9.4.2010
zdroj: Hospodářské noviny
Prodejen nových nákladních a užitkových vozů poklesly, dovozů ojetin se daří. Přestože má rozvážková, nákladní a autobusová doprava zcela nezastupitelné místo v každodenním životě, prochází v posledních dvou letech zatím největší krizí historie. Objemy přepravy se snížily a prodej nových nákladních a užitkových vozidel prakticky na celém světě výrazně poklesl. Snížila se rovněž autobusová přeprava a s ní i zájem o nové autobusy.
DOVOZU OJETIN SE AVŠAK DAŘÍ
V dřívějších časech hojnosti se k nám také dováželo mnoho ojetých nákladních vozidel, dodávek i autobusů. Je do jisté míry překvapující, že i v současné době se zvýšil jejich počet, zejména u nákladních vozidel N3 ve „věkové“ kategorii od jednoho do pěti let. U autobusů bylo letos registrováno víc vozidel v kategoriích do pěti až deseti let, přičemž zájem byl i o autobusy staré deset až patnáct let. Také poptávka o dovážené ojeté lehké užitkové automobily byla na úrovni minulých let.
Vyšší ceny nových zahraničních užitkových, nákladních a speciálních vozů zřejmě způsobily, stejně jako ceny nových autobusů, že se někteří provozovatelé zaměřili na dovoz ojetých vozidel ze zahraničí.
Přispívají k tomu i aktivity oficiálních importérů, kteří v rámci obměny parku velkých zahraničních společností vykupují a odborně zkontrolují „zánovní“ vozidla, a ty pak jako prověřená nabízejí u nás. Tři až pět let stará vozidla se dají koupit podstatně levněji než nová a jsou současně schopná plnit bez větších problémů požadavky přísných mezinárodních emisních norem i dalších předpisů.
OMLAZOVÁNÍ VOZOVÉHO PARKU SE VĚTŠINOU ZPOMALILO
Nároky na technickou úroveň nákladních vozidel, zejména v mezinárodní přepravě, sice v minulosti přispěly k výraznému omlazení vozového parku většiny dopravců, avšak v průběhu roku 2009 se tento trend zbrzdil.
Auta jezdící v mezinárodní dopravě plní převážně Euro 4, které je už standardem, ani Euro 5 není žádnou výjimkou. Přesto meziročně nastalo, vzhledem k výraznému snížení prodeje nových vozidel, mírné zvýšení průměrného stáří ve všech kategoriích nákladních i užitkových automobilů. V kategorii lehkých užitkových -N1 - je nyní průměrné stáří 7,89 roku Pokračování na str. X Na nákladní a užitkové automobily dopadla krize nejtvrději
10 neprodávanějších typy lehkých užitkových automobilů - 1 až 2/2010:
Ford Transit, VW Transporter, Dacia Logan, Mercedes Benz Sprinter, Škoda Roomster, Renault Master, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Fiat Doblo, VW Caddy