MFD: Tesla S: Energizer

Báječný stroj do zásuvky Dostali jsme unikátní šanci pořádně potrápit nejlepší elektrické auto dneška. A dostalo nás, je skvělé – až na tu cenu. Testovaný vrcholný model přijde na 3,3 milionu korun.

FASCINACE

Za cenu jedné téhle tesly byste koupili tři nejdražší superby 3.6 V6 4x4 v nejvyšší výbavě. Ale žádný z nich by vás neuměl odvézt takhle levně, skoro zadarmo, ani tak rychle, ani tak pohodlně jako tenhle americký stroj. Ač je astronomicky drahá, Tesla S nás uhranula. Je to první elektromobil, který se řídí jako dospělé auto, chová se tak na silnici – a také umí jet stejně rychle jako moderní sporťák. A přestože stojí na 21" kolech, komfortem se vyrovná mercedesu třídy S. Při vší úctě k BMW i3, Nissanu Leaf, Peugeotu iON nebo prototypu e-octavie, s nimiž jsem jezdil, musím říct, že v tesle je to opravdu jiné. Tohle auto dychtivě zatáčí, brutálně zrychluje, perfektně sedí – a to nejlepší nakonec – umí ujet na jedno nabití běžně 450 kilometrů, při velké snaze i přes pět set. To už alespoň připomíná dojezd auta se spalovacím motorem bez natankování.

Dvoustovka není problém

A jako s jediným elektromobilem se s ním dá jet opravdu rychle. S ohromujícím zrychlením z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy je o tři setiny rychlejší než třeba supersporťák Porsche Carrera S (který mimochodem stojí jen o málo míň). Ten zážitek se dá jen těžko popsat – díky lineárnímu zrychlení má elektromotor k dispozici maximální brutální "krouťák" 600 newtonmetrů už od jedné otáčky. A táhne bez řazení – elektromotor nepotřebuje převodovku – až k maximálce. Na dráze letiště Aera Vodochody jsme z něj vymáčkli impozantních 215 km v hodině! Všechna ostatní elektrická autíčka jedou maximálně stošedesátkou, jinak by baterie byly za chviličku bez šťávy. Ty v tesle jsou, jako by je dodával Energizer – při sprintech většinou nelegálními rychlostmi vydržely bez nabití na 80 kilometrů. A to je krásný výsledek, protože běžný elektromobil umí ujet něco kolem 120 km, a když se řidič hodně moc snaží a rekuperuje, i 150.

Obří kufr a sedm tisíc baterií

Tesla je unikátní i svou konstrukcí. Je to vlastně velké čtyřdveřové kupé ve stylu dejme tomu Porsche Panamera, s poháněnými zadními koly. Motor je však v tomto případě umístěn hned na zadní nápravě, takže oba "kufry" jsou připravené pro spolknutí zavazadel. I baterie pomáhají sportovnímu naturelu auta – jsou v podobě 7 100 "monočlánků" uložených v podlaze, což snižuje těžiště. Výrobce tvrdí, že v případě vážné závady je možné celou "elektropodlahu" vyjmout a nahradit novou. Zatím se to ještě nestalo. Elektrická auta vůbec vykazují minimální poruchovost – elektromotor je mnohem jednodušší zařízení než spalovací agregát. Interiér je – až na volant – jiný, než to známe z běžných aut. Nemá žádná tlačítka na palubní desce, všechno se ovládá přes obří, na výšku umístěný displej s úhlopříčkou 17 palců, vypadající jako velký tablet. Na něm se nastavuje všechno od tuhosti podvozku přes vyhřívání sedaček až po otevření střešního okna, má zabudovaný internetový prohlížeč a on-line navigaci pomocí Google map. Jestli si říkáte, že se takové připojení prodraží, mýlíte se: auto má vlastní SIM kartu, kterou platí automobilka.

Nabíjení:25 nebo 8, ale i půl hodiny

Z obyčejné domácí zásuvky trvá nabití tesly 25 hodin, třífázová zásuvka s adaptérem nabije "do plna" asi za osm hodin; s firemním "wallboxem" se tato doba zkrátí na polovinu. Tesla však buduje v USA i v Evropě síť rychlonabíjecích stanic, jež zvládnou za 30 minut dobít baterie na dojezd 270 km. To je průměrně doba, kterou běžný řidič stráví na pumpě, než natankuje a dá si občerstvení.

Opraváři přijedou až domů

Překvapivé je, že za teslou nestojí žádná velká světová automobilka, ale poměrně malý výrobce elektromobilů z amerického Silicon Valley s tradicí teprve od roku 2003. Jenže má to, co jiní ne: nezdolného vizionáře, milionáře Elona Muska. Ten kdysi zakládal platební systém PayPal, dnes vede jako nejvyšší šéf Teslu. A model S, který se oficiálně začal prodávat i v Evropě, je opravdu špičkovým technickým dílem.

V Česku už několik tesel jezdí, tu testovanou nám půjčili z autocentra AAA Auto, kam ji pořídili kvůli propagaci nové značky Mototechna Premium. Pod ní chtějí "áčka" prodávat v budoucnu i elektromobily, takže na tesle teď budou sbírat zkušenosti s provozem. A na kolik přesně Tesla S vyšla? "Tohle konkrétní auto vyšlo na 3,3 milionu korun včetně daně, je to vrcholná specifikace s nejsilnějšími bateriemi, nazvaná Performance," říká manažer AAA Auto Jindřich Topol.

Tesla model S P85 Performance kapacita baterií 85 kWh výkon 312 kW (421 koní) zrychlení 0–100 km/h 4,2 s točivý moment 600 Nm dojezd 450–500 km podle stylu jízdy, minimálně 350 km spotřeba 24 kWh/100 km (přepočet asi 2,5 l benzinu) rozměry délka 4 970 x šířka 1 964 x rozvor 2 960 mm základní cena 55 000 eur (1,51 mil. Kč)




Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 50 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.