Poslední dny sužují celou Evropu letní horka. Při venkovní teplotě 30 °C pak může být v autě až smrtelných 60 °C a černý volant nebo palubní deska se mohou rozpálit dokonce na 85 °C. Takové teploty pak mají vliv na reakční dobu řidiče za jízdy. Jaké jsou příznaky přehřátí a jak se mu při cestování vyhnout?
Rychlost, s jakou se auta v horku zahřívají, je znepokojující. I když je venku příjemných 24 °C, ale auto stojí na slunci, už během 10 minut může teplota uvnitř dosáhnout 38 °C a už za 30 minut se teplota přiblíží dokonce 50 °C. Uvnitř vozu tak může být až o 30 stupňů Celsia tepleji než venku.
Přitom podle skandinávských vědců – Davida Wyona, Inger Wyonové a Fredrika Norina – může i mírné zahřátí ovlivnit úroveň bdělosti řidiče při řízení. Autoři studie zjistili, že řidiči jedoucí při teplotě nad 26 °C o 50 procent častěji přehlédnou semafory a o 22 procent pomaleji reagují na podněty než řidiči jedoucí při nižší teplotě.
"Udržování přijatelné teploty ve voze je především otázkou bezpečnosti, nikoliv jen komfortních podmínek. To je důležité zejména při dlouhých cestách s cestujícími, za které je každý řidič zodpovědný," upozorňuje i ředitelka skupiny Aures Holdings Karolína Topolová.
Správné nastavení teploty v autě přitom většina řidičů podceňuje, stejně tak dostatečné množství tekutin. Pokud za volantem pociťujete únavu, ospalost, zhoršující se náladu nebo dezorientaci, je nezbytné sáhnout po vodě.
"Podle Evropské agentury pro bezpečnost potravin je doporučené množství denního příjmu vody pro ženy dva litry a pro muže 2,5 litru. Jedná se však o množství doporučené k vypití při mírných teplotách a průměrné fyzické aktivitě," podotýká šéfka holdingu, který provozuje i mezinárodní síť autocenter AAA Auto.
I mírná dehydratace negativně ovlivňuje naše fungování. První příznaky dehydratace se mohou objevit už při ztrátě tekutin o něco vyšší než jedno procento. Tehdy se snižuje fyzická výkonnost, zhoršuje se termoregulace a klesá chuť k jídlu. Při ztrátě tekutin nad 4 procenta se stále více snižuje fyzická výkonnost, což je doprovázeno zhoršenou koncentrací, bolestmi hlavy, podrážděností, zvýšenou tělesnou teplotou a dechovou frekvencí.
A pokud se deficit tekutin zhorší a překročí 8 procent, může dojít až k úmrtí.
Podle odborníků z AAA Auto je sice v horkých dnech ideální zapnout klimatizaci v autě, abyste se příjemně ochladili, ale vyplatí se dodržovat i několik dalších rad, abyste zabránili přehřátí organismu:
plánovat jízdu, když už slunce nesvítí naplno,
před odjezdem se osprchovat chladnou vodou,
nosit světlé, volné oblečení,
dělat si během jízdy přestávky,
nechat otevřená okna, aby teplý vzduch mohl unikat ven,
pít hodně chladných tekutin – zejména vody,
použít mokrý ručník jako obklad,
zakoupit si žaluzie na zakrytí oken, pokud nejsou skla tónovaná.
Zdroj: https://tn.nova.cz/auto/clanek/513763-uz-pri-26-stupnich-zasadne-klesa-reakcni-doba-ridice-tipy-jak-se-vyhnout-smrticimu-prehrati?campaignsrc=tn_clipboard