Úvod
|
Magazín
Čeho se držet, abyste bezpečně přečkali zimu ?
Zimní měsíce svým charakterem kladou vyšší nároky na řidičské umění motoristy. Avšak mráz, různé plískanice a namrzlé vozovky jsou zátěží také pro samotné automobily. Abyste se i v zimě vždy bezpečně dopravili tam, kam potřebujete, a Váš vůz bez vážné újmy přečkal nepřízeň počasí, je klíčové, aby byl v dobrém technickém stavu
a zároveň byl odpovídajícím způsobem vybaven pro zimní měsíce.
Základem všeho je pravidelné dodržování intervalů servisních kontrol. Proběhla-li taková kontrola například v létě, je vhodné nechat vůz ještě jednou zkontrolovat i před zimou. V obou případech pokud možno ve značkovém servisu, kde mají největší přehled o případných problematických místech právě Vašeho modelu. Zejména u starších automobilů je navíc velmi vhodné nechat si jednou za dva až tři roky provést tzv. nástřik spodku a dutin automobilu, což představuje účinnou ochranu proti korozi. Obdobnou pozornost zaslouží i karosérie, kde je velmi účelné nanést na lak některý ze speciálních ochranných přípravků nebo alespoň využít při mytí vozu program voskování.
Před zimou je především nezbytné zkontrolovat hladinu motorového, převodového oleje i hladinu brzdové kapaliny. Důležitá je také kontrola těsnosti brzdové soustavy a pokud chcete mít jistotu řádné účinnosti v zimě tolik zatěžovaných brzd, je vhodné nechat si v servisu změřit bod varu brzdové kapaliny. Klíčová je rovněž kontrola hladiny nemrznoucí chladicí kapaliny a v případě, že není celoročně dolévána nemrznoucí směs, také kontrola hustoty (kvality) směsi. Ta se provádí v servisech, kde vám změří tzv. bod tuhnutí chladicí kapaliny. Mnoho motoristů také zapomíná na nutnost doplňovat nádržku ostřikovačů nemrznoucí kapalinou.
Pozornost však také zaslouží světlomety. Zejména je vhodné zkontrolovat, zda nejsou zoxidované kontakty a mít vždy k dispozici povinné náhradní žárovky. K nejzatíženějším součástem vozu patří v době, kdy udeří mrazy, bezpochyby akumulátor. Proto je nezbytné zkontrolovat hladinu elektrolytu a případně doplnit destilovanou vodu. Vhodné je také prověřit stav nabití akumulátoru, případně jej dobýt, a pokud je již na prahu konce své životnosti, raději koupit nový. Pro případy, kdy se Vám nedaří nastartovat motor, je nejvhodnější požádat šťastnějšího řidiče a spustit motor z jeho akumulátoru. K tomu slouží tzv. startovací kabely, které je dobré mít s sebou ve voze. Klasickým příkladem hazardování sice již klesajícího, ale stále ještě velkého počtu českých motoristů je zimní ježdění na letních pneumatikách.
Naprostou samozřejmostí by mělo být zimní obutí. Je třeba si totiž uvědomit, že zimní pneumatiky mají nejen výraznější dezén, ale jsou i vyrobeny z jiného materiálu, a mají tak v mrazech mnohem lepší přilnavost k vozovce než pneumatiky letní. Přestože naše legislativa nepočítá se zvláštní povinnou výbavou pro zimní měsíce, je vhodné mít vždy s sebou ve voze nějaké ty praktické drobnosti. Patří sem škrabka na námrazu, smetáček na odstraňování sněhu, případně speciální přípravek pro odstraňování silné námrazy a přípravek proti zamlžování skel zevnitř. Dobrým tipem je také láhev s náhradní nemrznoucí směsí pro doplnění nádržky ostřikovačů. Cestujete-li do hor, nezapomeňte také na sněhové řetězy, které jsou dokonce v některých úsecích silnic přímo vyžadovány. Pokud nemáte zkušenosti s jejich nasazováním, je vhodné tuto operaci natrénovat v klidu, a ne se s řetězy začít potýkat v "závějích".