Úvod
|
Magazín
Je váš vůz opravdu připraven na krutou zimu ?
Je váš vůz opravdu Zima je pro údržbu automobilů jistě nejproblematičtějším ročním obdobím. V mrazu a plískanicích vozy velice trpí. Aby vaši čtyřkoloví „miláčci“ strádali v nadcházejícím období opravdu co nejméně, máme pro vás seznam úkonů, na které byste určitě neměli zapomenout.
KAPALINY – je známo, že v zimním období mrznou. Tomuto fyzikálnímu jevu se zkrátka nevyhneme. Prvně bychom tedy měli zkontrolovat stav chladicí kapaliny. Pokud jste čerstvým vlastníkem ojetého vozu a nevíte, jakou kapalinu doléval do vozidla předchozí majitel, doporučujeme chladič vypustit a doplnit nemrznoucí směsí nebo navštívit servis, kde vám změří hodnotu mrazuvzdornosti kapaliny a případně poradí, jak situaci řešit. Důležité je, aby směs byla odolná i teplotám okolo 30-ti stupňů pod nulou. Stejně byste měli postupovat i u náplně do ostřikovačů.
MOTOROVÝ OLEJ – důležitá není jen jeho hladina, ale také hustota. Je-li olej příliš hustý, je na zimu nevhodný. Můžete jej zředit například technickým benzínem nebo speciálními zušlechťujícími aditivy. Starost neodpadá ani majitelům vozů s dieselovým motorem. I nafta má totiž při teplotách blížících se nule náchylnost k zamrzání. Čerpací stanice však mají povinnost od 1. října prodávat tzv. zimní naftu, která je odolná teplotám pod bodem mrazu.
BRZDY – pokud se rozhodnete přenechat zimní údržbu svého vozu odborníkům, určitě byste neměli zapomenout ani na kontrolu brzd. Jejich bezproblémové fungování je především v zimním období nezbytné. Stáří brzdové kapaliny by nemělo přesáhnout délku dvou let.
AKUMULÁTOR – jeho kapacitu značně ovlivňuje nízká teplota. Při - 20 °C klesá jeho kapacita až na polovinu.
PNEUMATIKY – s výměnou letních pneumatik za zimní bychom neměli čekat až na první sníh. Už při teplotách + 5 °C totiž začíná směs, ze které je tvořena letní pneumatika, tvrdnout a ztrácí tak své vlastnosti - především přilnavost. To se významně projeví zejména v délce brzdné dráhy.