Báječný stroj do zásuvky Dostali jsme unikátní šanci pořádně potrápit nejlepší elektrické auto dneška. A dostalo nás, je skvělé – až na tu cenu. Testovaný vrcholný model přijde na 3,3 milionu korun.
FASCINACE
Za cenu jedné téhle tesly byste koupili tři nejdražší superby 3.6 V6 4x4 v nejvyšší výbavě. Ale žádný z nich by vás neuměl odvézt takhle levně, skoro zadarmo, ani tak rychle, ani tak pohodlně jako tenhle americký stroj. Ač je astronomicky drahá, Tesla S nás uhranula. Je to první elektromobil, který se řídí jako dospělé auto, chová se tak na silnici – a také umí jet stejně rychle jako moderní sporťák. A přestože stojí na 21" kolech, komfortem se vyrovná mercedesu třídy S. Při vší úctě k BMW i3, Nissanu Leaf, Peugeotu iON nebo prototypu e-octavie, s nimiž jsem jezdil, musím říct, že v tesle je to opravdu jiné. Tohle auto dychtivě zatáčí, brutálně zrychluje, perfektně sedí – a to nejlepší nakonec – umí ujet na jedno nabití běžně 450 kilometrů, při velké snaze i přes pět set. To už alespoň připomíná dojezd auta se spalovacím motorem bez natankování.
Dvoustovka není problém
A jako s jediným elektromobilem se s ním dá jet opravdu rychle. S ohromujícím zrychlením z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy je o tři setiny rychlejší než třeba supersporťák Porsche Carrera S (který mimochodem stojí jen o málo míň). Ten zážitek se dá jen těžko popsat – díky lineárnímu zrychlení má elektromotor k dispozici maximální brutální "krouťák" 600 newtonmetrů už od jedné otáčky. A táhne bez řazení – elektromotor nepotřebuje převodovku – až k maximálce. Na dráze letiště Aera Vodochody jsme z něj vymáčkli impozantních 215 km v hodině! Všechna ostatní elektrická autíčka jedou maximálně stošedesátkou, jinak by baterie byly za chviličku bez šťávy. Ty v tesle jsou, jako by je dodával Energizer – při sprintech většinou nelegálními rychlostmi vydržely bez nabití na 80 kilometrů. A to je krásný výsledek, protože běžný elektromobil umí ujet něco kolem 120 km, a když se řidič hodně moc snaží a rekuperuje, i 150.
Obří kufr a sedm tisíc baterií
Tesla je unikátní i svou konstrukcí. Je to vlastně velké čtyřdveřové kupé ve stylu dejme tomu Porsche Panamera, s poháněnými zadními koly. Motor je však v tomto případě umístěn hned na zadní nápravě, takže oba "kufry" jsou připravené pro spolknutí zavazadel. I baterie pomáhají sportovnímu naturelu auta – jsou v podobě 7 100 "monočlánků" uložených v podlaze, což snižuje těžiště. Výrobce tvrdí, že v případě vážné závady je možné celou "elektropodlahu" vyjmout a nahradit novou. Zatím se to ještě nestalo. Elektrická auta vůbec vykazují minimální poruchovost – elektromotor je mnohem jednodušší zařízení než spalovací agregát. Interiér je – až na volant – jiný, než to známe z běžných aut. Nemá žádná tlačítka na palubní desce, všechno se ovládá přes obří, na výšku umístěný displej s úhlopříčkou 17 palců, vypadající jako velký tablet. Na něm se nastavuje všechno od tuhosti podvozku přes vyhřívání sedaček až po otevření střešního okna, má zabudovaný internetový prohlížeč a on-line navigaci pomocí Google map. Jestli si říkáte, že se takové připojení prodraží, mýlíte se: auto má vlastní SIM kartu, kterou platí automobilka.
Nabíjení:25 nebo 8, ale i půl hodiny
Z obyčejné domácí zásuvky trvá nabití tesly 25 hodin, třífázová zásuvka s adaptérem nabije "do plna" asi za osm hodin; s firemním "wallboxem" se tato doba zkrátí na polovinu. Tesla však buduje v USA i v Evropě síť rychlonabíjecích stanic, jež zvládnou za 30 minut dobít baterie na dojezd 270 km. To je průměrně doba, kterou běžný řidič stráví na pumpě, než natankuje a dá si občerstvení.
Opraváři přijedou až domů
Překvapivé je, že za teslou nestojí žádná velká světová automobilka, ale poměrně malý výrobce elektromobilů z amerického Silicon Valley s tradicí teprve od roku 2003. Jenže má to, co jiní ne: nezdolného vizionáře, milionáře Elona Muska. Ten kdysi zakládal platební systém PayPal, dnes vede jako nejvyšší šéf Teslu. A model S, který se oficiálně začal prodávat i v Evropě, je opravdu špičkovým technickým dílem.
V Česku už několik tesel jezdí, tu testovanou nám půjčili z autocentra AAA Auto, kam ji pořídili kvůli propagaci nové značky Mototechna Premium. Pod ní chtějí "áčka" prodávat v budoucnu i elektromobily, takže na tesle teď budou sbírat zkušenosti s provozem. A na kolik přesně Tesla S vyšla? "Tohle konkrétní auto vyšlo na 3,3 milionu korun včetně daně, je to vrcholná specifikace s nejsilnějšími bateriemi, nazvaná Performance," říká manažer AAA Auto Jindřich Topol.
Tesla model S P85 Performance kapacita baterií 85 kWh výkon 312 kW (421 koní) zrychlení 0–100 km/h 4,2 s točivý moment 600 Nm dojezd 450–500 km podle stylu jízdy, minimálně 350 km spotřeba 24 kWh/100 km (přepočet asi 2,5 l benzinu) rozměry délka 4 970 x šířka 1 964 x rozvor 2 960 mm základní cena 55 000 eur (1,51 mil. Kč)