Dneškem končí oblíbený nákupní svátek Black Friday
Jak si obchody počínaly zkontroloval oblíbený Hlídač shopů
Podle jeho analýzy již obchody nepodvádí – až na pár výjimek
Neziskový projekt Hlídač shopů letos opět zkontroloval praktiky internetových obchodů v rámci slevového šílenství jménem Black Friday. Předmětem analýzy byla, jako již klasicky, výše reálné slevy uvalené na nabízené zboží. Jak si letos oblíbené e-shopy vedly?
Nové pravidlo ohledně slev
Od příštího roku má platit novela zákona o ochraně spotřebitele, která definuje jasná pravidla pro výpočet slev. Ty se nově musí vypočítávat z nejnižší prodejní ceny v období 30 dní před uvalením slevy nebo před slevovým obdobím, jako je právě Black Friday.V minulosti nebylo výjimkou, že obchody krátce před Black Friday ceny navýšily, aby je pak mohli opětovně snížit a chlubit se slevou 50 %, 60 % i 80 %. Pochopitelně jde o nekalou obchodní praktikou, zákazník totiž kupuje předražené zboží v domnění, že jde o slevu.Hlídač shopů pochválil za práci se slevou v rámci Black Friday tyto prodejce: Mall.cz, TSBohemia.cz, Datart.cz, ElectroWorld.cz, Pilulka.cz, Benu.cz a AAAauto.cz. Výbornou vizitku má i Alza a CZC, oba subjekty však splnily povinné podmínky týkající se slev již vloni.
Které obchody propadly?
Ještě než se podíváme na ty největší hříšníky, je důležité zmínit také skupinu e-shopů, která se snaží přejít na nová pravidla, ale podle pokynů zadaných Evropskou unií k výkladu těchto pravidel je ještě nesplňují. Špatného výpočtu ceny, který může vést k znevýhodnění zákazníka, se dopustily e-shopy jako KnihyDobrovsky.cz, Notino.cz, Lekarna.cz, Lidl.cz, Mironet.cz a TetaDrogerie.cz.Pojďme se podívat na několik příkladů. Prodejce Mironet nabízel v rámci Black Friday teplovodivou pastu Arctic MX-4 s aplikátorem v balení o 4 gramech. Uvádí slevu 41 % a cenu 76 Kč včetně DPH. Hlídač shopů však poznamenává, že ještě na začátku října stál tento produkt 75 Kč. Sleva je tak uvedena zcela nesprávně.
Podvodná sleva na e-shopu Okay.cz
Zdaleka nejhorší je ale výsledek Okay.cz. Tento obchod prodával na Black Friday například Bluetooth reproduktor Trevi XR 9A5 za 803 Kč. Dále je uvedena cena před „dodatečnou slevou 10 %“ 892 Kč a přeškrtnutá doporučená cena výrobce 1 499 Kč. Nicméně prakticky celý říjen prodával obchod tento produkt za necelých 600 Kč a reálně je tedy zdražen o 36 %.
Provinil se i oblíbený Lidl
Dalšího podvodu na spotřebitele se dopustil e-shop supermarketu Lidl, který prodává vše od potravin, oblečení až po elektroniku. Hlídač shopů zaujal velký golfový batoh od značky Crivit. Lidl se holedbá slevou 50 % (z 3 999 Kč na 1 999 Kč) v rámci Black Friday. To je však lež, reálná sleva je totiž 0 % – Lidl tento produkt nabízel s cenou 3 999 Kč pouze dva dny v roce (16. června a 16. září).A Lidl si uřízl ještě jednu ostudu. V horším případě se vám totiž může stát, že narazíte na produkt v nabídce Black Friday, zrovna když je zdražený na plnou cenu. Jako například multifunkční kuchyňská mísa Ernesto „v akci“ za 129 Kč, reálně zdražená o 86 %.
Jaký byl Black Friday 2022?
Co pozitivní i negativní výsledky jednotlivých e-shopů říkají o tom, jak se letošní Black Friday vydařil? V jednoduchosti by se dalo říct, že svátek slev dopadl dobře. Zjistili jsme, že průměrná sleva se pohybovala mezi 15 % a 30 %, tedy shodně jako vloni.Důležité je taktéž zjištění, že e-shopy, které letos poprvé přešly na nová pravidla, uvádějí prakticky poloviční slevy, než loni (např. Mall.cz letos 17 %, loni 32 %, Datart 16 %, loni 30 %). České obchody zařazují do slev v rámci Black Friday v průměru jednotky procent svého sortimentu z veškeré nabídky, akce však probíhá téměř celý měsíc, ne jen jeden víkend v roce.
|