Společnost Cebia provedla v období srpna až října průzkum mezi zákazníky, kteří si kupovali ojetý vůz. Průzkum byl zaměřen na nákupní chování, povědomí o hrozících rizicích a na hlavní body zájmu zákazníků. Průzkum proběhl formou hloubkových osobních rozhovorů u 228 respondentů. Zároveň byla provedena analýza chování 10 257 uživatelů systému Autotracer. Cebia tak mimo jiné zjistila, že lidé se při koupi ojetiny nejvíc zajímají o servisní historii, záznamy stavů tachometru a škodní události. Tyto informace potvrzují v praxi i dotázaní prodejci ojetých vozidel.
"Více než čtvrtina (26 procent) dotázaných zákazníků uvedla, že se prvořadě zajímá o servisní historii, ale zároveň nadpoloviční většina z nich nevěří údajům zapsaným v servisní knize. Tato priorita je pochopitelná, protože právě pravidelnost a kvalita servisní péče je jedním z předpokladů koupě dobrého auta," komentoval výsledky průzkumu Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
"Na druhé příčce v pořadí zájmu se s 23 procenty umístil průběh kilometrového nájezdu, tedy obavy z koupě stočeného auta. Třetí v pořadí zájmu jsou s 22 procenty záznamy o škodných událostech. I to je pro zákazníky velmi cenná informace, protože prodělané havárie a jejich opravy mají často vliv na jízdní vlastnosti i bezpečnost auta. Všechna uvedená rizika mají zásadní vliv nejen na technickou kondici vozidla, ale také na jeho cenu. Bohužel však z průzkumu i analýzy webu také vyplývá, že zákazníci zatím tolik nevěnují pozornost původu vozidla (10 procent), tedy prověření v zemi odkud bylo dovezeno a jeho identifikaci. Zákazníci rovněž podceňují oblast prověření technického stavu vozidla (12 procent), většina z nich spoléhá na svůj úsudek. Zcela na okraji zájmu je pak obava z toho, že kupované vozidlo je stále na leasing nebo dokonce v databázi odcizených vozidel," doplnil Martin Pajer.
K problematice se vyjádřil i zástupce největšího autobazaru v Čechách AAA AUTO:
"Ročně v regionu střední Evropy prodáme kolem 65 tisíc vozů. Naše call centrum za stejnou dobu vyřídí přes tři miliony telefonátů zájemců o koupi. Za posledních 20 let jsme obsloužili 1,6 milionu prodávajících a kupujících. Vedeme si podrobné statistiky obav zákazníků, a mezi nimi je stáčení kilometrů dlouhodobě na prvním místě, kde těsně soupeří s dotazy na technický stav automobilu. Odcizení nebo leasing vozu jsou zcela na okraji zájmu, protože lidé vědí, že takové vozy seriózní prodejce v nabídce mít nemůže, a jejich prověření provádí automaticky," uvedl provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček.
Celý článek si můžete přečíst zde.





