Exteriér – Jak vysoký, tak široký.Jedním z takových vozů je i Ford Ranger, který se v námi testované výbavě Limited obsahující kožená sedadla s perforací, osvětlené prahy, chromové kliky dveří a fólie na zadních oknech snaží vypadat honosně a draze. Jaký je ale ve skutečnosti? A máte se raději poohlédnout jinde, hledáte-li rodinný vůz, který se nezalekne ani těžké práce, nebo je pro vás právě Ranger Limited tou ideální volbou? Následující text vám jistě odpoví.
K testu jsme si vybrali druhou generaci celosvětově rozšířené verze Ford Ranger, která stojí na platformě sesterské Mazdy BT-50. Vůz byl vyráběn v letech 2006 – 2011, přičemž v roce 2009 prošel decentní a lehkou obměnou, která jej měla zkrášlit i pro roky následující. Jak ale dokazuje skutečnost trvání výroby tohoto modelu po dobu pouhých dvou let, obměna se příliš nepovedla a Ford se již koncem roku 2011 musel vytasit s modelem, který stojí na samostatném podvozku a na jehož vývoji pracovala automobilka především sama.
Poněkud opačný dojem však navodí pohled zepředu, odkud vůz i přes svůj masivní rám (k mání za příplatek) prozrazuje svou zanedbatelnou šířku pouhých 1788 milimetrů. Samotná šířka není problém (pokud vůz dobře jezdí), ale v kombinaci s výškou 1762 milimetrů (téměř shodný údaj s předchozím rozměrem) vypadá celý Ranger jako kostka. A oblá světla modernizované verze kostkatému vzhledu zrovna dvakrát nepomáhají. Spíše naopak… Ford Ranger testované generace proto není hezkým vozem. Naštěstí pro něj ale nikdy být ani nechtěl a titul nejhezčího vozu směle přenechal jiným.
Interiér – První „dělnická“.
Vnitřek vozu je situován jako 2+3, takže se již předem vyhýbá patřičné kritice, která by jinak směřovala k mizernému prostoru na zadních sedadlech. Ta jsou navíc sklopená do téměř kolmé polohy a sedět na nich při delších přesunech proto není moc příjemné. Palubní deska je značně strohá, a ačkoliv na první dojem nepůsobí zle, její plasty jsou neforemné a velice hrubé.
Posed za volantem ale není špatný a stejné je to i s celkovou ergonomií, která je poměrně dobře zvládnutá. Odolné plasty nejsou na obtíž a pomineme-li tvrdé výplně dveří, je nám celkový ráz interiéru poměrně sympatický, protože budí dojem solidnosti a kvality.
Motor – Potentní dříč.
Čtyřválcový diesel o objemu 2953 ccm byl někdejším vrcholem nabídky a objednat jste si jej mohli jak s automatickou, tak s manuální převodovkou. K nám se dostala verze s automatem, který… no upřímně, není moc chytrý a ani příliš vyspělý, a dnes tak působí poněkud archaicky. K charakteru vozu ale padne jako ulitý, a ačkoliv se jedná o vskutku výtečného zabijáka jízdních výkonů jinak potentního motoru, v terénu se o něj můžete s jistotou opřít.
Výsledná dynamika je ale vzhledem k použité motorizaci vážně špatná a jistě bychom proto volili verzi s manuální převodovkou, která bude mnohem akčnějším společníkem.
Výkon 115 kW (156 koní) a 380 Nm totiž nejsou mizivé hodnoty a 1924 kg těžký Ranger dokážou i přes odpor vzduchu a automatické převodovky rozhoupat (po několika minutách) až k hranici 180 km/h, při které je mohutný Ford překvapivě klidný.
Jízdní výkony si ale žádají své a budeme-li konkrétnější, mluvíme zde o nějakých 13 litrech nafty na 100 kilometrů v dlouhodobém režimu. Ve městě počítejte s odběrem okolo 16 litrů, dálka se dá absolvovat za 11l/100km. V terénu se pak připravte na dvojnásobek.
Jízda – Offroadový všeuměl.
Ford Ranger je navzdory své hmotnosti celkem pokojný a jezdí se s ním nečekaně dobře. Samozřejmě, svou těžkopádnost projevuje každým coulem, ale jen co se silnice trochu narovná, klidně si plyne krajinou a do zhruba 115 km/h dokáže jet i poměrně tiše. Delšímu přesunu v něm bychom se proto nebránili (pokud bychom neseděli na zadní lavici, o které již byla řeč). Komfort je horší spíše „okolo komína“, kde se se svými 3000 mm projeví poměrně krátký rozvor (na kategorii offroadových pick-upů) a jízda ve městě je proto hodně uskákaná.
Jestli nás ale něco opravdu zklamalo, tak je to řízení. I na poměry své kategorie je skutečně nepřesné, nepřímé a nekomunikativní, což způsobuje fakt, že Rangera musíte namísto skutečného řízení spíše vodit po silnici jako nějaký zaoceánský koráb. Díky tomu se vám zpočátku sice objeví blažený úsměv na tváři, který doprovází i podobně příjemné pocity velitele skutečného monstra, po pár kilometrech vás to ale přejde a za dalších sto je už nepřímost a nepřesnost řízení skutečně na obtíž.
Jak jsme již předeslali, Ranger má rád klidnější tempo a rovnější silnice s hladkým povrchem. Jaký je ale v terénu a čekalo nás jen další zklamání, nebo dokázal, že skutečně umí a že nekomfort v městském provozu je do jisté míry opodstatněný? Malou nápovědou vám mohl být již zmíněný údaj o rozvoru, který je o pořádných 20 centimetrů kratší, než v případě úhlavního konkurenta Nissan Navara. Na druhou stranu světlá výška s hodnotou 207 mm je zase jednou z nejmenších hodnot v segmentu. A byli jsme proto více než zvědaví, jak tenhle celek funguje.
Nebudeme dlouho tajnůstkařit a vlastnosti vozu raději shrneme dvěma větami. S blátem si moc nerozumí, za což můžou především běžné, silniční pneumatiky. Vyrazte ale do terénu se suchým povrchem a nestihnete se divit! Dobré nájezdové úhly a kratší rozvor vás totiž dostanou i tam, kde by už většina konkurentů visela „na břiše“ a pokud dojde na skutečné lámání chleba, nezastaví vás ani 75 centimetrů hluboký brod. K tomu si ještě přidejte užitečné zatížení korby, která uveze 1 tunu a máte vůz jako vyšitý pro potřeby vaší těžko přístupné chaty.
Závěr – Pracant ano, rodinný vůz ne!
Nečekejte rodinný ideál s korbou, na kterou naložíte leccos a spokojeně budete cestovat i s celou rodinou. Testovaný Ford Ranger Limited stále není tak kultivované auto, jako dražší konkurence z řad moderních SUV. Po silnici jezdí pomalu, žere podstatně více, než je na dnešní dobu zvykem a pocity z jeho řízení připomínají spíše kormidlování lodě. A ani sezení na zadní lavici není zrovna přepychovým zážitkem. Vjeďte s ním ale do terénu, umažte ho, seč vám síly stačí a zjistíte, že zde většina věcí skutečně není jen pro parádu a že se Ranger pro těžko dostupná místa, kam dokáže odvézt spoustu nákladu, skutečně narodil. A v tom je jeho kouzlo…
Pokud se pro koupi Fordu Ranger rozhodnete právě vy, dejte si pozor na problémy s hydrodynamickým měničem automatické převodovky (vůz by neměl škubat při přeřazení). Objevují se také poruchy mezinápravového diferenciálu a časté je i skřípění brzd a brzdových destiček, které se rychle opotřebí. Jinak je Ford Ranger ale poměrně spolehlivý vůz, jehož ceny v současnosti začínají na vcelku přívětivých 280 000 Kč.
Plusy
+ Výška posedu a dobrý výhled
+ Výkonný motor
+ Překvapivě dobré odhlučnění
+ Užitečné zatížení
+ Prostupnost těžkým terénem za sucha
Mínusy
- Vyšší spotřeba paliva
- Nepřesné a nepřímé řízení
- Absence ESP
- Výhled vzad
- Dojem staršího vozu
Objem motoru | 2953 ccm |
Typ motoru | Řadový čtyřválec |
Druh motoru | Vznětový přeplňovaný |
Typ přeplňování | Turbodmychadlo |
Maximální výkon | 115 kW / 156 koní / 3500 ot./min. |
Maximální točivý moment | 380 Nm / 1800 ot./min. |
Převodovka | Pětistupňová automatická |
Poháněná kola | běžně zadní kola, připojitelný pohon přední nápravy |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 13,3 s |
Udávaná spotřeba město | 12,6 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 8,2 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 10,2 l/100 km |
Spotřeba během testu | 11,0 l/100 km |
Objem nádrže | 80 l |
Pohotovostní hmotnost | 1924 kg |
Délka / šířka / výška | 5080 / 1788/ 1762 mm |
Rozvor | 3000 mm |
Rozměr náklad. prostoru | 1530 x 1456 x 465 mm |
Cena v době testu | 370 000 Kč |
Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto. |
Test si můžete prohlédnout také zde.