Úvod
|
Magazín
KURIOZITY
KONEC trabantů v Čechách?
V dubnu letošního roku uplynulo právě deset let od chvíle, kdy sjel z výrobního pásu poslední "bakelitový" trabant stejně jako jeho plechový kolega wartburg. Po čtyři desetiletí byla obě auta ve Východním Německu vozidly číslo jedna (trabantů se vyrobilo přes 3 miliony kusů). Dvoutaktní motory a nena-podobitelný design si i po deseti letech zachovaly své příznivce. V Německu jsou zejména trabanty k vidění při stále populá-rnějších soutěžích veteránů, ale i v muzeích a u soukromých sběratelů. Navíc trabantů je v Německu stále ještě oficiálně registrováno zhruba 200 tisíc, což se všeobecně považuje za důkaz jejich houževnaté životnosti. Bakelit prostě nerezne… U nás se uvažuje o zákazu používání vozidel s dvoutaktními motory, které svými zplodinami vážně poškozují životní prostředí. Každý z nás už jel v závěsu za dvoutaktem z NDR a je to vážně "silný" zážitek!
Bezpečnostní systém SWS
Tento informační systém má za úkol varovat řidiče před nebezpečím a krizovými dopravními situacemi. Již se používá v USA a nachází si cestu i do Evropy. Pracuje na principu vysílač - přijímač, je velmi jedno-duchý, mimořádně spolehlivý a nenáročný na obsluhu. Po uvedení v činnost SWS vysílač vyšle zprávu, kterou řidič zachytí přijímačem, který vydá akustický a optický (popřípadě i hlasový) signál a varuje řidiče před blížícím se nebezpečím. Celkem se využívá 64 zpráv, které jsou rozděleny do pěti základních kategorií (opravy silnic, překážky na dálnicích, nebezpečí způso-bená počasím, důležité informace a upozor-nění na jízdu hasičů, policie atp). Systém SWS se nyní zkouší v Nizozemsku, přičemž se zde vážně uvažuje o jeho zavedení. Pokud se to podaří, lze očekávat, že tento systém začnou postupně zavádět i ostatní evropské země. Ke zprovoznění SWS by v České republice bylo zapotřebí zprovoznit několik set vysílačů, přičemž úplné pokrytí by si jich vyžádalo několik tisíc.
Pozor na podnapilé cyklisty!
Nosíte na kole přilbu? Ne? Tak si přečtěte následující řádky!
Každý třetí smrtelný úraz cyklistů v USA má souvislost s alkoholem. Vyplynulo to ze studie, kterou provedla Univerzita v Baltimo-re. Studie dále ukázala, že třetina alkoholem zmožených cyklistů již někdy v minulosti řídila pod vlivem alkoholu i automobil a na bicykl tito lidé přesedlali, protože přišli o řidičský průkaz. Navíc pouze každý dvacátý z cyklistů, kteří byli pod vlivem alkoholu a utrpěli úraz, měl na hlavě ochrannou přilbu. Výzkum tím prokázal paradox, že ti, kdo jezdí na kole s alkoholem v krvi a jejich stav tudíž nejvíce vyžaduje ochranu při pádech, nosí přilby nejméně. A teď si zkuste představit, jak se strýc Pepa ze Lhoty vrací ze své hospůdky po deseti pivech s přilbou na hlavě…