BMW řady tři modelový rok 2005-2012 je u nás čím dál tím oblíbenějším ojetým autem. Lákadlem je nízká cena, kvalitní motory a skvělé jízdní vlastnosti. Auto se vyrábělo ve čtyřech karosářských variantách, Sedan (E90), Touring (E91), Coupe (E92) a Cabrio (E93).
Všechny verze prošly přibližně v polovině výroby modernizací, kdy se objevilo pár nových motorů, zážehové dostaly přímé vstřikování a vznětové vyměnily litinu za hliník. Změnil se i jednoduchý vzhled, nové přední i zadní světlomety a kapota s více prolisy autu dodaly tu správnou šťávu a novější trojky vypadají i dnes velmi reprezentativně.
Posed za volantem je naprosto úžasný, nohy máte natažené a pedály jsou skoro ve stejné úrovni jako váš zadek, široký věnec volantu pak absolutně skvěle padne do rukou. Zážitek kazí jen základní látková sedadla, která jsou krátká a postrádají boční vedení. Volant hezky blíž k tělu a můžeme vyrazit. Škoda, že tak široké nastavení sedadla, pedálů a volantu už dnes téměř nikdo nenabízí. Interiér může působit stísněněji, ale pro ty, kteří mají rádi, když jsou autem obklopeni, to nebude na škodu. Na zadních sedadlech je dostatek místa i pro osoby nad 180 centimetrů a do kufru se taky něco vleze. S konkurenty však v prostornosti trojka jasně zaostává. Oranžové podsvícení budíků může působit zastarale, ale na oplátku v noci vůbec netáhne oči, méně kvalitní plasty na palubní desce jsou smutné, stejně jako látková výplň dveří.
Po městě podvozek bez problému žehlí většinu nerovností bez jakýchkoliv rázů do karoserie a cítit jsou jen větší výmoly. I navzdory nízkému posedu je z auta slušný výhled a parkování je díky přehledným senzorům naprosto bezproblémové i na těch nejmenších místech. Spotřeba ve městě nepřekročila 6.5 l/100 km, a to jsem často jezdil se zcela studeným motorem.
Na dálnici je podvozek uspokojivý a i v rychlostech blížícím se 200 km/h z něj jde cítit naprostá důvěra. V odhlučnění však na konkurenci v podobě
Audi A4 a
Mercedes-Benz Cztrácí a jinak tomu není ani v případě interiéru a praktičnosti. Naprostou peckou je však spotřeba, na cestě Brno-Praha-Brno jsem měl při průměrné rychlosti kolem 130 km/h průměr pouze 4.7 l/100, a to vám nikdo jiný u takového vozu nenabídne.
Kde ale trojka lahodí všem řidičům, jsou klikaté okresky. Je jedno, jestli narazíte na rychlé zatáčky s hladkým povrchem nebo na serpentiny posypané štěrkem, díky skvělému podvozku a komunikativnímu řízení si je užijete. S 316d však musíte jet z kopce, motor sice táhne hezky odspodu, ale nějaký výrazný zátah těch 85 kW bohužel nabídnout neumí. Oproti šestiválcům potěší v ostřejších zatáčkách, kdy je vůz s lehčím motorem nad přední nápravou vyváženější a méně nedotáčivý. Tento nejslabší agregát má nejraději klidnou jízdu a srážení desetinek litru na průměrné spotřebě.
Největším triumfem je celkové sladění vozu, tvrdé pedály, přímo luxusně dávkovatelné brzdy a velmi příjemná manuální převodovka. Přidejte si k tomu jednoznačně nejlepší posed široko daleko a můžete vyrazit s úsměvem na tváři. U 316d zamrzí jen horší kultivovanost, zahanbí jej i koncernové TDI. Vynahradí to ale skvělou spotřebou a při klidné jízdě dostačujícím zátahem, dlouhodobí průměr se usadí mezi 5-6 l/100 km.
Čekal jsem, že základní naftová motorizace bude k ničemu, ale opak se stal pravdou. Pokud jezdíte průměrně naložení delší cesty, tak je geniální volbou. Na dálnici není problém uhánět 180 km/h, a to za hubičku. Zamrzí jen horší kultivovanost, ale zbytek auta je tak dobrý, že mu to rádi prominete.
Doporučujeme
Nejlepší volbou tak je první litinový motor 330d, ale ani s novějšími hliníkovým téměř žádné problémy nebyly. Geniální volbou je 330i, kde se budete muset smířit s vyšší spotřebou. Za to však dostanete skvělé řidičské potěšení. Pro někoho, kdo se nehoní za vysokými rychlostmi je pak dokonalou volbou dvoulitr 320d nebo 320i. Vybírejte z méně ojetých kousků s jasnou historií a nejlépe koupené v České republice, dovozové vozy jsou často z velkých firemních flotil a ne zrovna v pěkném stavu.
Nedoporučujeme
Určitě se vyhněte základnímu benzínovému motoru 316i, který byl vhodný maximálně tak do města, chyběl mu výkon a byla s ním spousta problémů. Dovezená auta bez výbavy jsou často firemními a stav nebývá zrovna stoprocentní. Nejvýkonnější 335i kupovat jen po pečlivěm majiteli a s nižším nájezdem. Strašlivá jsou i základní sedadla, a tak pokukujte raději po těch sportovnějších, která poznáte podle prodlužovatelné části na přední straně.
Celý článek si můžete přečíst
zde