10.3.2010
zdroj: ČT 1
redaktor: Vít HLÁSENSKÝ,
soudní znalec: Stanislav BARTOŇ,
AAA Auto
redaktor: V kladenském autobazaru AAA Auto jsme si vybrali vůz, který prodělal čelní náraz a byl poněkud opotřebovaný, takže ho znalec tipoval na taxík. A teď dejme slovo prodavači.
prodejce: Bylo bouraný na přední část tenhle ten vůz, je dovezený do republiky ze zahraničí, tam posloužilo jako taxislužba, tady u nás měl prodat, to říkáme na rovinu, jsou u toho auta nereálný kilometry na tachometru. Dostanete to zapsané do kupní smlouvy a zkrátka je to v komisním prodeji.
soudní znalec: V podstatě velice objektivně popsal jednotlivé díly, které byly poškozeny, byly lakovány, byly měněny na vozidle a považuji to za velice kladný přístup.
AUTO ESA
redaktor: V pražském autocentru ESA jsme hledat nemuseli, když jsme prodavači řekli, co bychom tak chtěli koupit, sám nás k nabouranému autu zavedl. Jako bouraný není?
prodejce: Tak my vám garantujeme, že to není bourané na nosné části. Samozřejmě vidíte přestříkání blatníku může být. Někdo vám nacouvá nebo vám to poškrábe, tak my to musíme jakoby opravit, ale není to bouráno, není to žádná těžká havárie.
redaktor: Znalec ovšem dospěl k názoru, že havárie byla vážnější, a tak prodavač povolal na pomoc vedoucího výkupu a ten měl jasno.
prodejce: Ne, já když říkám, tohle auto nebylo absolutně tknutý dopředu.
soudní znalec: A ještě mám dotaz, proč jsou tři přední skla z roku 2007 a ostatní 2005?
prodejce: Zase krádež, klasická věc.
redaktor: Je divné, že někdo vykradl auto třikrát v jednom roce a rozbil tři různá okna a ještě divnější je, že všechna nová okna byla vyrobena v jednom měsíci. Ale do přední části, která prý nebyla tknutá, se divů nakumulovalo víc.
soudní znalec: Ten blatník je jiný, že jo?
prodejce: Ukažte mi, kde je sundavaný.
soudní znalec: Nemá na sobě original plast.
prodejce: To je možný.
redaktor: A na tý střeše jakože si tam někdo něco položil?
prodejce: Na tý střeše tam je to od položení, tam to není od toho, že by to bylo.
soudní znalec: Ale to je nejpevnější část střechy. Zaměstnanec nás přesvědčoval o tom, že ten skelet poškozený nebyl, tak samozřejmě na mě to zanechalo pocit, že poškozený byl. Je to bohužel problém ten, že on to poškození v té střeše neviděl, já jsem ho viděl a viditelný byl.
redaktor: Důlek ve střeše jsme viděli také, a podle znalce zřejmě vznikl při vážnější havárii, která poškodila skelet. Ale jak poznal, která auta byla kdy vyměňovaná?
soudní znalec: Je zde dole vždycky nějaké číslo, které označuje, ve kterém roce bylo vozidlo vyrobeno, třeba pokud je rok výroby 2001 je tam jednička a teď jsou tam tečky. Jsou-li ty tečky před tím číslem, tak je to pololetí první, jsou-li za číslem, tak je to pololetí druhé. Lze tedy říci, že ty čísla by měly být na všech sklech stejná. Když tomu tak není, lze usuzovat, že tedy sklo bylo měněno.
AUTO ŠTĚPÁNEK
redaktor: My znalce poslechneme a v jeho doprovodu vyzkoušíme, jestli autobazary nebudou chtít poškození aut zamlčet. V Auto Štěpánek v Buštěhradě ale nebylo snadné najít havarované auto. Stopy po vážnější nehodě jsme našli jen na jediném. Adept měl vyměněných několik dílů a skel. Teď jen, jestli to prodavač přizná. Já bych radši, aby to auto nebylo bouraný. Dá se to říct takhle s určitostí?
prodejce: Dá se to říct s určitostí, ale vždycky tomu napoví ta cena. Tohle to je nejlevnější, co tady máme, ta cena je tam nejlevnější z nějakého důvodu. A když vám tady řeknu, že je tu měněný blatník s nárazníkem, tak si budu stát za tím, že je to jen to šasí, ale ten skelet že je originál, že s tím skeletem vůbec nic není.
soudní znalec: Já musím říct, že ten dojem mám celkem přívětivý, protože nepopírá, že by vozidla byla nepoškozena, ta drobná poškození upozorňovala na to, nabízel i možnost měření síly laku nebo nerovnosti, které by tam vznikali při nějaké deformaci toho nosného skeletu karosérie.