Rozhovor s generální ředitelkou AAA AUTO Karolínou Topolovou v pořadu Ekonomika ČT 24:
Veronika KUBÍČKOVÁ, moderátorka:
Za manipulování s tachometrem aut vysoké pokuty v rozmezí od 80 tisíc korun do 1 milionu a 350 tisíc. Má to ale jeden háček, zákon, který toto obchodní inspekci umožní, čeká na podpis prezidenta, jenže toho slovenského. Příslušnou normu totiž schválili slovenští zákonodárci na konci listopadu. Zatímco ti čeští o problému stáčení tachometrů mluví, ale podobný zákon zatím schválit nedokázali. Proč? A jak výrazně narušuje všudepřítomný problém s úpravou tachometrů důvěru na trhu s ojetinami, probereme s generální ředitelkou sítě autobazarů AAA Karolínou Topolovou, vítejte, dobrý večer. Pojďme na úvod zmínit,jak velký je vlastně v Česku trh s ojetými vozy, kolik se jich ročně v tuzemsku prodá?
Karolina TOPOLOVÁ, generální ředitelka, AAA Auto:
Přestože se častěji mluví o trhu s novými vozy, který ovšem málokdy přesáhne hranici 200 tisíc prodaných vozů ročně, tak ten trh s ojetinami je mnohonásobně větší. Neexistují žádné statistiky podrobné, které by přímo stanovily toto číslo, ale dle našich dlouhodobých údajů sledování trhu monitorujeme ten objem něco mezi 600 až 700 tisíci ojetými vozy ročně, takže vidíme tu disproporci mezi novými ojetými vozy. Nicméně důležité je říci, že ten trh s ojetinami je stále poutovaný právě vozy, které jsou stáčené a prakticky 70 % objemu vozu, které k nám přijedou na výkup, my odmítáme právě z důvodů legálních problémů a tím největším je právě stáčení tachometrů.
Veronika KUBÍČKOVÁ, moderátorka:
Dostaneme se k němu. Zajímala by mě ještě jedna věc, Česko dlouhodobě patřilo k zemím, které se řadí mezi ty s nejstarším vozovým parkem, pak se to nějakou chvíli zlepšovalo. Jaká je situace teď?
Karolina TOPOLOVÁ, generální ředitelka, AAA Auto:
Situace bohužel není dobrá, jelikož momentálně se objevuje trend nového přívalu importovaných vozů do České republiky starších deseti let. Vidíme roční nárůsty v opravdu dvojciferných číslech procentuálního růstu, což je alarmující, protože se jedná o auta starší deseti let a více, tak to náš trh velmi zestaršuje. Naopak paradoxně nové ojetiny v důsledku i kurzů koruny vůči euru, odcházejí zánovnější vozy tedy do západní Evropy, samozřejmě z důvodů kurzu, ale dalším důvodem je ten, že krize, která postihne prodeje nových vozů a stagnovaly prodeje nových vozů, s sebou přinesly efekt teď nedostatků těchto mladých ojetin na západních trzích, takže dochází k té disproporci příval těchto starých vozů a odliv těch zánovních ojetin, takže současný vozový park v České republice průměrná stáří vozů je 14 let, což se dostáváme na ten vrchol negativní evropský.
Veronika KUBÍČKOVÁ, moderátorka:
Vy jste zmiňovala, že 70 % aut, které k vám klienti přivážejí a chtějí, abyste je od nich odkoupili, tak má nějaké legislativní problémy, mezi něž docela často patří i stočený tachometr. Téměř každé druhé auto má dokazatelnou manipulaci a s tachometrem za sebou. Jak vy ty auta při příjmu prověřujete.
Karolina TOPOLOVÁ, generální ředitelka, AAA Auto:
Ty prověrky jsou velmi hluboké a jsou ve dvou polohách. Jedna je samozřejmě poloha legislativní, to znamená, kontrola dostupných databází dohledatelné historie daného vozu. A samozřejmě vzhledem k tomu, že na českém trhu se pohybují i auta, která nebyla prodána jako nová na území České republiky, ale právě jsou dovezena ze zahraničí, a pak obchodována na lokálním trhu, tak je zde obrovské množství vozů, které jsou dováženy ze zení, kde ta historie je opravdu velmi těžko dohledatelná jako například Itálie nebo jiné země Evropy, kde je velmi těžké dohledat tu historii a tu evidenci kilometrů při různých kontrolách, servisních kontrolách a podobně a proto tedy musí potom dojít, když není tato historie dohledatelná, vůbec není ověřitelný v žádném z dostupných registrů či databází, tak už přichází na řadu ryze fyzická kontrola, kde se ten vůz opravdu sleduje do hloubky, zda ty parametry, které určují ten nájezd toho daného vozu splňují ten stav toho tachometru, takže se kontroluje interiér, samozřejmě technický stav, motor a tak dále.
Veronika KUBÍČKOVÁ, moderátorka:
Pokud si chci, já sama prověřit, jaký je stav tachometru vozu, ojetého vozu, který si chci koupit, ministerstvo dopravy na začátku roku spustilo tento server, na kterém je možné si zadat VIN kód a následně číslo protokolu poslední technické prohlídky. To obojí lze opsat z velkého technického průkazu. Co ale v tomto případě dohledám? Kdy absolvovalo poslední technickou, tento vůz kdy jí absolvoval na území České republiky?
Karolina TOPOLOVÁ, generální ředitelka, AAA Auto:
Ano, to je právě ten problém, kdy je tam prakticky zlegalizován nebo uznán ten stav tachometru na území České republiky, ale to co bylo s tím vozem předtím je už prakticky nedohledatelné a to je ten prostor pro tu možnou manipulaci.
Veronika KUBÍČKOVÁ, moderátorka:
A je cesta nějaký celoevropský registr?
Karolina TOPOLOVÁ, generální ředitelka, AAA Auto:
Cesta by samozřejmě byla, ale je velmi komplikovaná, protože by se muselo zapojit mnoho institucí, jak státních, tak i soukromých subjektů. Vidíme tam cestu v tom, kdy vlastně tyto sdílené informace by byly součástí spolupráce stanic technické kontroly. Dále by se podílely například servisy autorizované, kde jsou evidované nájezdy tachometrů nebo stav kilometrů, když vůz jede na technickou kontrolu.
Veronika KUBÍČKOVÁ, moderátorka:
Leasingové společnosti, všechny zúčastněné subjekty.
Karolina TOPOLOVÁ, generální ředitelka, AAA Auto:
Leasingové společnosti, pojišťovny, všechny zúčastněné subjekty, ale i například velcí prodejci disponují obrovskými databázemi. My ročně oceníme desítky tisíc vozů a ta databáze je tak široká, že ve spolupráci s těmito státními institucemi a polostátními institucemi by velice pomohlo oživení trhu.
Veronika KUBÍČKOVÁ, moderátorka:
Paní Topolová, děkuji vám za informace, hezký večer.
Karolina TOPOLOVÁ, generální ředitelka, AAA Auto:
Děkuji vám za pozvání, také pěkný večer.
Rozhovor si můžete přehrát od 23:10 minuty
zde: