Úvod
|
Magazín
Fabia postupně dohání Felicii
V průběhu 1. pololetí letošního roku se na domácím trhu prodalo téměř 78 tisíc nových osobních automobilů, což je o 6,2 % více než za stejné období loňského roku. Tento stále poměrně nízký růst plně koresponduje s vývojem v západní Evropě, kde se za pololetí prodalo zhruba 8,2 mil. vozů, což je pouze o 1,6 % více než loni. Pro vývoj trhu v ČR byl také typický odklon od dovozů ojetých aut, kterých se na naše území dostalo cca 36 tisíc kusů, což je pouhá polovina stavu zaznamenaného v 1. pololetí 1999. Tato skutečnost však nic neubrala na rostoucí oblibě i prodeji ojetých vozů, přičemž obchod s nimi se stále více odvíjí uvnitř hranic ČR, zejména prostřednictvím autobazarů.
V ČR jsou stále nejúspěšnější modely z kategorie malých vozů, kterých se za toto pololetí prodalo téměř 41 tisíc kusů. V této kategorii zcela dominuje domácí značka Škoda se svými modely Felicia (13,8 tisíce prodaných vozů) a Fabia (8,6 tisíce). I když výroba Felicií pravděpodobně skončí v příštím roce, zájem lidí o tento vůz neslábne. Příčinou je příznivá cena, levné pojistné i náhradní díly. Felicii postupně dohání Fabia, která se v budoucnu stane jedničkou na trhu. Také v kategorii nižší střední třídy, kde se prodalo přes 25 tisíc vozů, je patrný výrazný vliv Škody. Nejlépe se prodával model Octavia, který si našel 7,7 tisíce nových majitelů. Škoda je u nás zdaleka nejúspěšnější značkou, přestože její podíl na trhu poprvé klesl pod psychologickou hranici 50 %, což vypovídá o pokračujícím tvrdém boji s dovozci.
V klasické střední třídě se prodalo za 1. pololetí téměř šest tisíc vozů. V této kategorii byl nejúspěšnější VW Passat s prodejem 1 537 vozů, což je pro tento velký a poměrně drahý model mimořádný úspěch. Vedle stále oblíbených modelů, kterými jsou Opely Astra a Corsa, Renault Mégane, VW Golf i Polo, se dere kupředu i mnoho novinek. Kromě Fabie jde především o Daewoo Matiz, Ford Focus, Peugeot 205 a Toyotu Yaris. Z hlediska množství prodaných vozů si výrazně polepšila značka Peugeot, která dosáhla meziročního zvýšení prodeje o 47 procent. Velmi úspěšná je také po Škodě druhá nejprodávanější značka Opel, stejně jako značky Daewoo, Renault, KIA, Seat, Suzuki, VW a Toyota. Naopak se na českém trhu v současné době nedaří například značkám Ford, Fiat a Mazda.