Během šesti let počet ročně prodaných ojetých automobilů s elektrickým motorem stoupl osmkrát, podíl na trhu ale stále mají mizivých 0,11 procenta. Největší hráč na trhu použitých automobilů Aures a její síť AAA auto proto očekává další růst zájmu – a to i přes zvyšující se ceny elektrických ojetin –, záležet bude zejména na tom, jak dopadne plán EU na zákaz spalovacích motorů od roku 2035, vůči kterému se v úterý negativně postavilo Německo.
Ještě před šesti lety v roce 2016 byly elektromobily prakticky výsadou fanoušků nových technologií a nabídka na trh ojetých aut byla mizivá. Tehdy se jich za rok prodaly pouhé tři stovky, mediánová cena činila 280 tisíc korun. Loni už tento počet stoupl na 2400 s průměrnou cenou 630 tisíc, letos jen za pět měsíců roku se prodalo již 1426 elektromobilů s mediánovou cenou 800 tisíc, vyplývá z analýzy trhu společnosti Aures Holdings, který provozuje síť autobazarů AAA Auto, a jeho divize Mototechna.
„Mysleli jsme si, že nástup ojetých elektromobilů bude rychlejší, ne takto postupný, zejména pod tlakem na emisní limity v Evropě,“ uvedl provozní ředitel Aures Holdings Petr Vaněček. „Elektromobilů na sekundárním trhu ale pravidelně přibývá, pochopitelně i v závislosti na tom, kolik nových elektrických modelů automobilky uvedou na trh a jaký o ně je zájem,“ dodal. Letos by tak za celý rok mělo změnit majitele přes tři tisíce ojetých elektrovozů.
Prodeje ojetých vozů s elektrickým pohonem v ČR:
| rok | počet prodaných vozů | medián ceny (v tis. Kč) | medián tachometru (v km) | medián stáří (v letech) | meziroční nárůst (v pct) |
| 2016 | 309 | 279,0 | 41 424 | 4,5 | x |
| 2017 | 404 | 325,7 | 55 000 | 4,7 | 31 |
| 2018 | 730 | 385,5 | 46 600 | 4,6 | 81 |
| 2019 | 1202 | 449,0 | 41 000 | 4,4 | 65 |
| 2020 | 1625 | 500,0 | 34 000 | 3,7 | 35 |
| 2021 | 2401 | 629,0 | 20 000 | 2,6 | 48 |
| 2022 (do května) | 1426 | 799,0 | 21 850 | 2,3 | x |
Ještě vyšší zájem je o hybridy – přímo v síti AAA Auto podíl prodaných použitých aut s hybridním pohonem letos zatím meziročně stoupl o polovinu na 1,9 procenta, v roce 2019 to bylo 0,3 procenta. „Dlouhodobě evidujeme totální převis poptávky nad nabídkou, tyto vozy se prodávají téměř ihned, co je dáme do nabídky,“ podotkl Vaněček.
Důvod je podle něj prostý – uspokojí řidiče, kteří chtějí jezdit ekologicky, při současných rapidně rostoucích cenách pohonných hmot je úsporný hybridní model pro mnoho klientů zajímavou alternativou, a zároveň jejich pořizovací cena je v průměru o čtvrtinu nižší než u čistých elektrovozů.
Čeká se na postoj Německa k zákazu spalovacích motorů
Budoucnost trhu spočívá podle Vaněčka na tom, jak dopadnou jednání o zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v EU od roku 2035. Zákaz sice tento měsíc odsouhlasil Evropský parlament, návrh schválený europoslanci však ještě bude předmětem dalšího unijního vyjednávání. Německý ministr financí Christian Lindner však v úterý prohlásil, že německá vláda nebude s plánem souhlasit. „Pokud se k plánu postaví německá vláda negativně, bude to mít vliv i na český autoland,“ míní Vaněček.
Zákaz nových aut na benzín či naftu by samozřejmě podnítil další zájem o elektomobily, na druhou stranu by podle Vaněčka vedl k omezení dostupnosti nových aut a tedy i další zvýšení cen ojetin. Ty například už loni podle nedávného vyjádření šéfky AAA Auto Karolíny Topolové v březnovém rozhovoru pro newstream.cz stouply o 15 procent a letos rostou dál.
„Nastala situace, kterou nepamatuji za dvacet let své praxe. Je obří převis poptávky oproti nabídce. Za prvé to přinesla pandemie, lidé se báli jezdit hromadnou dopravou a začali nakupovat auta. Měli jsme tady zákazníky, kteří třeba dvacet let nejezdili, a najednou si kupovali auto. Další vliv je zpožďování výroby nových aut, ať už kvůli chybějícím čipům či nově kvůli kabelům vyráběným na Ukrajině. Na nové auto se už čeká třeba rok, rok a půl,“ uvedla tehdy Topolová.





