Odzkoušený podvozek z Nissanu Terrano, motorizace a převodovky od veleznámého výrobce Renault a rumunský kolorit stmelující vůz do jednoho celku. To je Dacia Duster. Vůz, který je na trhu již pěkných pár let (konkrétně od roku 2010) a který si kromě drobné modernizace na přelomu let 2013/2014 svou technickou stránku střeží dodnes jako oko v hlavě. Není divu. Již při svém příchodu totiž dokázal všem škarohlídům vypálit rybník, když předvedl nečekaný um mimo silnice a dokázal, že vůz s podobnými schopnostmi nemusí být ten z nejdražších.Je tu ale jeden vůz, který svou využitelností (dokonce i ve středně těžkém terénu) nabádá k nečekaným hrátkám a můžeme jej tak označit za malý zázrak, neboť se skvěle hodí všem, kteří jej právě potřebují. A navíc ta cena!
Krabicoidní vzhled, mohutné prázdné plochy a zadní světla jak z poloviny minulého století. Také jste se setkali s podobnými názory, nebo dokonce vlastníte Dustera a soused se jeho vzhledu posmívá? Pokud ano, nevěště hlavu! V porovnání s pořizovací částkou za ostatní SUV je Duster přenádherným kouskem. Nebo vám snad připadá dvakrát ošklivější než konkurenti za půl a více milionů korun? V testované barvě a verzi s efektními střešními ližinami mu to vážně slušelo a musím říci, že ani sám od sebe jsem podobnou větu nečekal. Jen bez rádoby chromových zrcátek, která vypadají, jako kdybychom je stříbřenkou nalakovali sami v garáži, by se Duster jistě obešel.
Vyšší posed, levný vzhled a nečekaně dobrá ergonomie u prvků týkajících se řízení. Přesně takto se budete v Dusteru cítit, když poprvé usednete za jeho volant. Samozřejmě, kdo by za ty peníze složitější architekturu palubní desky nebo snad vytříbené dílenské zpracování čekal, že? Celkově tu ale nic nechybí a člověk si v interiéru Dusteru připadá přesně jako ve voze za ty dané peníze. Sice zamrzí elektrické ovládání oken na středovém panelu stejně jako „voňavé“ výpary z tvrdých plastů, přesto – za ty peníze - v pořádku…
Patnáctistovka dCi od Renaultu patřila mezi maloobjemovými diesely před lety k tomu nejosvědčenějšímu a pro Duster možná i k nejlepšímu. Motor s výkonem 81 kW (110 koní) táhne vůz svými 240 newtonmetry točivého momentu až překvapivě čile a ani táhlejší kopce proto nejsou potíž. Nepotěší však hluk před zahřátím, ani dunění motoru v otáčkách do zhruba 1.700/min. Po jejich překonání je ale vše v pořádku a ve vyšších rychlostech zvuk vytočeného motoru (šestistupňová převodovka má krátké kvalty) spolehlivě přeruší hluk od kol a svist od hranaté karoserie.
Zřejmě největší slabinou Dusteru před modernizací je ale komfort jízdy a odhlučnění. Jízda ve městě je značně nepohodlná. Jízda za městem pak nadmíru hlučná. Nejvíce si proto s Dusterem užijete silnice druhých a třetích tříd, na kterých v klidném tempu okolo 70 km/h předvádí vyvážené jízdní vlastnosti, nadprůměrnou schopnost filtrovat všemožné výmoly (díky víceprvkové zadní nápravě plynoucí z pohonu 4x4) a spotřeba zůstává pod rozumnými 7 litry nafty. A díky hydraulickému posilovači řízení se zároveň pochlubí i slušnou zpětnou vazbou ve volantu, což u vozů této kategorie rozhodně není zvykem.
Jste lesník, myslivec nebo snad horal, co miluje přírodu a bez terénního auta se cítí jako leklá ryba na suchu? Pak je Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 přesně pro vás. Na kultivované cestování, nějaké ty plasty a přehnaný komfort si nepotrpí. Jakmile s ním ale sjedete z cesty, začne dávat sakra dobrý smysl. Jistě že není prémiově zpracovaný, ale za tak skandální cenu, jakou jej lze v AAA Auto nyní koupit, jen těžko nalezne přemožitele. Pokud tedy zvažujete koupi ojetého Dustera, neváhejte. Pozoru však dbejte! U verze 1.5 dCi (námi testované) občas zlobí převodovky (lze rozeznat pomocí ztuha vyřaditelných kvaltů), u dříve vyrobených kusů se od spodu začíná objevovat koroze (i po otevření dveří na prazích) a zpravidla náchylnější jsou také zadní tlumiče, které v porovnání s těmi předními tolik nesnesou. Zbytek podvozku však drží jako židovská víra, a i proto můžeme Dacii Duster označit za dobrou bazarovou volbu.
+ Terénní schopnosti
+ Nebojácný charakter
+ Přijatelná spotřeba
+ Osvědčený pohon 4x4
+ Prostornost vzadu
+ Bezkonkurenční cena
- Komfort jízdy ve městě
- Horší odhlučnění
- Objevující se koroze
- Nestabilita ve vyšších rychlostech
| Technické údaje | Dacia Duster 1.5 dCi 81 kW (rok 2011) |
| Motor: | vznětový přeplňovaný čtyřválec |
| Objem motoru: | 1461 ccm |
| Výkon: | 81kW(110k)/4000 ot./min. |
| Točivý moment max.: | 240Nm/1750 ot./min. |
| Max. rychlost: | 163 km/h |
| Zrychlení 0 – 100 km/h: | 12,5 s |
| Spotřeba - město: | 5,9 l/100 km |
| Spotřeba - mimo město: | 5,0 l/100 km |
| Spotřeba - kombinovaná: | 5,3 l /100 km |
| Objem pal. nádrže: | 50 l |
| Délka/šířka/výška: | 4315/1822/1625 mm |
| Rozvor: | 2673 mm |
| Zavazadelník: | 408/1570 l |
| Pohotovostní hmotnost: | 1495 kg |
| Spotřeba během testu: | 7,3 l/100 km |
| Cena v době testu: | 256 000 Kč |
![]() |
Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto. |






