Zájem o ojeté vozy v Česku trvale roste, loni se jich prodalo zhruba 600 tisíc, celkem za ně lidé zaplatili skoro 90 miliard korun. Koupě ojetého automobilu má své výhody i nevýhody. Ojetá auta jsou levnější, ale také rizikovější. Stárnou pomaleji a navíc si za cenu nového vozu může pořídit prostornější ojetý vůz vyšší třídy. Nevýhodou můžou být častější finanční náklady spojené se servisem a údržbou.
„Největší zájem je dlouhodobě o ojeté vozy Škoda“ říká ředitelka největšího tuzemského prodejce ojetých aut, Karolína Topolová.
Nejprodávanějším modelem je dlouhodobě vůz Škoda Octavia combi, samozřejmě, pokud možno, v dieselové verzi. Kromě Škodovek se velmi dobře prodávají stále vozy Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Ford Focus, následovány dalšími modely, jako je například Opel Corsa z těch menších segmentů. Zajímavý trend je, že v minulém roce se výrazně navýšily prodeje SUV vozů, takže je vidět, že je zájem i o větší vozy s náhonem na všechna 4 kola.
Na západě Čech je průměrné stáří vozu pod celostátním průměrem. V Plzeňském kraji je to 10 let a 2 měsíce. V Karlovarském kraji 9,5 roku. Podle provozního ředitele největšího prodejce ojetých vozů v Česku, Petra Vaněčka, je v obou krajích, stejně, jako v celém Česku největší zájem o vozy Škoda.
V Plzeňském kraji je dokonce podíl Škodovek na podobných autech ještě vyšší, než je celostátní průměr. U nás je to 30% a v Plzni dosahuje na 33%. Velmi dobře se zde prodávají vozy SUV, což platí v České republice celkově. V Plzni se jim daří ještě lépe. Navíc se zde prodávají o něco mladší auta než ve zbytku České republiky. My obecně prodáváme auta v průměru mezi 4-6 roky stáří. V Plzni je to momentálně 5 let.
Lidé, kteří se rozhodnou pro koupi ojetého vozu, by podle Karolíny Topolové, měli pečlivě vybírat, od koho vozidlo koupí, aby nenaletěli podvodníkům.
Je velmi důležité, aby zákazník kupoval od renomovaného zdroje, nejlépe od větší společnosti, která dává garance, doživotní záruky hlavně na původ vozu, protože trh s ojetými vozy je stále nebezpečný. Je to proto, že historie obzvláště u dovezených vozů je často těžko dohledatelná.
Karolína Topolová také doporučuje prověřit si technický stav vozu vlastním mechanikem.
U prodejce, který neumožňuje prohlídku vozu mechanikem, kterého si potenciální zákazník přivede, bych nedoporučovala nakupovat. Velké riziko je rovněž nákup ojetého vozu přes inzerát, kde je velmi těžké cokoliv si ověřit. Je důležité nakupovat od zdroje, který Vám zpětně může poskytnout garanci v souvislosti s historií vozidla.
Lidé by si měli dát pozor i na koupi vozu dovezeného ze zahraničí. Často se jedná o auta na hranici životnosti, která se v Česku různým způsobem upravují, aby se prodala za vyšší cenu, než jakou reálně mají.
Ústí nad Labem, Teplice, Chomutov, to je stále taková líheň největšího líheň největšího množství importu v České republice. Odsud se tato auta dostávají do zbytku Čech. V Plzni to takový problém není. Výjimkou nejsou vozy například z Německa, u kterých zjistíme rozdíl několika stovek tisíc stočených najetých kilometrů oproti reálnému stavu.
Upozorňuje Petr Vaněček, provozní ředitel největšího tuzemského prodejce ojetých vozidel.





