Značka Mototechna letos slaví deset let od svého znovuobnovení. Její historie je ale mnohem delší a pestřejší. Právě k desátým „novodobým“ narozeninám proto vznikla kniha mapující nabídku a fungování původního podniku, jehož historie se začala psát už v roce 1949. Prohlédli jsme si ji.
Cesta do historie v plakátech a prospektech
Kniha se oficiálně jmenuje Mototechna – Tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 1949–1990 a na svědomí ji má Martin Kupec, který je kromě jiného také sběratel automobilových prospektů a plakátů. Právě jeho sbírka posloužila jako základ knihy věnované historii Mototechny. Kniha totiž na více než 370 stranách ukazuje především oficiální materiály, které byly v minulosti využívány pro propagaci automobilů prodávaných prostřednictvím podniku Mototechna.
Jak sám Martin Kupec uvedl na tiskové konferenci, zahraniční značky poskytovaly Mototechně vlastní materiály, které si také samy překládaly. Často ale jde o překlady nepřesné a i takové prospekty kniha nabízí. Například dobový prospekt Fordu Cortina slibuje „modely s dvěma a čtyřmi dveři“ a vůz dostupný „na požádání bez nebo s automatickým převodem“. V knize najdete všechny značky, které Mototechna nabízela, tedy nejen modely Škoda nebo Tatra, ale také značky Saab, Ford, Oltcit, Dacia, Zastava, ruskou produkci, Fiat, Simca a tak dále. Kniha pak několika plakáty připomíná i fakt, že Mototechna rovněž nabízela náhradní díly. Nechybí ani plakáty z posledních deseti let, které vizuálně navazovaly na historické propagační materiály.
Kniha Mototechna – Tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 1949–1990 už je v prodeji a navazuje na podobnou publikaci o vozech Škoda (Škoda – Automobily na plakátech a v prospektech, 1945–2022). Stejně jako u škodovek ale platí i tentokrát, že zájem je obrovský. Už teď je podle informací z tiskové konference většina vytištěného nákladu vyprodaná. Kdo si chce udělat pod stromečkem radost, neměl by otálet.
Od socialistických aut k elektromobilům
Mototechna vznikla v únoru 1949 původně nejen jako podnik prodávající nové automobily, ale také jako podnik nabízející ojetiny, jízdní kola, zbraně, střelivo nebo třeba šicí stroje. Do roku 1989, kdy Mototechna slavila 40. výročí, prodala zhruba 2,8 milionu automobilů.
Současná Mototechna se zaměřuje primárně na mladé ojetiny, ale za uplynulých deset let se rozrostla o další divize. Mototechna Eco Drive nabízí elektromobily, Mototechna Drive poskytuje pronájem aut a Mototechna Classic se s trochou nadsázky zabývá auty, která byla přes Mototechnu prodávána původně a samozřejmě i dalšími veterány, o jakých si lidé v době komunismu mohli nechat leda tak zdát.
|