Tomu nepochybně doposud nahrával i kurz eura, který byl pro dovozce výhodný. S válkou na Ukrajině se však dá očekávat, že množství dovozů krátkodobě opět opadne, protože koruna proti euru oslabuje. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou pravidelně provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Koronavirová pandemie s příchodem varianty omikron ustupuje a ve všech sektorech dochází k postupnému rozvolňování. Bohužel, počínající optimismus v současné době výrazně tlumí válka na ukrajinském území, která bude ekonomiku a trhy v celé Evropě ovlivňovat podobně, jako dosud koronavirus. Z dat za leden a únor bylo patrné, že se sekundární automobilový trh začíná stabilizovat, ale budoucí vývoj je teď těžké odhadovat. Nepochybně bude záviset na tom, jak dlouho válka na Ukrajině potrvá,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.
Ve srovnání s letošním lednem ubylo v únoru ve středoevropské nabídce 11 437 ojetých aut, což není vzhledem k ročnímu období nijak výrazný ani ojedinělý výkyv. Zároveň je únor nejkratším měsícem v roce, což počet aut v nabídce opticky snižuje. Střední hodnota ceny v únoru vzrostla v Polsku o 2,2%, v Maďarsku o 2,7% a na Slovensku o 2,9%. V České republice mediánová cena oproti lednu klesla o 2,7%. Ve srovnání s únorem loňského roku však mediánová cena vzrostla o 16,1%.
Nejčastěji nabízeným vozem na českém trhu byla v únoru v ČR Škoda Octavia (7979 aut). Následovala Fabia (5567 aut) a Volkswagen Golf (2807 aut). Střední hodnota stáří byla v únoru 10,4 roku a tachometr nabízených aut nejčastěji ukazoval hodnotu 154 000 km. Nejvíce bylo v nabídce vozů s karoserií kombi, následovaly SUV a hatchbacky.
Meziročně přibylo v nabídce 44,9% vozů s hybridním pohonem a 74,7% vozů s čistě elektrickým pohonem. Naopak se v nabídce méně objevovaly vozy na stlačený zemní plyn CNG, kterých z trhu meziročně ubylo o 27,5%. Úbytek je nepochybně způsoben i výrazným zdražením CNG, jehož cena se v posledních dvou letech téměř zdvojnásobila.
|