Úvod
|
Magazín
KURIOZITY
Praha je nejmotorizovanějším krajem v Čechách
Celkem 2,22 obyvatele připadalo loni na jeden osobní automobil v hlavním městě Praze. Stupeň motorizace Pražanů tak stojí vysoce nad průměrem celé České republiky, kde na jeden vůz loni připadalo 2,99 obyvatele. Za Prahou s odstupem následuje Plzeňský kraj (2,63) a Středočeský kraj (2,71). Naopak regionem s nejnižším stupněm motorizace byl Moravskoslezský kraj s 3,70 obyvatele na jeden vůz. O mnoho lépe na tom nejsou ani obyvatelé Olomouckého (3,68) a Zlínského kraje s 3,58 obyvatele na jeden vůz.
Nárazníky z "nezničitelných" plastů od NASA
Blíží se doba, kdy nebude zpravidla nutné přistupovat k výměně nárazníků, které patří k nejčastěji poškozovaným součástem automobilů. Jeden z nejvýznamnějších inovátorů na poli nových materiálů, americký Úřad pro letectví
a kosmonautiku (známá NASA), totiž usilovně pracuje na vývoji mimořádně odolného plastu. A právě ten bude jako stvořený pro uplatnění v automobilovém průmyslu. Dosavadní zkoušky naznačují, že vyvíjený plast bude takřka "nerozbitný", a to díky své "konstrukci". Ta umožňuje, aby se energie nárazu přeměnila v energii tepelnou, a nedošlo tak k deformaci či zničení dílu z tohoto plastu.
Motorizace v Česku na slušné úrovni
Česká republika si co do počtu obyvatel na jeden vůz vede ve srovnání s ostatními státy střední a východní Evropy velmi slušně. S indexem 2,99 obyvatele na jeden vůz nám patří druhá příčka za Slovinskem, které loni vykazovalo 2,30 obyvatele na jeden osobní automobil. Třetí nejvíce motorizovanou zemí v této oblasti je Polsko (3,97), následuje Chorvatsko (4,24), Slovensko (4,33) a Maďarsko s 4,46 obyvatele na jeden vůz. V západní Evropě připadalo v loňském roce na jeden automobil 1,76 obyvatele a v USA dokonce 1,1 obyvatele! Pro zajímavost v nejlidnatějších státech planety v Indii připadá na jeden vůz 125 a v Číně dokonce 250 obyvatel.
Pneumatika, po které lze jet i po defektu
Italský výrobce pneumatik, firma Pirelli, začal jako první na světě sériově vyrábět tzv. run-flat pneumatiky pod značkou Euforia. Pneumatika nové konstrukce má oproti klasickým plášťům tu výhodu, že umožňuje i po defektu dojet přibližně vzdálenost 200 kilometrů rychlostí kolem 80 km za hodinu. Na pneumatiku Euforia získala firma také první homologaci, a to od automobilky BMW, která ji využije pro sportovně laděný vůz Mini Cooper S.