Pod drobnohled se tentokrát podíváme na ojetou Škodu Octavii druhé generace po faceliftu v oblíbené motorizaci 2.0 TDI s výkonem 103 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. Auto jsme si vypůjčili od známého prodejce ojetých vozů AAA AUTO a vůz jsme vybírali dle kritérií většiny českých lidí – praktičnost, nízká spotřeba, slušná výbava a relativně dynamický motor.
Pojďme se ale na auto podívat blíže. Zakoupeno bylo rokem 2011 v České republice, tachometr ukazuje necelých 186 000 najetých kilometrů prvním majitelem, má vedenou servisní knihu, je prověřeno od Carlife (5 hvězdiček) a prodejce si za něj žádá 245 000 korun. Z výbavy bych měl zmínit hlavně automatickou klimatizaci, vyhřívaná sedadla, zadní parkovací senzory, tempomat a zamykání řadící páky, které Vám lehce dodá na klidu, když auto v noci zaparkujete na nehlídaném parkovišti.
Ze začátku se vrhněme na viditelné oděrky, ťukance a podobné vady na kráse. Auto české silnice obývá teprve čtyři roky, takže stav by měl být docela dobrý, na první pohled také je. Samozřejmě při pečlivém zkoumání narazíte na pár škrábanců, které však na vínovém laku nejsou zřetelné a u ojetiny s nimi musíte počítat vlastně úplně vždy. Interiér nese klasické znaky opotřebení, ale nic co by stálo za zmínku, naopak byl krásně čistý. Ve výsledku je tak tento konkretní kus nadprůměrně zachovalý.
Dvoulitrový turbodiesel ničím nepřekvapil, ani nezklamal – jsou to kvalitní a silné motory, jen jim chybí lepší kultivovanost. Papírová spotřeba přes 6 litrů mě přišla přestřelená, a taky byla. Já se po městě držel pod šesti litry a mimo město není problém lehce pod pět litrů. I po takovém nájezdu mě překvapila pružnost a kondice motoru, rozjezdy na dvojku bez plynu dává s přehledem a v pružném zrychlení je opravdu velice mrštný. Při jízdě na spotřebu však budete muset při povídání si se spolujezdcem zvýšit hlas, protože v nízkých otáčkách je agregát hlučný.

Podvozek, jak už je u Octavií zvykem, je německy tvrdý, ale v zatáčkách se kvůli vyšší váze a malým kolům docela dost kolíbá. Takže na nějaké blbnutí na okreskách honem rychle zapomeňte. Na místo toho se Vám určitě zamluví čtyřramenný volant, který okamžitě padne do ruky. Praktičnost je velké plus a jeden ze zásadních argumentů, proč toto auto chtít. Do kufru naložíte opravdu cokoliv a na zadní sedadla se vleze kdokoliv. I přes tvrdší charakteristiku podvozku je Octavia pohodlný společník i na dlouhé cesty, třeba na dovolenou k moři.
To by bylo něco málo k všeobecnému chování vozu, my se však zaměříme zpět na stav tohoto ojetého kusu. Po několika stech najetých kilometrech jsem neobjevil nic, co by mi zásadně vadilo. Na motoru se 186 000 najetých kilometrů nijak neprojevilo. Po otevření kapoty a rychlém nahlédnutí nacházím překvapivou čistotu motorového prostoru. A co převodovka se spojkou? To bývá u ojetin velice častý, následně i finančně náročný problém. Spojka zabírá krásně a rozhodně jí nemůžu nic vyčíst, s převodovkou jsem nápodobně neměl sebemenší problém, jen kulisa řazení bude chtít časem vyměnit, protože už začíná být lehce vyjetá, což není nic nákladného.
Zkoušel jsem všechny druhy silnic pro důkladné prověření podvozku a opět jsem nenašel jediný problém. Nic neklepe, nebouchá, nevibruje a auto drží přímý směr. Na větších nerovnostech se občas projeví výraznější rána, což je ale naladěním podvozku od výroby a stavem českých silnic.
Jaký je teda závěr? Za cenu 245 000 se jedná o skvělou nabídku. Stav auta je v pořádku a ještě hodně dlouho dobře poslouží. Jak jsem zmínil výše, Octavia Kombi drtí konkurenci primárně v maximální využitelnosti v poměru s cenou. Je prostě neskonale praktická a také si drží vysokou zůstatkovou hodnotu. Je to koupě z rozumu.
Na závěr děkujeme za půjčení společnosti AAA AUTO. Konkretní vůz naleznete v tomtoinzerátu.
Celý článek najdete zde.