Každé druhé auto prodáváné v bazaru má v Česku zfalšovaný počet najetých kilometrů. Navyšuje se tak jeho cena a kupující tratí desítky tisíc korun. Navyšuje se tak jeho cena a kupující tratí desítky tisíc korun. Proti tomuto podvodu neumí stát zavést účinné opratření.
Koncem listopadu schválili poslanci na Slovensku zákon, který přísně trestá podvod hojně rozšířený i v Česku – stáčení tachometrů ojetých aut. Přestože v tuzemsku má podle statistik ošizené počítadlo ujetých kilometrů téměř každá druhá ojetina, na podobný zákon – běžný v západní Evropě – dlouhé roky marně čekáme. Stát zatím nepředstavil žádné řešení, a s vozy se tak dál načerno manipuluje. Tachometry ukazují nižší počet najetých kilometrů, než jaký vozy ve skutečnosti ujely, což zvyšuje jejich cenu. V průměru se auto "omladí" o 100 tisíc kilometrů, a zákazník tak přijde o desítky tisíc korun.
"Extrémně silná lobby u nás účinně blokuje jakékoliv smysluplné řešení," tvrdí Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. Připomíná, jak před dvěma lety "vyšuměla" těsně před schválením novela silničního zákona, která stáčení tachometrů zakazovala pod pokutou až pěti milionů korun. Jen na papíře zatím zůstávají i další plány, především loňské návrhy komise složené ze zástupců pěti ministerstev. Ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) dosud neúspěšně prosazuje, aby se stáčení tachometru postavilo mimo zákon. Podle Mládka na podvodu ve velkém vydělávají organizované skupiny tvořené z dovozců starších vozů a provozovatelů autobazarů. "Je to nešvar, který poškozuje i slušné prodejce," tvrdí Mládek. Podporu zatím nenašel ani návrh, který by zakázal prodej zařízení umožňujících stáčení – počítačový program a kabely na propojení s autem, které dnes na internetu inzerují desítky firem. "Ano, nabízíme to. Je ale každého věc, co s tím udělá. Tachometry nestáčíme," řekl Tomáš Hrudka ze společnosti Profitrading.
Dnes je trestné, až když někdo napálí kupce prodejem auta s falešným počtem ujetých kilometrů. Pak se dopustí podvodu, jak loni v létě řekl Nejvyšší soud. "Jde o případ, kdy se cena změní o více než pět tisíc korun," dodal mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Policie ale má problém s důkazy. "Pachateli se musí dokázat záměr kupujícího podvést. To je v 99 procentech případů nereálné," upozorňuje generální ředitelka sítě autobazarů AAA Auto Karolína Topolová.
Ministerstvo dopravy slibuje alespoň částečné vylepšení od Nového roku, kdy se má na stanicích technické kontroly začít s fotografováním aut. Novinka má zamezit podvodům, kdy vůz dostane razítko, aniž by ho mechanici viděli. Fotit se bude i stav tachometru. Podle kritiků ale opatření nejsou dostatečná, protože ke stočení dojde u vozidel ze zahraničí ještě před první prohlídkou. Pokud mechanik uvede jako první vstupní údaj upravené číslo, stočení se snadno legalizuje.
Komise expertů sice loni navrhovala, aby stát u dovezených aut vyžadoval při první registraci "hodnověrné doložení skutečného stavu počtu najetých kilometrů", jenže i tento nápad leží v šuplíku. Podle ministerstva dopravy by testy originality u dovážených vozidel zvýšily jejich cenu. Stoprocentně zatím nefunguje ani ministerský web kontrola tachometru. cz, kde si lidé přes kód vozidla a protokol z technické prohlídky mohou ověřit historii vozu. Sám úřad přiznává, že jde o informativní databázi, která nemusí odrážet skutečný stav, a navíc nezahrnuje čerstvě dovezená auta ze zahraničí.
"Nejlepším řešením je zdravý lidský rozum. Nekupovat auto, o jehož minulosti nic nezjistím," říká Jan Dryák ze společnosti Cebia, která patří k těm, které si na "strachu" motoristů postavily byznys. Za poplatek v řádu stokorun nabízí prověření historie vozu. Zájemcům neřekne na 100 procent, že jejich auto má stočený tachometr, ale sesbírá nejrůznější data, z nichž se dá podvod dovodit. Údaje pocházejí ze servisů, od pojišťoven a dalších oficiálních institucí, kde se auto pohybovalo. Podobná data by přitom chtěla sbírat i EU. Už dlouho se hovoří o centrální evropské databázi aut, do které by měli přístup všichni občané EU a mohli by si ověřit historii vozidla i stav tachometru. Ani tento plán ale není dotažený.
Dovoz ojetých osobních aut do Česka
(dovezená ojetá vozidla prvně registrovaná v ČR)
- 20 000 korun - Kvůli stáčení tachometrů jsou kupující ošizeni. Pokud bude mít například pět let stará dieselová Octavia tachometr stočený o desítky tisíc kilometrů, zaplatí kupující o 20 tisíc korun víc, než je skutečná hodnota vozu. Octavia je nejprodávanějším modelem mezi ojetými auty v Česku.
- Jak se stáčí kilometry U starých aut s mechanickým počítadlem stačí otáčet náhonem rychloměru ve správném směru. Buď ručně, nebo vše urychlit pomocí vrtačky. U moderních aut je potřeba použít speciální přístroj nebo notebook s připojením do diagnostické zásuvky a správnou softwarovou výbavou. Ten se propojí s řídicí jednotkou a zvládne údaje přepsat. Čím je auto novější, tím se stává stáčení kilometrů složitějším. Údaj na displeji palubního počítače se při přetočení sice změní, ale běh motoru se v hodnotě motohodin zapisuje i do dalších řídicích jednotek, třeba do airbagů nebo ESP. Z výrazného nepoměru těchto údajů se poté ve značkovém servisu dá odhadnout, že auto bylo stočené.
- 45 % - Skoro každé druhé ojeté auto prodané v Česku má přetočený tachometr. Vůz tak uvádí nižší počet kilometrů, než má auto skutečně najeto.
- 10let - Téměř polovina ojetých vozidel dovážených do Česka je starší 10 let.
- 1 4 6 0 0 je průměrný udávaný stav tachometru v kilometrech u prodávaných ojetin v Česku (údaje za první polovinu letošního roku).
- 18 miliard korun ročně vydělají podvodníci při stáčení tachometrů ojetých aut v Česku podle odhadů odborníků tuzemského autoklubu ÚAMK a největšího tuzemského autobazaru AAA.
- 600 tisíc ojetých aut se ročně prodá v Česku podle společnosti Cebia, která se zaměřuje na prověřování původu a historie vozidel.