Ekonom: Ojetá auta budou zdražovat minimálně do konce roku

Poptávka po ojetých vozech stoupá. V Česku váš prodej v roce 2021 meziročně vzrostl téměř o čtvrtinu, za letošní 1. čtvrtletí jste prodali 22 tisíc aut, což je historický rekord. Do jaké míry odráží tento růst skutečnost, že se na nová auta musí dlouho čekat, a do jaké míry jde o reakci zákazníků na ceny nových aut?

Na našich rekordních prodejích se určitě podílejí oba faktory. Zajímavé je, co za nimi stojí. Jsou to jednak stále ještě dopady pandemie covidu, kvůli níž začali lidé více využívat dopravu osobními automobily a která zároveň způsobila výpadky ve výrobě nových vozů. A když si všichni mysleli, že nejhorší máme za sebou, přišla válka na Ukrajině, která znovu narušila výrobu. V důsledku konfliktu se navíc začala zhoršovat ekonomická situace domácností. V takové době si lidé vždy kupují spíše ojetá auta.

Dá se tvrdit, že do autobazarů nyní často míří i ti, kteří bývali zvyklí kupovat nová vozidla?

Ano, v posledních dvou letech vidíme markantní růst poptávky po zánovních vozech, které se staly vyhledávanou alternativou nových aut. Na naši značku zánovních vozů Mototechna už připadá zhruba pětina našeho prodeje. Dříve to přitom bývalo jen kolem deseti procent.

Nebojíte se, že prudké zdražení plynu, elektřiny, pohonných hmot, potravin i dalšího nezbytného zboží utlumí poptávku?

Česká společnost se nacházela ve velmi dobré ekonomické kondici. Lidé měli úspory a zatím utrácejí. Pokračují tak dva hlavní trendy – ubývání ojetých vozů z celkové nabídky a s tím související růst cen. V současné chvíli pozorujeme, že na trhu dochází každý měsíc ke zdražování. S největší pravděpodobností bude tento vývoj pokračovat po celý rok. Pokud se situace ve světě dále nezkomplikuje, začneme se vracet k normálnějšímu stavu nejdříve někdy v druhé polovině příštího roku.


Zdaleka ne všechny moderní systémy zvyšují hodnotu vozu. Stop-start většina motoristů nenávidí a vypíná.


S modelem Fabia Combi končí nabídka malých kombíků. Vymírání postihlo segment mini, do něhož patřila Škoda Citigo. Výraznou redukcí prošla víceúčelová vozidla neboli MPV, jako bývala Škoda Roomster. Co dělají zákazníci, kteří byli na taková auta zvyklí? Přizpůsobují se módě a kupují SUV?

SUV jsou rostoucím segmentem i mezi ojetými automobily, a to již několik let. Lidé kupují takové vozy, které jsou k dispozici. Je fakt, že MPV byla a jsou hodně populární, a přitom se už téměř nevyrábějí. Když se mezi ojetými automobily přestanou postupně vyskytovat, začnou je někteří lidé nahrazovat třeba dodávkami. To je trend, který pozorujeme už nyní.

Rozšířili jste síť v Polsku. Kolik tam nyní máte poboček a kolik jich plánujete?

V Polsku, kde máme 14 poboček, se soustředíme na metropolitní oblasti, tedy hlavní města jednotlivých vojvodství. Budujeme zde jak plnohodnotné pobočky, tak i čistě výkupní centra. Určitě budeme usilovat o podobné celostátní pokrytí jako v tuzemsku. Momentálně také v Polsku pracujeme na vzniku samostatného servisního centra pro přípravu vozů k prodeji.

A jak jste na tom v ostatních státech, kde působíte?

V České republice máme expanzi prakticky hotovou, působí zde 22 poboček. Podobně jsme na tom na Slovensku s 12 pobočkami. V Maďarsku máme jedno výkupní centrum. Před rokem založená Driverama, jejímž hlavním účelem je online výkup a prodej v západní Evropě, má nyní 11 retailových poboček v Německu. Do února se zabývala jen výkupem, abychom nashromáždili potřebný počet aut, nyní už také prodává.

Při srovnání nabízených vozů v Polsku a v tuzemsku mi vychází, že jsou u našich severních sousedů levnější, přičemž na vyžádání nabízíte jejich převoz a registraci. Kolik lze reálně uspořit?

Ceny se liší v jednotlivých mikrosegmentech, takže se nedá říct, že by levnější byly všechny vozy. Některá auta jsou levnější v Polsku, jiná v tuzemsku. Z Polska dovážíme do Česka měsíčně desítky vozů, ale jiné putují naopak z Česka do Polska nebo do západní Evropy. Každopádně úspory mohou být v řádu tisíců korun, někdy lze mluvit o desítkách tisíc korun. Největší rozdíly v absolutních částkách jsou u luxusních aut, ale ušetřit lze i u malých, pokud je zde nějaký typ výrazně oblíbenější než například v Polsku či Německu.

Která v cizině vykoupená auta tedy mají největší šanci, že se prodají v Česku?

Jsou to modely Škoda Octavia, Fabia a Superb, dále VW Passat a Golf.

Stále platí, že se z Česka vyvážejí zánovní auta z firemních flotil, zatímco v případě dovozu je tu zájem o mnohem starší vozidla?

Obecně lze současný stav shrnout velmi jednoduše – zánovní vozy jdou na export na západ a ze západoevropských států se dovážejí čím dál tím starší ojetiny. My se ale snažíme tomuto trendu vzdorovat. Prostřednictvím Driveramy vykupujeme v Německu mladší, méně ojeté vozy se specifikací, která je u nás nedostatková.

Koho považujete za největšího konkurenta pro Mototechnu a koho pro síť AAA Auto?

V současné době, kdy se na nové vozy někde čeká až 18 měsíců, konkuruje Mototechna jednoznačně prodejcům nových automobilů. Lidé, kteří by si za normální situace koupili nový vůz, přijdou do Mototechny, aby nemuseli čekat. Nebo si vůz od nás pronajmou a po šesti měsících jej odkoupí. Značka AAA Auto představuje hlavní proud, vozy pro nejširší zákaznickou skupinu na našem trhu. Hlavní konkurenci tak představují vlastně lidé, kteří si auta prodávají mezi sebou.

Po jakých modelech je u vás největší poptávka? Můžete jmenovat nějaký typ, který by se dal označit za skokana, případně propadák roku?

Nejprodávanější jsou dlouhodobě škodovky. Zejména modely Octavia, Fabia a Superb, které tvoří 20 procent z celkových letošních prodejů v české síti autocenter AAA Auto. Za skokana roku by se dala označit Škoda Kamiq, které se letos prodalo více než trojnásobek ve srovnání s prvními čtyřmi měsíci loňského roku. Nižší zájem je naopak například o vůz Kia Sportage, kde poptávka klesla o 16 procent.

Jak se mění požadavky, pokud jde o prvky, jako jsou parkovací senzory, vyhřívané sedačky, tempomat, automatická převodovka, klimatizace a podobně? Bez čeho se už většina kupců použitých aut neobejde, co naopak odrazuje?

Bezpečnostní prvky jako ABS, ESP nebo airbagy jsou již součástí v podstatě každého automobilu. Stejně tak klimatizace, bez které už auto nikdo nechce, nebo systém isofix, který je nepostradatelný pro rodiny s malými dětmi. Obecně je mezi zákazníky stále více zájemců o komfortní výbavu, tempomat, parkovací senzory nebo vyhřívané a klimatizované sedačky. Nejvyšším tempem roste zájem o automatickou převodovku; tu si letos pořídilo již více než 27 procent zákazníků. Vloni se přitom prodalo necelých 25 procent automobilů s automatem, před pěti lety to nebylo ani 13 procent. Ale zabudovaná navigace už v době chytrých telefonů není něčím, po čem by se zákazníci pídili. A pokud jde o systém stop-start, ten většina motoristů nenávidí a vypíná.

Zdálo by se logické, že si kvůli covidu někteří lidé pořídí ojeté auto pro provoz ve městě, často jako druhý vůz do rodiny. Prodávala se ale spíše velká auta. Čím to je?

Mnozí lidé si skutečně pořídili vůz proto, aby uprostřed pandemie nemuseli cestovat hromadnou dopravou. Ale to se týká i cest na dovolenou, kdy auta nahradila letadlo či vlak. Rapidně tak vzrostl zájem o velké vozy, které se hodí na dlouhé cesty s celou rodinou. Před dvěma roky ještě byly nejprodávanější vozy s karoserií typu hatchback, v době pandemie je však poprvé z prvního místa sesadily vozy v provedení kombi. A na paty jim šlapou SUV, které tvoří již 23 procent prodejů.

Změnila se struktura a motivace zákazníků?

Vůz si poprvé v životě pořídila také řada lidí, kteří dosud auto nevlastnili. Pozorovali jsme, že si svá první auta začali kupovat i řidiči ve vyšším věku. Zajímavé také je, kolik zákazníků nám říká, že si ještě jednou chtějí pořídit auto se spalovacím motorem.

Epidemie omezila možnost dovozu. Firmy přibrzdily obměnu vozového parku. I mnozí soukromí majitelé si nyní ponechávají auta déle, než mívali ve zvyku. Z toho vyplývá, že ojetých aut musí být na našem trhu nedostatek. Jak tomu čelíte?

Předně je potřeba říci, že omezení dovozu se týkalo spíše první poloviny pandemie. Pak se import naopak razantně zvýšil a v roce 2021 se ojetých aut z ciziny dovezlo nejvíce za posledních třináct let. To má bohužel řadu negativních souvislostí. Zejména proto, že často jde o stará vozidla s různými vadami – od vozů se stočeným tachometrem přes auta se zmanipulovaným rokem výroby po vozidla, která mají za sebou záplavu či těžkou havárii. Ani tyto enormní dovozy ale nestačily zabránit růstu cen, který vznikl převisem poptávky nad nabídkou. Nám se daří držet nabídku na stabilním počtu necelých třinácti tisíc vozů díky tomu, že k jejich zajištění máme velmi robustní infrastrukturu. Je založená na aplikacích, které nám poskytují komplexní přehled o celém trhu ve střední i západní Evropě a o potenciální profitabilitě jednotlivých vozů. Díky tomu jsme schopni nakupovat auta za takové ceny, abychom je mohli dobře prodat s patřičnou marží.

Jak se prodávají použitá elektrická auta?

Elektromobilů je na celém českém trhu stále málo. Za první čtyři měsíce letošního roku se jich v nabídce objevilo 348 a tomu odpovídá i poptávka. V roce 2021 jsme těchto automobilů prodali necelou osmdesátku, o rok dříve přes padesát a v roce 2019 kolem třiceti.

Ze statistik vyplývá, že na trhu ojetých aut klesá podíl vozů s českým původem. Roste průměrné stáří nabízených aut, ale i průměrná cena, přičemž klesá počet najetých kilometrů i podíl aut po prvním majiteli. Jak je to možné? A jak je to u vás?

Jak jsem již zmínila, v minulém roce se k nám dovezlo nejvíce ojetých aut od roku 2008. Za posledních deset let se jich dovezly zhruba tři miliony. Nových automobilů se přitom u nás prodá kolem 200 tisíc ročně, někdy i méně. Proto stoupá podíl vozů s původem v cizině. Bohužel tomu nebrání žádná regulace, což je něco, co bychom chtěli změnit. Například by stát mohl aktualizovat ekologické poplatky, které v době svého zavedení v roce 2009 dovozy přestárlých aut významně omezily, ale nyní už jsou v podstatě bezzubé. My se soustředíme na vozy s tuzemským původem, u kterých je doložitelná historie. Ale výběr je samozřejmě stále menší.

Co má dělat zákazník?

Klesající nabídka a rostoucí ceny hrají ve prospěch těch, kteří se chtějí zbavit svého stávajícího automobilu. Zájemci o koupi naopak musejí být daleko pružnější a dlouho se nerozmýšlet, pokud mají pocit, že právě našli ten správný vůz. Za poslední dva roky tu klesl počet dní, po které jsou automobily v inzerci, o 39 procent na 32 dnů. Například Čechy nejoblíbenější Škoda Octavia se nejčastěji prodá za 29 dní, před dvěma lety to trvalo 47 dní. A nejrychleji mizí vozy, které se již nevyrábějí. Například Peugeot 106 si svého kupce najde průměrně za dva dny.

 




Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 56 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.