Cenová válka prodejců nových aut se odráží také v českých autobazarech. Ceny padají i o desítky procent ročně a klesají tak i pod ceny aut v sousedním Německu. Na trhu se najednou obrátila situace. Stále častěji totiž, narozdíl od předchozích let, jezdí němečtí obchodníci pro ojetá auta do Česka.
„Například vozy do pěti let stáří, s nízkým počtem najetých kilometrů, tedy asi do 80 tisíc, jsou v Německu v současnosti ceněny o něco více než v Česku,“ popisuje mluvčí největší české sítě autobazarů AAA Auto Praha Alžběta Šťastná. „Není výjimkou, že němečtí obchodníci dokonce nakupují tyto vozy v Česku,“ dodává. Ještě před pár byly přitom tyto vozy levnější v Německu.
Dovozy z Německa mají dnes smysl zejména u starších vozů. To naznačují taktéž údaje Svazu dovozců automobilů. Zatímco dovozy mladších ojetin meziročně výrazně klesají, ojetin aut starších deseti let se dováží více.
Za všechno může pokles cen nových aut. „Na trhu nových vozů klesly ceny několika nejlevnějších modelů již pod hranici 150 tisíc korun, což má pochopitelně vliv na následný pokles cen ojetin v této cenové relaci,“ popisuje Šťastná. Prodejcům ojetých aut tak nezbývá než jít s cenou dolů také. Čeští zákazníci jsou podle ní na cenu velmi citliví a pečlivě porovnávají jednotlivé nabídky.
„Průměrně u nás zákazníci utratí každý rok o dvě až čtyři procenta méně, odjíždějí ale v mnohem lepším autě,“ potvrzuje také mediální zástupce bazarů Auto Esa Jan Kučmáš. Lepší auto (větší, méně ojeté, více vybavené) za méně peněz je přitom podle něho na trhu ojetých vozů fenoménem, který se objevuje až poslední tři roky.
To dokazují i údaje Českého statistického úřadu. Ceny ojetých vozů, jež úřad sleduje, klesly za poslední dva roky v průměru o 26 procent. Nejvíce (až o 42 procent) zlevnily ojeté vozy Škoda Fabia, nejméně pak pět let stará Škoda Octavia (šest procent). Zatímco v roce 2009 se za osmdesát tisíc korun dala pořídit asi devět let stará Škoda Felicia, dnes se za stejné peníze prodává pět let stará Fabia.
Dříve byly ceny ojetých vozů víceméně stabilní, klesaly jen mírně a v některých letech dokonce rostly. S automobily je však dnes problém jako s počítači. Jejich ceny, alespoň v Česku, vytrvale klesají a použité zboží ztrácí na ceně ještě rychleji.
Pozitivně to vnímají ti, kteří si chtějí auto pořídit, hůře jsou na tom ti, kteří se ojetého auta zbavují. Například kdo chce udat tři roky starý Opel Astra, musí počítat s tím, že nový vůz dnes stojí o sto tisíc méně než před třemi lety. Ojetiny, které ještě nedávno stály přes dvě stě tisíc korun, se kvůli tomu dnes blíží naopak hranici sto tisíc.
Prodejci nových i ojetých aut teď doufají, že ceny už dále klesat nebudou. „Po relativně rychlém propadu cen ojetých vozů v uplynulých dvou letech očekáváme spíše stagnaci cenové hladiny u většiny nejprodávanějších modelů. V segmentech, které zasáhla krize, například luxusních a sportovních vozů, lze ale čekat mírný nárůst,“ předpokládá Šťastná.