Úvod
|
Magazín
Test: Dodge Viper - ostrá zmije
Existují vozy, které díky jejich naprosté specifičnosti prakticky není možné s ničím srovnat. Jedním z nich je právě Dodge Viper RT - "sporťák" s desetiválcovým motorem o obsahu plných osm litrů. Právě obsah motoru a počet válců tohoto poměrně lehkého vozu (1532 kg) vyleká i notorické obdivovatele sportovních vozů. Jejich jedinou snahou přitom je dobrat se odpovědí na otázky typu, k čemu je vlastně vůz s takto "nadupaným" motorem vlastně určen nebo zda je s ním vůbec možné "normálně jezdit". Je snad Dodge Viper RT tím ideálním vozem, se kterým je nejlepší projet se
s větrem o závod na příjemně se klikatících horských silnicích? Bohužel, na tento způsob jízdy se Viper chová až příliš těžkopádně, netouží po zatáčkách a "neumí" ani pořádně brzdit. Prozaicky řečeno, tento vůz neoplývá zrovna excelentními jízdními vlastnostmi pro dynamický způsob jízdy brzda-plyn, přestože je vybaven šestistupňovou manuální převodovkou. Tu totiž vlastně ani pořádně nevyužijete. Obsah válců je tak obrovský, že nemusíte příliš často řadit, a skutečně špičková převodovka se tak stává v podstatě "luxusním doplňkem". Když mu nesedí "okresky", patří snad na dálnici? Ukáže to nejlepší, co v něm je, když se pohodlně usadíme a rozdáme si to s ostatními auty při "dálničním stíhacím závodu"? Předjet naprostou většinu svých konkurentů by na dálnici díky své maximální rychlosti 266 km/hodinu Viper jistě zvládl
(v případě, že by byla náležitě rovná), ale horší by to už bylo s jeho posádkou. Ono řítit se po dálnici takovou rychlostí a mít nad sebou pouze dodatečně namontovanou plátěnou střechu není vlastně tak úplně nejpříjemnější. Přestože se můžeme usadit v robustních kožených sedačkách, není ani životní prostor uvnitř vozu zrovna dosta-tečný na dlouhé a hlavně skutečně pohodlné cestování. Jestliže Dodge Viper RT neocení ani dálnici, lze ho tedy využít ve městě? Je snad jeho jediným cílem být vždy první poté, co na semaforu padne zelená? Ano, skutečně tak by se dala definovat užitná hodnota tohoto vozu. Být první však v případě Vipera neznamená pouze být nejrychlejší při akceleraci a vyletět na stovku za 4,5 s, ukázat, co dokáže motor s výkonem 400 koní a maximálním točivým momentem 611 Nm. Být jednička v případě tohoto vozu také znamená "ze všech nejlépe vypadat"! Dodge Viper RT totiž není jen "dokonalý motor", ale také impozantní karosérie oplývající nebývalými a pro-pracovanými designerskými prvky, které již od počátku provokovaly zástupy automobilových
návrhářů. Je až s podivem, že si tento sportovní vůz s tak specifickým motorem i karosérií našel cestu od prototypu až do sériové výroby. V případě Dodge Viper RT zcela platí pořekadlo "jiný kraj, jiný mrav". Zatímco Evropané se na něj dívají spíše jako na jakýsi americký výstřelek, Američané, pro které byl tento vůz samozřejmě určen především, v něm vidí sériovou obdobu závodních roadsterů, které jsou v USA nesmírně populární. Zdá se, že Američané ve svém pohledu na automobily asi nikdy neopustí své "objem ničím nenahradíš".