Kupujete ojetinu a chcete vědět, zda je údaj na počítadle ujeté vzdálenosti správný? Čeká vás doslova detektivní práce. Stáčení tachometrů je téměř národním sportem. Přesto se najde hodně motoristů, kteří často naprosto nesmyslným údajům na počítadle ujeté vzdálenosti věří.
Přitom by mnohdy stačila špetka selského rozumu, aby se nevěrohodnost uváděného údaje prokázala.
Že mnoho řidičů nepřemýšlí, zda lze deklarovaný počet ujetých kilometrů považovat vzhledem ke stáří vozu za možný, vědí především bazaristé.
Autobazary často tachometry stočí
Slova majitele jednoho menšího autobazaru to jen potvrzují: "Měl jsem na prodej dvě stejně staré octavie. Jedna byla dost vybydlená, druhá naopak celkem zachovalá. Obě měly podle tachometru najeto přes
Přitom vozidel s upraveným počtem ujetých kilometrů je na trhu celá řada. Nenaletět při koupi je proto dost obtížné. Ne u každého vozu totiž jde dohledat historie například v databázi Autotracer společnosti Cebia. Na údaje v servisní knížce se dnes již také nedá spolehnout. Falšuje se totiž dost často.
Stočení tachometru není v ČR trestným činem
Stejně tak se upravují počítadla ujeté vzdálenosti. Tuto službu dnes nabízí řada firem, opírajících se o to, že manipulace s tachometrem není u nás trestným činem jako například v sousedním Německu.
Do budoucna se to snad změní, nejen Cebia, ale i další společnosti se v tomto směru snaží udělat nemožné. Avšak i pak zůstane na trhu řada poznamenaných aut. Přitom ne vždy se stáčí "jen" o desetitisíce.
Více k tématu najdete na www.autoweb.cz To potvrzuje i Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia: "Vzpomínám si na případ, kdy přijel na prohlídku identifikátorů pán s pětkovým BMW. Chtěl jej prodat a kupec doklad o prohlídce vyžadoval. Když zjistil, že se do něj zapisuje i stav kilometrů, odjel. Za necelou hodinu byl zpět. Vůz, který měl předtím na počítadle ujeté vzdálenosti
Riziko pořízení automobilu s daleko vyšším počtem ujetých kilometrů je tedy vysoké. Proto je potřeba auto před koupí prohlédnout a snažit se určit skutečnou ujetou vzdálenost. To lze poznat podle opotřebení, jež se na některých komponentech projeví už po relativně krátkém užívání.
Stáří auta poznáte i po čichu
Máte-li zájem o vozidlo s nízkým kilometrovým proběhem, není vaše situace tak složitá. "Kromě zraku se můžete řídit také čichem. V zánovním autě voní plast, kůže, potahy. V kufru, kde je rezerva, bude cítit guma," radí Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Zaměřte se na volant, který nesmí být výrazně ohmataný nebo mít obroušený věnec. To by prozrazovalo, že má vůz najeto přes 150 000 nebo dokonce
V interiérech automobilů koncernu VW se lze setkat i s dalším ukazatelem. "Zkontrolujte všechny přepínače blinkrů, stěračů, světel a podobně. Pokud vylézá bílý podklad, má vůz najeto
Černá povrchová úprava z tlačítek totiž slézá a prosvítá bílý plast. U některých vozidel se zase odlupuje černý lak na madlech dveří a to kolikrát už ve
Když je potrhaný potah u pásu, má auto přes
Po prohlídce palubní desky se věnujte sedačkám. Je sedadlo řidiče zachovalejší než u spolujezdce? To by ukazovalo na jeho výměnu! Dobře si prohlédněte stav sedadla, jak je prosezené i ošoupané. Pozornost věnujte zejména levému boku, který může být zcela roztrhaný.
Například u Citroënu C8 nebo Peugeotu 807 je zde patrné poškození už při
Cvakání poloos symbolizuje alespoň
Pokud při testovací jízdě uslyšíte hučení od opotřebených ložisek, opět můžete porovnávat. Životnost zadních by měla být přes
Pozornost ale věnujte také poloosám. Jejich životnost by měla být určitě přes
Zažloutlé vysvícené světlomety u nového auta - jasný podvod Pokud je má automobil vybavené rozvody řemenem, můžete zkontrolovat jejich kryt. "Dnešní motory mají předepsaný interval výměny rozvodů většinou v rozmezí 120 000 až