Jak se nenechat podvést v autobazaru

Kupujete ojetinu a chcete vědět, zda je údaj na počítadle ujeté vzdálenosti správný? Čeká vás doslova detektivní práce. Stáčení tachometrů je téměř národním sportem. Přesto se najde hodně motoristů, kteří často naprosto nesmyslným údajům na počítadle ujeté vzdálenosti věří.

Přitom by mnohdy stačila špetka selského rozumu, aby se nevěrohodnost uváděného údaje prokázala.

Že mnoho řidičů nepřemýšlí, zda lze deklarovaný počet ujetých kilometrů považovat vzhledem ke stáří vozu za možný, vědí především bazaristé.

Autobazary často tachometry stočí

Slova majitele jednoho menšího autobazaru to jen potvrzují: "Měl jsem na prodej dvě stejně staré octavie. Jedna byla dost vybydlená, druhá naopak celkem zachovalá. Obě měly podle tachometru najeto přes 130 000 kilometrů. Kamarád přišel s nápadem udělat malý pokus, a tak jsme u té horší stočili tachometr pod 90 000 km. K mému údivu se takto upravený vůz prodal rychleji a dráž než zachovalejší auto stojící hned vedle."

Přitom vozidel s upraveným počtem ujetých kilometrů je na trhu celá řada. Nenaletět při koupi je proto dost obtížné. Ne u každého vozu totiž jde dohledat historie například v databázi Autotracer společnosti Cebia. Na údaje v servisní knížce se dnes již také nedá spolehnout. Falšuje se totiž dost často.

Stočení tachometru není v ČR trestným činem

Stejně tak se upravují počítadla ujeté vzdálenosti. Tuto službu dnes nabízí řada firem, opírajících se o to, že manipulace s tachometrem není u nás trestným činem jako například v sousedním Německu.

Do budoucna se to snad změní, nejen Cebia, ale i další společnosti se v tomto směru snaží udělat nemožné. Avšak i pak zůstane na trhu řada poznamenaných aut. Přitom ne vždy se stáčí "jen" o desetitisíce.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz To potvrzuje i Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia: "Vzpomínám si na případ, kdy přijel na prohlídku identifikátorů pán s pětkovým BMW. Chtěl jej prodat a kupec doklad o prohlídce vyžadoval. Když zjistil, že se do něj zapisuje i stav kilometrů, odjel. Za necelou hodinu byl zpět. Vůz, který měl předtím na počítadle ujeté vzdálenosti 440 000 km, tam měl nově jen 40 000 km!"

Riziko pořízení automobilu s daleko vyšším počtem ujetých kilometrů je tedy vysoké. Proto je potřeba auto před koupí prohlédnout a snažit se určit skutečnou ujetou vzdálenost. To lze poznat podle opotřebení, jež se na některých komponentech projeví už po relativně krátkém užívání.

Stáří auta poznáte i po čichu

Máte-li zájem o vozidlo s nízkým kilometrovým proběhem, není vaše situace tak složitá. "Kromě zraku se můžete řídit také čichem. V zánovním autě voní plast, kůže, potahy. V kufru, kde je rezerva, bude cítit guma," radí Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Zaměřte se na volant, který nesmí být výrazně ohmataný nebo mít obroušený věnec. To by prozrazovalo, že má vůz najeto přes 150 000 nebo dokonce 200 000 kilometrů. Gumové plochy pedálů bývají ubroušené okolo 150 000 km. Stejnou pozornost věnujte i hlavici řadicí páky. Setřené číslice či poškozenou manžetu řazení lze vidět u vozidel blížící se nájezdu 200 000 km.

V interiérech automobilů koncernu VW se lze setkat i s dalším ukazatelem. "Zkontrolujte všechny přepínače blinkrů, stěračů, světel a podobně. Pokud vylézá bílý podklad, má vůz najeto 200 000 a více kilometrů," vysvětluje Petr Vaněček.

Černá povrchová úprava z tlačítek totiž slézá a prosvítá bílý plast. U některých vozidel se zase odlupuje černý lak na madlech dveří a to kolikrát už ve 130 000 km. Děje se tak například u passatů, sharanů a příbuzných MPV.

Když je potrhaný potah u pásu, má auto přes 300.000 km

Po prohlídce palubní desky se věnujte sedačkám. Je sedadlo řidiče zachovalejší než u spolujezdce? To by ukazovalo na jeho výměnu! Dobře si prohlédněte stav sedadla, jak je prosezené i ošoupané. Pozornost věnujte zejména levému boku, který může být zcela roztrhaný.

Například u Citroënu C8 nebo Peugeotu 807 je zde patrné poškození už při 150 000 km. U většiny vozidel sedačka ale vydrží déle. "Nejčastěji dochází k poškození tam, kde jsou pásy. Pokud najdete potah potrhaný, má automobil určitě najeto přes 300 000 kilometrů," varuje zástupce AAA AUTO.

Cvakání poloos symbolizuje alespoň 200.000 km

Pokud při testovací jízdě uslyšíte hučení od opotřebených ložisek, opět můžete porovnávat. Životnost zadních by měla být přes 100 000 km. Nejčastěji se začínají ozývat okolo 160 000 kilometrů. Přední ložiska jsou u vozidel s motorem vpředu dimenzovaná na vyšší zatížení, právě kvůli umístění pohonné jednotky.

Pozornost ale věnujte také poloosám. Jejich životnost by měla být určitě přes 200 000 km. Vyzkoušíte je při kroužení s koly v plném rejdu. Nejprve na jednu a pak na druhou stranu. Nesmí se od nich ozývat cvakání, což by ukazovalo na nadměrné opotřebení.

Zažloutlé vysvícené světlomety u nového auta - jasný podvod Pokud je má automobil vybavené rozvody řemenem, můžete zkontrolovat jejich kryt. "Dnešní motory mají předepsaný interval výměny rozvodů většinou v rozmezí 120 000 až 160 000 kilometrů. Pokud je předchozí majitel měnil, poznáte na šroubech jejich krytu, že byly povolovány" přichází s další radou Stanislav Král, mechanik značkového servisu Citroën. U vozidla s nízkým počtem km na počítadle ujeté vzdálenosti může pomoci také kontrola předních brzdových kotoučů. Zvedněte vůz a sundejte kolo. Pokud má kotouč po okraji vysokou hranu, je výrazně opotřebený. To by například u automobilu s udávanými 40 000 km rozhodně být neměl. Petr Vaněček z AAA AUTO radí prohlédnout i světlomety: "Zánovní auto je musí mít čiré. Jsou-li zažloutlé, je to následkem vysvícení. Automobil má tedy najeto přes 200 000 kilometrů."




Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 25 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.