Největší česká síť autobazarů AAA Auto zlevňuje vozy značek koncernu Volkswagen s "šidícími" naftovými motory. Důvodem není to, že by o ně Češi přestali stát, ale fakt, že je v tuzemských bazarech přestávají kupovat zákazníci z Německa.
"Kvůli poklesu zájmu ze zahraničí jsme snížili ceny naftových Volkswagenů Passat a Golf o pět až deset procent. Drobný pokles nastal i u Škody Octavia druhé generace," popisuje provozní šéf AAA Auto Petr Vaněček.
Poptávka z Německa je pro české bazary v poslední době poměrně důležitá. U vozů koncernu VW ale s aférou Dieselgate, která začala před půl rokem, citelně ochabla.
"České zákazníky emise vozů prakticky nezajímají, ty německé ale ano," říká šéfka AAA Auto Karolína Topolová.
V Německu klesl prodej naftových aut a Volkswagen tam ztrácí podíl na trhu. Dopad to má i na ojetiny. Tamní zákazníci nemají důvěru k vozům s motory, které více znečišťují životní prostředí a dosud nebyly opraveny.
Nyní je proto v tamních bazarech zánovních naftových passatů, golfů či octavií nadbytek. Němci o ně sice zájem zcela neztratili, není už ale takový, aby bylo třeba vozy dovážet.
Dovoz do ČR se nevyplatí
Ojetiny se z Česka začaly ve velkém vyvážet po intervencích ČNB 2. listopadu 2013, které je pro zákazníky ze západní Evropy výrazně zlevnily. Do té doby to bylo naopak − výhodnější bylo, když Češi kupovali ojetá auta na Západě.
Německé autobazary začaly sledovat české nabídky a atraktivní vozy vykoupily dříve, než se stihl ozvat český zákazník. Týká se to i firemních flotil, kterým končil leasing. Češi, kteří právě na takové vozy čekali, tak často končí s prázdnou. Z českých autobazarů se tak stali velcí exportéři.
Konkrétní čísla nejsou k dispozici. V oficiálních statistikách figurují i zcela nová auta, která někteří dealeři v Česku pouze přihlásí do provozu kvůli vylepšení statistik a následně je exportují. U skutečných ojetin ale podle odhadů zamíří za hranice desítky až stovky aut týdně a jde přitom hlavně o mladší a méně ojeté vozy. Na toto odbytiště si české bazary rychle zvykly.
Naopak dovoz zánovních aut ze západní Evropy se prakticky zastavil. Vyplatí se pouze u starších vozů vyrobených i před více než 10 lety. O ty už v Evropě i kvůli vysokým ekologickým daním nestojí, a jsou tam proto levnější.
"Dovážet ojetiny do Česka se nyní nemůže vyplatit, pokud to auto nemá nějaký problém," je přesvědčena Topolová z AAA Auto. Zatímco francouzské či korejské vozy se dál vyvážejí ve velkém, ty z koncernu Volkswagen nikoli. Tato auta nyní musí častěji počkat na svého zákazníka z Česka nebo z dalších zemí, kde Volkswagenu podvod s emisemi zákazníci nezazlívají. Nižší poptávka ze Západu by se proto mohla více projevit v tuzemských cenách, jak dokládá příklad AAA.
Celý článek si můžete přečíst zde.





