15.3.2010
zdroj: Týden
Když kupujete ojeté auto, hraje důležitou roli jeho potenciální poruchovost. Jak se ale dozvědět, jestli peníze vložené do pořízení vozu nejsou jen první z mnoha investic, které vás čekají?
Drobnou nápovědu mohou člověku, který se rozhodne zakoupit použitý vůz, poskytnout statistiky spolehlivosti. Mezi ty nejznámější patří žebříček sestavovaný každoročně časopisem Auto Bild a německými stanicemi technické kontroly TÜV. Žebříček pro rok 2010 vychází z dat posbíraných od června 2008 do července 2009. Statistika vzala v potaz téměř 7,5 milionu technických kontrol. V konečném zúčtování se pak kvůli objektivnějšímu pohledu ocitly pouze modely, které jich absolvovaly více než deset tisíc. Pořadí v žebříčku určuje to, kolik významných závad bylo u konkrétního modelu při technické kontrole odhaleno. Jakkoli mohou být informace Auto Bild TÜV Reportu zajímavé, je třeba brát je pouze jako doporučení. I tento žebříček totiž trpí jistou nespolehlivostí. Vysoké umístění vozů Porsche je pro značku sice chvályhodné, nicméně sportovní auto těžko každoročně zdolá takovou porci kilometrů jako například služební Volkswagen Golf nebo Ford Mondeo. Totéž platí pro automobily pohybující se výhradně po městě.
Pominout nelze ani to, že německé stanice technické kontroly dobře hodnotí toyoty. U některých modelů japonské automobilky byl přitom letos odhalen problém s plynovým pedálem coby konstrukční vada, jež zjevně prošla bez povšimnutí.
Mnohem více než na modelu také záleží na tom, jak s vozem jezdili předchozí majitelé a zda se o auto dobře starali v opravnách. Proto je důležité si vůz před nákupem nechat zkontrolovat v servisu, kde mají větší šanci odhalit skryté vady. Jako orientační pomůcka však může posloužit žebříček TÜV dobře. Pořízení například Kii Carnival či Chrysleru Voyager totiž vypadá ve světle tabulek z posledních let jako poměrně riskantní krok...