Úvod
|
Magazín
Auta mne fascinují!
Co znamená pro mladého člověka práce ve společnosti, jakou je AAA AUTO PRAHA?
Práce v této společnosti pro mne znamená propojení mého osobního zájmu o automobily s mou vystudovanou profesí ekonoma. Automobily mne opravdu doslova fascinují. Tisíce navzájem propojených součástek tvoří stroj, který vás rychle a bezpečně dopraví tam, kam potřebujete. Považuji je za jeden z nejdokonalejších technických výtvorů, který člověk dokázal vynalézt, vyrobit, postupně zdokonalit a rozšířit po celém světě.
Jaký vidíte rozdíl mezi automo-bilovými trhy ve východní a západní Evropě?
Základní rozdíl tkví ve skutečnosti, že v západní Evropě je nákup nového vozu stále běžnější záležitostí, než je tomu například u nás. Ojetá auta mají v ČR silnější postavení, než je tomu na západě. Zdejší lidé si totiž uvědomují, že kupovat ojetá auta se jim jednoduše vyplácí. Za 130 až 150 tisíc korun, což je typická cena námi prodávaných vozů, lze již koupit kvalitní ojetý vůz. K tomu je třeba ještě přiřadit stále rostoucí zájem lidí o nákup vozů na protiúčet, což podporuje častější střídání aut vedoucí k postupnému zvyšování jejich kvality.
Jak se bude situace na českém trhu vyvíjet do budoucna?
Další vývoj bude značně záviset na ekonomické situaci země. Zcela jistě však dojde k našemu přibližování k poměrům platným v západní Evropě. Přesto si ojeté vozy u nás svou stávající silnou pozici ještě velmi dlouho udrží. Dojde také ke zvýšení podílu vozů kupovaných prostřednictvím leasingu. Zatímco nyní se v ČR na leasingové splátky prodá zhruba 50 procent všech vozů, za dva až tři roky doženeme státy západní Evropy, kde se tímto způsobem prodává až 85 procent vozů.
Jak vidíte současnou technickou úroveň vozového parku v České republice?
Současná situace není příliš dobrá. Po našich silnicích jezdí stále příliš mnoho velmi starých aut, která již nevyhovují potřebám lidí ani současným ekologickým a bezpeč-nostním standardům. Průměrné stáří vozového parku se nyní v ČR pohybuje kolem 14 let, což je stále zhruba o třetinu více, než je průměr v západní Evropě. Situace se však bude postupně zlepšovat, protože lidé budou stále více chtít za své peníze kvalitnější vozy. Budou klást více důrazu právě na technický stav, bezpečnost a pravděpodobně i ekologičnost vozu.
Jak se tato situace odráží v úrovni vám nabízených vozů k výkupu?
S vozy ve špatném technickém stavu, které jsou nám nabízeny ke koupi, se setkáváme každodenně. Zhruba 30 procent nám nabízených aut musíme právě díky jejich nedostatečné technické úrovni odmítnout. Často jsou vozy buď natolik poškozeny nebo neodborně opraveny, že náklady na jejich případnou opravu by prakticky znemožnily jejich prodejnost.
Špatný technický stav asi nebude jediný problém, se kterým se při výkupech setkáváte?
Bohužel je to skutečně tak. Dalších zhruba 30 procent nabízených vozů musíme odmítnout kvůli nepořádkům v dokladech. Často se setkáváme s falešnými technickými průkazy, přeraženými čísly motoru či karosérie, u individuálně dovezených zahraničních vozů je častý jejich nejasný původ. Dokonce nejsou výjimkou ani vyloženě trestné činy, jako jsou pokusy prodat kradený vůz či automobil v leasingu nebo vůz zatížený zástavním právem.
Jaké máte k dispozici nástroje k obraně proti výkupu takto problé-mových vozů?
V první řadě provádíme důkladnou kontrolu všech dokladů, které se týkají jak samotného vozu, tak totožnosti prodejce. Všechny vozy jsou také lustrovány prostřednictvím Internetu v databázi odcizených vozidel ministerstva vnitra. U zahraničních automobilů k tomu často přistupuje i lustrace prostřednictvím firmy Cebia, kde se snažíme zjistit skutečný původ vozů. U vytipovaných automobilů také prověřujeme, zda nejsou v leasingu, a to ve spolupráci s největšími tuzemskými leasingovými společnostmi. Všechny tyto mechanismy vedou ve svém důsledku k dodržování naší zásady nevykupovat vozy, u kterých si nejsme jisti, že je vše v pořádku.
Můžete uvést typický případ pokusu o podvod, se kterým se setkáváte?
Několikrát do týdne k nám zavítá člověk, který má na první pohled v pořádku všechny potřebné doklady včetně velkého technic-kého průkazu a není žádný důvod, proč vůz nevykoupit. Situace se však rázem změní, když po prověření vozu zjistíme, že je v majetku leasingové společnosti. Tito podvodníci zneužívají skutečnosti, že ve velkém technickém průkazu nejsou údaje o skutečném majiteli (leasingové společ-nosti). Potom stačí tento průkaz od leasingové společnosti vylákat, například z důvodu technické kontroly, a nabídnout vůz ke koupi. Jde o závažný trestný čin, a proto odhaleného podvodníka ihned předáváme Policii ČR.
Profil:
Tomáš Pánek se narodil v Praze před 25 lety. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou, kde v roce 1999 úspěšně promoval v oboru národo-hospodářství, mezinárodní politika a diplomacie. Je jedním ze služebně nejstarších zaměstnanců firmy, kde pracuje již od roku 1994. Osvědčil se jako dealer při nákupu exotických vozů v USA a postupně se vypracoval na jednoho z nejúspěšnějších nákupčích firmy. V současné době vykonává funkci hlavního managera výkupu a je členem představenstva společnosti AUTOMOBILE GROUP.