Investiční magazín: Karolína Topolová: Královna z Áček a její plány na rok 2013

Nákup auta je jak racionální, tak emocionální rozhodnutí. Na českém trhu ojetin se po očekávaných legislativních změnách blýská zákazníkům na lepší časy, říká nová generální ředitelka největšího středoevropského autobazaru AAA Auto Karolína Topolová, která ze své SUV ojetiny pozoruje svět s patřičným nadhledem a pod jejímž vedením stoupají zisky a kurz akcií společnosti.

Ve třetím čtvrtletí jste předvedli růst čistého zisku o 200 %. To už je vaše práce? V čele AAA Auto jste teprve od půlky července.

Karolína Topolová (KT): Je to především týmová práce. Změna obchodního modelu a nová strategie, kterou jsme začali aplikovat již během krize, se ukazuje být velmi účinná, což je vidět právě na dobrých hospodářských výsledcích. Tři roky po sobě zdvojnásobujeme čistý zisk.

Přesto, přišla jste do vedení s něčím novým? V AAA Auto pracujete již delší dobu, nyní máte možnost prosadit věci přímo v roli šéfa.

KT: Můj vstup do vedení přináší jiný přístup především v práci s lidmi. Anthony Denny je především velký vizionář a praktik, já přináším více empatie a citlivější přístup k zákazníkům.

Vychází to, že máte ráda práci s lidmi, z toho, že jste ve společnosti zavedla a pracovala v call centru?

KT: S call centrem to úplně nesouvisí, je to mým naturelem. Jsem ze sociálně smýšlející rodiny, maminka pracuje celý život ve zdravotnictví, péče o druhé tedy vždy byla naší doménou. A to jsem si přinesla také do světa tvrdého byznysu. Přestože děláte v komerční sféře, hraje lidskost důležitou roli, především v přístupu k zákazníkům.

Vaše akcie po výsledcích za třetí kvartál výrazně posílily, letos patří jednoznačně ke hvězdám pražské burzy. Růst ceny akcií ale provází společnost již delší dobu, trvá v podstatě tři roky.

KT: Jsem ráda, že akcie posilují, snad to tak bude i v budoucnu. Zatím ale podle mě stále úplně nezohledňují dobré hospodářské výsledky.

Takže jsou podle vás podhodnocené?

KT: Nepřísluší mi výrazně komentovat vývoj ceny našich akcií. Každopádně změny, které nyní ve společnosti proběhly a stále probíhají – například i chystaný prodej majoritního podílu – podle mého názoru přispějí k růstu ceny akcií. Vývoj našich akcií ale spíše odráží celkovou náladu na trzích než růst našich zisků.

Majoritní vlastník a bývalý ředitel Anthony James Denny se nedávno po dvou dekádách ve vedení firmy rozhodl, že prodá majoritní podíl ve firmě a ponechá si jen malý podíl. Už má kupce pro svůj 74% balík akcií AAA Auto?

KT: Celý zmíněný prodej je soukromou záležitostí pana Dennyho, nicméně vím, že probíhají jednání s potenciálními kupci, ale aktuálně (rozhovor byl veden 11. listopadu – pozn. red.) je stále hlavním akcionářem společnosti.

Mluví vám Anthony Denny do řízení firmy?

KT: Z každodenního řízení společnosti se již vymanil, nyní se spíše zaměřuje na vize. Jeho rady ale stále využíváme, především v oblasti výkupu a marketingu. Ale zpátky k vaší otázce – pan Denny mi do řízení nezasahuje, protože už ve firmě nemá exekutivní pravomoc.

AAA Auto se v minulosti po neúspěšné expanzi na zahraniční trhy spíše stahovala zpátky a nechala si v podstatě jen jádrový byznys v Česku a na Slovensku. Nyní ale znovu expandujete, například do Ruska, ve hře je také návrat do Maďarska. Proč ta změna? Kde tam nyní vidíte příležitosti?

KT: Hlavní důvodem dočasného stažení z cizích trhů byla jejich neziskovost, již jsme je nechtěli dotovat. V letech 2007 a 2008 jsme netušili, že krize bude postupovat tak rychle. Když se na to podívám zpětně, bylo to velice rozumné rozhodnutí. Dnes je však situace jiná, takže se na některé vybrané trhy rádi vracíme.

Čím to je, že když je recese, trhu s ojetinami se nedaří? Měla by přece poškodit především výrobce nových aut, protože lidé omezují nákupy nebo hledají věci dlouhodobé spotřeby za nižší ceny. 

KT: Podle naší zkušenosti je většinou ekonomické oslabení pro trh s ojetými vozy příznivé, ale v případě, že je propad opravdu veliký a na trhu je velká nejistota z dalšího ekonomického vývoje, jako tomu bylo v letech 2008 a 2009, lidé s nákupem vozu čekají. Řeknou si, že ještě rok nebo dva s tím starým autem nějak odjezdí. Nákup auta je jak racionální, tak emocionální rozhodnutí. Přestože můj stávající vůz stále jezdí a funguje, chci si pořídit lepší.

Máte auto z bazaru, nebo vám dali v létě novou služební limuzínu?

KT: Na auto bych sice jako ředitelka firmy měla nárok, ale nepotřebuji ho. Mám sedm let starý Mercedes ML, který jsem si koupila jako druhá majitelka u nás. Mám ráda SUV, která jsou vyšší, takže z nich má člověk lepší přehled o dění na silnici. Osobně toho ale tolik nenajedu, bydlím kousek od práce.

SUV jsou skvělá třeba na hory. Lyžujete?

KT: V zimě hodně jezdím na snowboardu, v létě ráda hraju nohejbal, který jsem se naučila už jako malá od svých bratrů. V poslední době mě také začal bavit badminton. Již v dětství jsem se věnovala gymnastice, takže mám ke sportu blízko.

Osobně bych si auto v českém autobazaru nekoupil – a je jedno, zda od velkého bazaru jako AAA Auto, nebo nějakého menšího –, hlavně kvůli přetáčení kilometrů o desítky tisíc kilometrů. Dá se tomuto neduhu autobazarů vůbec nějak zabránit?

KT: Absolutně chápu, že se lidé bojí koupit neprověřený vůz přes inzerát nebo přes malý autobazar. V podvědomí lidí je trh s ojetinami stále velmi kontroverzní. V Česku bohužel není přetáčení kvalifikováno jako trestný čin a hodně lidí si z něj udělalo slušný byznys, což je samozřejmě tristní. Ale blýská se na lepší časy, ve Sněmovně je novela zákona, který by měl nově považovat přetáčení kilometrů za přestupek, za který může firma dostat pokutu až 5 milionů korun. Stav kilometrů by navíc měly v budoucnu evidovat Stanice technické kontroly, což by také mohlo přispět k potlačení tohoto nešvaru. Samozřejmě, nejlepší by bylo, kdyby přetáčení bylo trestným činem jako v mnoha zemích západní Evropy.

Tak já si to možná ještě s nákupem v bazaru rozmyslím. Každopádně, stejně jako při investování, je u nákupu důležité vybrat to nejlepší období. Blíží se vánoce – je teď dobrá doba na nákup v autobazaru? 

KT: Ano, teď je zrovna ten správný čas. Trh ojetých aut totiž v posledním čtvrtletí odráží očekávaný pokles cen, který přichází zkraje dalšího roku. Takže nyní koupíte ojetinu za cenu novoročního auta.

Na druhé straně, nákup auta v bazaru má řadu výhod, především lze výrazně ušetřit. Když už se rozhodnu jít do autobazaru, podle jakých parametrů mi radíte vybírat? Co je podle vás klíčové? 

KT: To nejmenší, co můžete při koupi ojetiny udělat, je vzít sis sebou mechanika, případně si auto nechat zkontrolovat u nezávislého servisu. Také doporučuji hledat autobazar, který má rampu či zvedák, aby se dalo na auto podívat zespoda. To jsou technické záležitosti. Po právní stránce jsou klíčové garance, které by měly být přesně definovány v kupní smlouvě. Jako téměř jediní na trhu jsme majiteli všech aut, která nabízíme. Většina bazarů funguje jako zprostředkovatelé, takže když narazíte na nějaký problém, třeba zmíněné přetočené kilometry, odkazují vás na předchozího majitele auta.

Zisky vaší firmy rostou. Nechcete se o zisk rozdělit s akcionáři, například v podobě dividendy? 22 % drobných investorů v rámci vaší akcionářské struktury by to jistě ocenilo.

KT: O výplatě dividendy rozhoduje valná hromada, která tak zatím neučinila. Zisky se snažíme reinvestovat do růstu firmy a k expanzi, která nyní dává smysl, a to by se samozřejmě mělo promítnout do zhodnocení kurzu.

I když vaše akcie v posledních měsících na burze excelují, stále je řada investorů, které si je koupili za zhruba dvojnásobnou cenu při vstupu Áček na burzu. Spekuluje se, že se jednalo o záměrně předražený úpis ze strany jak upisovatelů, tehdy především Patrie Finance, tak "nenasytných" akcionářů firmy.

KT: Když jsme šli na burzu, cena akcií byla podle mého názoru nastavena správně. Byl to rok, kdy jsme prodali 100 tisíc aut, zisky byly enormní. Bohužel náš vstup na burzu v čase předcházel krizi, takže byl vzápětí náš sektor společně s bankami a realitami silně negativně zasažen.

Jaký já váš osobní vztah k burze a investování?

KT: Nemám čas sledovat vývoj na akciových trzích, takže mi spíše vyhovují produkty peněžního trhu. Když už investuji, tak do nemovitostí. Vlastním také několik set tisíc akcií naší společnosti, které jsem si částečně koupila a částečně dostala v rámci opčního plánu.

Co rok 2013 v AAA Auto, jaký bude?

KT: Chceme otevírat další pobočky v Česku a na Slovensku. Dále čekáme, jaký bude vývoj na maďarském trhu, kam se také chystáme. Kromě toho chceme otevřít druhou pobočku v Moskvě. Mimo to se plánujeme vrátit do Polska a vstoupit na ukrajinský trh. Jsem přesvědčena, že nás čeká dobrý rok.




Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 56 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.