Dosud ekologický poplatek platili majitelé při první přeregistraci vozů neplnících emisní normu Euro 3, tedy zhruba do roku výroby 2000. Nově by podle návrhu ministerstva průmyslu a obchodu měly ekologickou daň platit i vozy neplnící alespoň Euro 4, tedy i sedmileté vozy. Zatím není jasné, odkdy změna bude platit.
"Chystané zvýšení ekologické daně při převodu starších vozů povede k většímu zájmu o novější ojetá auta, která už teď začínají být nedostatková," uvedl ředitel výkupu AAA Auto Petr Vaněček. Už letos se podle něj zvýšila poptávka po mladších vozech přibližně o pětinu a jejich ceny přestaly klesat. Cena by se mohla dále zvýšit u vozů jako Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Audi A6, Škoda Octavia TDI a většiny malých aut s dieselovými motory.
Naopak podle šéfky marketingu Auto Plus Martiny Valterové ceny novějších vozů na změny poplatků reagovat nebudou. "Prodejci, zejména fyzické osoby, se budou snažit do ceny vozu zahrnout výši ekopoplatku, což se pochopitelně na cenách straších vozů může promítnout, ale nijak zásadně," dodala.
Další růst poptávky po novějších autech podle Vaněčka vyvolá zavedení nízkoemisních zón se zákazem vjezdu pro starší vozy, které už teď plánují některé obce.
Za vozy plnící Euro 3 by jejich majitelé měli při prvním převodu platit 3000 Kč, což je částka, kterou nyní platí majitelé vozů s Euro 2. Daň u vozů s Euro 2 s rokem výroby zhruba 2000 až 1996 se má zvýšit na 5000 Kč, což byl dosud poplatek za Euro 1. Všechna starší vozidla, která nesplňují ani Euro 2, pak budou podle návrhu ministerstva průmyslu a obchodu při převodu platit 10.000 Kč.