůz, odolný vůči opotřebení, jakékoliv opravy hliníkové karoserie jsou ale v případě nehody velmi drahé, To se přirozeně odráží i ve vyšší ceně havarijním pojistky."
Také je třeba upozornit na některé chyby u dalších značek. Třeba mercedesy měly ještě před pěti lety hodně poruchovou elektroniku, jejich automatické převodovky trpí průnikem chladicí kapaliny do olejového okruhu. BMW pětkové i sedmičkové řady často trpí na podvozek, Volva S60/V70 jsou náchylné na kvalitu nafty a tak jim odchází rychleji vstřikovače...
Každopádně při koupi luxusního auta nespoléhejte sami na sebe. Koupit si auto za milion, a pak zjistit, že auto bylo bourané, není vůbec dobré. "Jde najít zachovalé BMW 5 nebo Mercedes E. Rozhodně však doporučuji, kupovat takové auto s odborníkem, který daný model zná. U větších aut, jako je třeba Audi A8 se mohou servisní náklady šplhat do extrémů, takže bych si jejich pořízení hodně dobře rozmyslel,“ radí na závěr Milan Jirouš.