Prvního ledna letošního roku vešla v platnost novela zákona, kterou připravilo ministerstvo dopravy.
Dotkne se minimálně 300 tisíc Čechů. Jejím cílem je ztížit podvodné jednání při přepisu vozidel z původního vlastníka na nového majitele, respektive mu zcela zabránit, a to tím, že již nebude možné provádět takzvané polopřevody.
Majitelé zpola převedených aut mají až do konce června čas, aby svoje vozidlo přihlásili do registru. Odhaduje se, že takových aut, která roky nemají majitele, protože ten původní ho na úřadě odhlásil a nový nepřihlásil, může být až půl milionu. Mohlo se tak stát i proto, že nový majitel nechtěl zaplatit ekologický poplatek.
Odborníci na trh s ojetinami tento krok jednoznačně vítají. Podle nich to zvýší "bezpečnost" jak pro prodávajícího, tak pro kupujícího. V současnosti je totiž v registru vozidel evidováno několik stovek tisíc automobilů, které mají nejasný původ nebo chybné dokumenty. A zjistit vlastníka je leckdy nemožné.
Dojde také k likvidaci starých, výrazně opotřebených vozů, za které už nebudou chtít noví majitelé zaplatit ekologickou daň. Všichni tak od této novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích očekávají, že dojde k pročištění registru, k transparentnosti celého sektoru. "Vozidla, která nebudou mít dokumentaci v pořádku, již nebude možné přihlásit. Pokud si tedy neprověříte, od koho vůz kupujete a zda je k prodeji po právní stránce dobře připraven, riskujete, že vozem vůbec nebudete moci jezdit," řekla LN Karolína Topolová, generální ředitelka AAA Auto.
Pokud majitel vozidla v takzvaném polopřevodu registraci nedokončí do poloviny roku, bude vozidlo z registru trvale vyřazeno. Ze zákona o odpadech ale vypadla povinnost majitele auto po vyřazení z registru na vrakoviště odvézt.
Na novelu zákona 56/2001 Sb. ustanovení si už dnes stěžují mnozí obchodníci s auty. Těm a také lidem, kteří si kupují ojetinu ve vzdálenějším místě od svého bydliště, v lecčems komplikuje život.
V novele je totiž ustanovení říkající, že za převod auta "vždy ručí prodávající a na přihlášení je deset dní". Pokud se toto nesplní, hrozí pokuta až 50 tisíc korun. Jenže v této lhůtě se to podle mnohých často nedá stihnout. Pro autobazary navíc bylo běžné nechat auta v takzvaném polopřevodu. Z technického hlediska totiž jízdě s autem v polopřevodu nic nebránilo, pokud bylo řádně sjednáno zákonné pojištění odpovědnosti na konkrétní auto a jméno. Jenže to se nyní mění.
A podobné jako s vozidly "v polopřevodu" je to i s automobily, které byly do 30. června 2013 dočasně vyřazeny z provozu (v tzv. depozitu), jsou tedy dočasně odhlášeny a s odevzdanými registračními značkami. Jejich majitelé musí do konce roku příslušnému úřadu nahlásit, k jakému účelu jsou využívány, jinak hrozí vozidlům administrativní zánik.
Jak postupovat při převodu vozu
- Převádění vozidel je od nového roku spojené s jedinou návštěvou registru vozidel. * Auto se přihlašuje rovnou na nového majitele na pobočce místně příslušné trvalému bydlišti prodávajícího. Je tedy zrušen krok takzvaného polopřevodu, kdy nejprve prodávající vůz odhlásil a teprve poté nový majitel vůz registroval na sebe. * Záleží na domluvě. Mohou jít na úřad společně, jeden může zmocnit druhého nebo oba zmocní třetí osobu ověřenou plnou mocí. * Majitelé zpola převedených aut mají čas do 30. června 2015, aby vozidlo přihlásili. Pokud tak neučiní, bude vozidlo z databáze vyřazeno, a administrativně tím zanikne.