Vloni se sice v Česku zaregistrovalo rekordních 230 tisíc nových vozů, průměrné stáří aut na silnicích je ale stále vyšší. Důvodem je, že se nové vozy záhy vyváží a naopak se importují letité ojetiny.
Podle údajů v registru vozidel bylo z provozu kvůli exportu loni odhlášeno 29 700 vozidel, která byla právě loni poprvé prodána jako nová. Na českých silnicích tak pobyla dny, maximálně měsíce. Vyvezeno bylo loni navíc dalších 9800 vozů z roku 2014.
Průměrné stáří vozového parku se tak dál zvyšuje a blíží se 15 letům. Může za to i přetrvávající rozdíl cen nových aut v Česku a v západní Evropě, který ještě umocňuje slabá koruna. To zvýhodňuje vývoz, ale prodražuje dovoz aut.
Důvodem, proč se v registru objevují tisíce vozidel jen na pár hodin, jsou takzvané účelové registrace. Vůz má sice zákazníka v zahraničí, ale přesto na chvíli získá české registrační značky. Dealer tak může importérovi vůz vykázat jako prodaný českému klientovi, stejně tak importér může vykázat centrále, že plní stanovené cíle. Jen vozidlo v registru se totiž objeví ve zveřejňovaných statistikách. To ale není jediný důvod, proč se to takto složitě dělá.
Problémem je, že prodejcům automobilů v západní Evropě vadí, že se tam dováží nová auta z Česka a dalších nových členských zemí EU a jsou nabízena za citelně nižší ceny. Pokud je vůz nejprve v Česku zaregistrován do provozu, bude tak kupující až druhým majitelem. Automobilka tak například kupujícímu v Německu dává možnost volby. Buď si koupí vůz za plnou cenu a bude prvním majitelem, nebo ušetří, ale vůz bude mít záznam z Česka. Osloví tak i toho, kdo by jinak kvůli ceně odešel ke konkurenci.
Mladé ojetiny na export
Lidé, kteří preferují mírně ojetá auta, tak mají často smůlu. Pro leasingové společnosti je jednodušší naložit vozy na kamion a prodat je v západní Evropě.
"Navíc je v západní Evropě v současné době nedostatek ojetin ,středního věku', stále ještě zapříčiněný propadem prodeje nových vozů z let ekonomické krize 2008−2009," vysvětluje provozní ředitel bazarů AAA Auto Petr Vaněček. I tato firma, která dříve vozy ve velkém dovážela, je nyní spíše exportuje.
Naopak do Česka se loni dovezlo 151 tisíc ojetin, nejvíce za posledních sedm let. Polovina z nich byla starší 10 let. Dvanáct procent, tedy přes 18 tisíc aut, je pak dokonce na silnicích přes 15 let. Nových či maximálně ročních vozů se dovezly jen dva tisíce.
Celý článek si můžete přečíst
zde.