Úvod
|
Magazín
Výzkum prokázal oblibu autobazarů
Téměř 60 procent motoristů, kteří si v současné době chtějí koupit ojetý vůz, volí jako místo koupě autobazar. Ještě v roce 1999 přitom autobazary preferovalo pouze 36 procent zájemců o ojetý vůz. Zároveň také letos výrazně poklesl zájem o nákup ojetého vozu prostřednictvím inzerátů, a to na zhruba 15 procent. Vyplývá to z červnového výzkumu, který pro AUTOMOBILE GROUP, a. s. připravila agentura GfK.
Zmíněné údaje mimo jiné dokladují fakt, že lidé si stále více uvědomují výhodnost a bezpečnost koupě ojetého automobilu u velké renovované společnosti, která má dostatečně široké zázemí a zároveň nabízí profesionální služby. Prokázal také, že lidé logicky opouštějí zdlouhavý a zároveň značně rizikový nákup ojetého vozu přes inzeráty.
Mimořádně zajímavým výsledkem výzkumu je však také skutečnost, že zájem o ojeté vozy stoupl i celkově. Zatímco v roce 1999 se takřka dvě třetiny dotazovaných respondentů rozhodovalo pro zcela nový automobil, letos se situace v podstatě obrátila. Podle výzkumu by totiž dnes téměř 60 procent motoristů volilo raději nákup vozu ojetého. Zdaleka nejdůležitější příčinou rostoucí obliby ojetých vozů zůstává samozřejmě cena, kterou jako hlavní důvod pro rozhodování zda koupit vůz nový či ojetý uvedlo téměř 85 procent respondentů. Souvisí to především s obecně známou skutečností, že nový vůz výrazně ztrácí svou tržní hodnotu zejména ihned po koupi a dále v následujících zhruba třech letech, přičemž poté se tempo poklesu tržní hodnoty automobilu výrazně zpomaluje.
Co se týče výběru značek, výzkum potvrdil, že obdobně jako v autobazarech AAA AUTO i obecně lidé stojí nejčastěji o tuzemské škodovky následované prověřenými především evropskými značkami. Vzrůstá také zájem o kvalitnější ojeté vozy vyšších kategorií, především v cenové relaci od 100 do 200 tisíc korun, kterou preferovala více než polovina dotázaných respondentů. Právě tato kategorie vozů je k dispozici opět především v nabídce velkých autobazarů.
Autobazary jsou dle uvedeného výzkumu zároveň nejdůležitějším zdrojem informací o nabídce a cenových relacích ojetých vozů na trhu. Jako nejčastější zdroj informací je totiž uvedlo celkem 63 procent respondentů. Zdaleka nejviditelnějším autobazarem je přitom AAA AUTO Praha, který znalo celkem 83 procent respondentů výzkumu. V žebříčku známosti se tak řadí na přední příčky ze všech firem působících v České republice. Obdobné "úrovně známosti" zde totiž dosahují pouze tzv. světové značky jako například Tesco.