Úvod
|
Magazín
Alan Meehan: Víme, že lidé požadují za své peníze maximum
Proč jste se stal hlavním manažerem prodeje v AUTOMOBILE GROUP a. s.?
Především zde vidím prostor pro uplatnění zkušeností, které jsem načerpal doma ve Velké Británii. Velmi si cením toho, že veškerá opatření jako například nové moderní pracovní postupy a systémy řízení lze v této firmě zavádět skutečně rychle. AUTOMOBILE GROUP je velmi flexibilní firma, která dokáže zohledňovat vývoj na trhu, naslouchat přáním zákazníků. Mimo jiné díky tomu se také mohla stát provozovatelem největší české sítě autobazarů.
Jak byste definoval současnou situaci ohledně počtu a struktury vaší společností prodávaných ojetých vozů?
Ve srovnání s loňským rokem jednak zaznamenáváme zhruba 47procentní nárůst počtu prodaných vozů a dále zvýšení průměrné kupní ceny, která se dnes pohybuje kolem 150 tisíc korun. Co se týče oblíbenosti značek a modelů i nadále přetrvává zájem o české automobily značky Škoda
a speciálně pak o model Felicia. (Více informací týkajících se současné situace na trhu s ojetými vozy najdete na stranách 4, 6 a 13 tohoto bulletinu - pozn. red.)
Co očekávají zákazníci při nákupu vozu od AAA AUTO Praha?
Naši zákazníci požadují zejména kvalitní auta za solidní ceny a profesionální obsluhu, která dokáže splnit jejich očekávání a přání. Samozřejmě, že se jim v tomto snažíme maximálně vyhovět. Jdeme však ještě dál, protože pokud chceme, aby se k nám zákazníci vraceli, musíme jim nabídnout více než konkurence. Patří sem zejména naše smluvní garance za původ vozu, protože chápeme, že pro člověka, který na vůz šetří měsíce či roky, je nesmírně důležité, aby si mohl být jist, že je s vozem vše v pořádku. Nelze však zapomínat rovněž na snahu co nejvíce "zlidštit" prodejní areál. Proto v našem autobazaru naleznete dětské hřiště, občerstvovací automaty a v neposlední řadě i živé klokany. Nejen díky těmto nadstandardním službám jsme spíše obchodním domem
s ojetými vozy než "klasickým autobazarem".
Můžete uvést, v čem může být váš autobazar příkladem pro okolní státy
a naopak kde ještě vidíte své rezervy?
Především je třeba si uvědomit, že kdyby naše autobazary nepůsobily na českém trhu s ojetými vozy, obecné podmínky na trhu i úroveň služeb by byly řádově jinde, než je tomu dnes. Máme velký lidský potenciál, technické i organizační zázemí typické pro velkou moderní firmu. Mimo jiné proto budeme na českém trhu vždy o krok napřed. Již v momentě, kdy jsme přišli na trh s propracovaným systémem výkupu i prodeje, se nás konkurence snažila kopírovat. Díky našim zkušenostem zcela jistě můžeme být inspirací i pro okolní státy jako je např. Slovensko či Polsko, kde není trh s ojetými vozy dosud na takové úrovni jako v ČR. Na druhé straně samozřejmě vnímám okolnosti, které ještě musíme zlepšit, zejména stále zdokonalovat a rozšiřovat služby nabízené zákazníkům, tak jak rostou jejich požadavky.
Jaké schopnosti a vlastnosti by měl mít prodejce ojetých vozů, aby mohl získat zaměstnání ve vaší společnosti
a případně stoupat na pracovním žebříčku?
Ten, kdo se chce stát skutečně dobrým prodejcem, musí splňovat několik základních osobnostních rysů. Jde zejména
o přizpůsobivost, dynamičnost a trpělivost. Ostatně toto jsou vlastnosti potenciálního pracovníka, které vyhledává snad každý zaměstnavatel. U nás k tomu ještě přistupuje schopnost vcítit se do role zákazníka, protože teprve poté prodejce dokáže rozpoznat, co zákazník skutečně očekává, co ho trápí, čemu věnuje pozornost a naopak co je pro něj nepodstatné.
Můžete uvést, co můžete potencionálním zaměstnancům nabídnout a jak je motivujete?
K tomu, abychom získali kvalitní zaměstnance, musíme nabídnout odpovídající, míněno nadprůměrné, platové ohodnocení. To však samo o sobě zpravidla nestačí. Proto nabízíme možnost dalšího vzdělávání, profesního růstu, zaměstnanecké výhody atd. Tak jak roste náš autobazar, přistupujeme k decentralizaci, což vede
k vytváření pozic středního managementu. A tyto pozice zpravidla obsazujeme z řad našich stávajících zaměstnanců. Proto kdo je dnes u nás na pozici prodejce, může se stát manažerem prodeje, samozřejmě pokud v sobě najde ochotu učit se a houževnatě usilovat o získání vyšší pozice.
Můžete prozradit, zda pro příští rok připravujete pro své zákazníky nějaká překvapení, která by ještě více zvýšila oblibu autobazarů s třemi áčky ve
znaku?
Nevím, jestli lze v našem případě hovořit o překvapení, protože prakticky bez přestávky pokračujeme v rozšiřování nabídky našich služeb, ať již co se týče samotné nabídky vozů nebo finančních a dalších služeb. V této souvislosti bych rád zmínil například rozšíření našich produktů o možnost získání ZLATÉ karty ABA, se kterou přijdeme na trh počátkem roku 2002. Její držitelé budou moci čerpat řadu slev od renomovaných společností i organizací. Například připravujeme spolupráci se špičkovými firmami v oblasti cestovního ruchu, autoopravnami, ale i s autoškolami či fotbalovými a hokejovými kluby.
Co byste na závěr popřál vašim zákazníkům a společnosti AUTOMOBILE GROUP a. s. a jejím zaměstnancům do nového roku?
V závěru tohoto roku bych chtěl především poděkovat zákazníkům, že si u nás zakoupili svůj vůz, stejně jako všem zaměstnancům od manažerů až po pomocné techniky za vykonanou práci. A do nového roku bych společnosti AUTOMOBILE GROUP
a. s. popřál další posilování pozic na trhu, současným i budoucím zákazníkům, aby si mohli dovolit koupit lepší vůz, a nám všem, aby rok 2002 byl mnohem lepší než ten letošní.