Úvod
|
Magazín
Lamborghini Diablo V12
Již při prvním shlédnutí vozu Lamborghini Diablo si uvědomíte, že se s tak dokonalým "strojem" jen tak nesetkáte. Na první pohled vás upoutá mohutnost vozu a pozoruhodný neskonale moderní až futuristický design celé karosérie. Snad nejzajímavější jsou vzhůru výklopné dveře připomínající křídla tvorů z říše hmyzu. Obdobným způsobem se otvírá i masivní víko motoru, které odhaluje až neskutečně mohutný a patřičně silný vidlicový dvanáctiválec o obsahu plných 5,7 litru s nejvyšším výkonem 362 kW (492 koní). Když do "Ďábla" konečně nasednete, máte pocit, jako by on byl tím pánem a vy pouze nutnou a zároveň nedokonalou součástkou jeho náležitě složitého dokonalého zařízení. Nabízí vám pouze strohý "životní prostor". Na druhou stranu vám alespoň vychází vstříc solidními sedačkami, které umožňují příjemné sezení, pokud ovšem nejste příliš vysoké postavy. První, co vás překvapí, je skutečnost, že vlastně nevidíte jeho příď skrývající velmi malý zavazadlový prostor, která strmě klesá a mizí tak z vašeho dohledu. "Ďábel" vám také nedovoluje příliš se rozptylovat sledováním okolní krajiny. Výhled je pouze takový, aby vám umožnil bezpečnou jízdu a zároveň vás nutil plně se na ni soustředit. Při samotné jízdě opravdu nemáte na rozptylování čas. Lamborghini Diablo je totiž vůz bezpochyby dosti složitý na řízení. Snad všechny pedály, řadicí páka i ostatní páčky jsou značně nepoddajné - opravdu jdou dosti ztuha. Neslevuje vám ani tím, aby vám nabídnul pro něj zbytečný posilovač řízení či antiblokovací systém jinak výtečných brzd. V městském provozu či na silnicích se zatáčkami jej není lehké zvládnout. O parkování či popojíždění ani nemluvě. Na decentní styl jízdy je "Ďábel" zkrátka až příliš živý, o čemž svědčí opravdu bleskové zrychlení z klidu na 100 km/hod., kterého lze dosáhnout zhruba za čtyři sekundy.
Tento svým způsobem kritický pohled vás však přejde ihned poté, co se vám konečně podaří předjet všechna "překážející" auta a dostat se na dálnici. Tam teprve "Ďábel" ukáže, co se pod jeho kapotou vlastně skrývá. Ihned si uvědomíte, že v podstatě jediné, co mu svědčí, je právě jízda po kvalitní dálnici, a to pokud možno stále rovně. Vaším jediným cílem by proto měla být přímá jízda v rychlostech pohybujících se mezi 250 až 300 km/hod. Zvládnout "Ďábla" v dálničních zatáčkách ve velkých rychlostech vyžaduje opravdu značné řidičské zkušenosti, protože se mu nechce příliš vybočovat z přímého směru jízdy. Zatímco jízda kolem 250 km/hod. je s tímto vozem možná i v našichpodmínkách,atakovat maximální rychlost 325 km/hod. je na našich dálnicích prakticky nemyslitelné. Šancí by snad bylo "vloupat se" na letištní plochu a projet se na runway.
Lamborghini Diablo je určeno pro ty, které uspokojuje co možná nejrychlejší jízda a nebojí se dvojnásobně překračovat povolené rychlosti na dálnicích. Když tomuto vozu dáte náležité podmínky, odmění se vám svou živostí, rychlostí a obrovským výkonem. Vy mu naopak musíte dát plně k dispozici všechny své zkušenosti řidiče, který toho má hodně za sebou. Samozřejmě je také třeba počítat s tím, že "Ďáblů" jezdí po světě pouze několik set a ty co jezdí po našich silnicích, lze spočítat na prstech jedné ruky. Výlučnosti tohoto vozu odpovídá nejen jeho cena, ale i náležitě drahý provoz a náhradní díly.
Rok výroby: 1992
Délka - šířka - světlá výška: 4460mm - 2020mm - 110mm
Motor: V12 o obsahu 5,7litru
Max. výkon: 362 kW (492 koní) při 7000 ot./min
Max. rychlost: 325 km/h
Max. točivý moment: 580 Nm při 5200 ot./min
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,1s
Kompresní poměr: 10,08:1
Pohotovostní hmotnost: 1650 kg
Najeto: 11 363 km
Cena: 2 999 000 Kč
Cena nového: cca 7 800 000 Kč