Úvod
|
Magazín
Vyřazování starších vozů se zrychluje
V Centrálním registru vozidel Ministerstva vnitra ČR ubylo v prvním pololetí letošního roku ve srovnání s koncem roku 1999 zhruba 31 tisíc osobních automobilů. Vyřazeno bylo okolo 140 tisíc, a naopak poprvé uvedeno do provozu přibližně 109 tisíc vozů. Celkově se ke konci prvního pololetí nacházelo v registru celkem 3,4 mil. osobních automobilů. Pokles registrací způsobilo především zreálnění údajů o počtu skutečně provozovaných vozidel v souvislosti se zákonem o povinně smluvním pojištění. Vliv mělo i výrazné snížení dovozu ojetých vozidel na zhruba polovinu loňské úrovně. Jedním z důsledku poklesu registrací bylo mimo jiné mírné omlazení tuzemského vozového parku, přičemž průměrné stáří činilo 13,5 roku.
Nových osobních automobilů se na českém trhu v 1. pololetí 2000 prodalo 78 tisíc a dále bylo do provozu poprvé uvedeno dalších 31 tisíc dovezených ojetých vozů. Vzhledem k tomu, že ojetin se v prvním pololetí dovezlo cca 43 tisíc, přihlašovacím procesem z nich ve sledovaném období neprošlo okolo 12 tisíc kusů. Ty byly patrně dovezeny tzv. "na náhradní díly", uvedeny do provozu "na papíry jiného vozu", případně se nacházejí ve schvalovacím procesu.
Největší přírůstky registrací osobních automobilů za první pololetí 2000 zaznamenaly zahraniční značky Opel (nárůst o 6,4 tisíce kusů), Peugeot (nárůst o 5,8 tisíce kusů) a Renault s nárůstem o 5,3 tisíce kusů. Naopak k největšímu poklesu registrací došlo u značky Škoda, a to o téměř 30 tisíc. Ze statistik vyplývá, že za sledované období bylo vyřazeno z registru cca 67 tisíc škodovek, samozřejmě převážně staré modely jako Škoda 100, 105 a 120. Ke snížení registrací došlo prakticky u všech značek z bývalého východního bloku, například u značky Vaz činil pokles 14,5 tisíce kusů a Trabant 5,6 tisíce kusů. Přes výrazné poklesy je nejvíce registrovaným typem osobního automobilu stále Škoda 120 (celkem 402,3 tisíce kusů), následuje dalších šest modelů škodovek, na osmém místě se drží stále Trabant, těsně následovaný novou Škodou Octavií, desátý je VAZ 2101 a teprve jedenáctý v pořadí je první "západní model" Ford Escort, následovaný VW Golf.