Vozy s ABS a ESP letos potvrdily rostoucí trend těchto prvků ve výbavě
Praha, 19. listopadu – Zatím, co ojeté vozy se dvěma či méně airbagy se stávají v českých autobazarech standardem, z bezpečnostních prvků je nejvíce na vzestupu automatické denní svícení. Počet prodaných automobilů s touto funkcí byl oproti loňskému roku více než dvojnásobný. Vyplynulo to z každoroční analýzy ojetých automobilů AAA AUTO.
Denní svícení, které výrazně napomáhá bezpečnosti silničního provozu, je v České republice zavedeno od 1. července 2006. Povinnost mít rozsvícena světla po celý den bez ohledu na zimní nebo letní čas má řada evropských států. Stále častěji se v českých autobazarech objevují ojeté vozy s tímto bezpečnostním prvkem. Počet ojetin se zavedeným denním svícením v letošním roce zaznamenal nárůst dokonce o 108,6 %.
Růst zaznamenal rovněž systém aktivní bezpečnosti vozidla ABS (Antiblockiersystem) neboli protiblokovací systém, který umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích. Meziroční nárůst vozů s ABS stoupl o 10,2 %. Ještě o něco výraznější byl nárůst systému ESP (Electronic Stability Program). Jedná se o funkci, která pomáhá stabilizovat automobil pomocí přibrzdění některého z kol a omezením výkonu motoru. Automobilů s tímto bezpečnostním prvkem se letos prodalo o 14 % více než v roce 2014. Mírný nárůst (5,3 %) zaznamenaly i vozy s mlhovkami.
Bezpečnostní výbava na trhu ojetých vozů v roce 2015 v porovnání s předchozími roky
Podle průzkumu se v autobazarech stále méně objevují vozy, které mají ve výbavě 2 či méně airbagů. Důvodem je fakt, že automobily s tímto počtem airbagů jsou postupně nahrazovány auty, která disponují 3 a více airbagy. Zatím co u prvně zmíněných vozů poklesly letošní prodeje o 13,6 %, automobily s více airbagy meziročně poskočily o 16,2 %. „Při vývoji nových vozů dochází průběžně ke zvyšování stupňů jednotlivých bezpečnostních prvků, a to ať už z hlediska kvality, tak i kvantity. V návaznosti na to se pak bezpečnější vozy postupně dostávají i na trh ojetin,“ říká generální ředitelka AAA AUTO, Karolína Topolová a dodává: „Stále častěji se tak v naší nabídce objevují automobily se
třemi a více airbagy.“
Podíl vozů na trhu ojetin podle počtu airbagů
Poznámka: Společnost AAA AUTO údaje za rok 2015 statisticky dopočítala dle dosavadního vývoje prodejů.
Skupina AAA AUTO působí na trhu již 23 let. Provozuje síť 39 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila přes 1,6 milionu zákazníků. Auditované výnosy skupiny v roce 2014 činily 437 milionů eur, ve stejném roce firma prodala 63 613 aut. Společnost od roku 2012 prodává vozy také pod staronovou značkou Mototechna, pod kterou v České i Slovenské republice soustředila nabídku „zánovních“ automobilů. V dubnu 2014 Mototechna zahájila prodej luxusních vozů v novém segmentu Mototechna Premium. Značka AAA AUTO se v rámci studie agentury Ogilvy & Mather z podzimu roku 2013 umístila mezi deseti nejlepšími českými značkami po listopadu 1989. Skupinu AAA AUTO koncem roku 2014 převzal britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. Letos na podzim několik firem ze skupiny AAA AUTO sfúzovalo do jediné společnosti s novým názvem AAA Auto International, která je nyní hlavním subjektem obchodujícím s ojetými vozy v České republice a převzala veškeré závazky AAA AUTO vůči zákazníkům a obchodním partnerům. |