Kromě emisí je u dieselů třeba věnovat zvýšenou pozornost filtru pevných částic

Praha, 10. listopadu 2015 – Aktuální „emisní“ kauza vyvolává velkou pozornost a řadu diskuzí, ale na zájmu o ojeté automobily se vznětovými motory se nijak zvlášť neprojevuje. V souvislosti s problematikou turbodieselových motorů odborníci z AAA Auto doporučují při výběru vozu věnovat zvýšenou pozornost spíše než emisím filtru pevných částic.

Filtr (označovaný zkratkou DPF z anglického Diesel Particle Filter) je významná součást moderních turbodieselových motorů, pro vozy vyrobené od roku 2009 dokonce povinná. Zachycuje pevné karcinogenní nečistoty ve výfukovém systému, a to s účinností od 90,00 do 99,99 procenta všech emisních částic. Nejobvykleji se skládá ze dvou těles - samotného filtru a předřazeného oxidačního katalyzátoru, který ve fázi regenerace působí jako hořák, v němž nespálená nafta vzplane a zapálí přitom i saze ve filtru.

Samočistící cyklus filtru za normálních okolností probíhá v pravidelném intervalu několika set ujetých kilometrů, regenerace však nikdy není stoprocentní. V zařízení zůstávají nespálené zbytky usazenin a s každým dalším, opakujícím se cyklem dochází k vrstvení sazí, až nakonec filtr přestane fungovat úplně. V takovém případě už je návštěva autoservisu a výměna filtru naprosto nezbytná.

„Na autoservis by se měli řidiči obrátit již při prvních příznacích omezené funkčnosti filtru. Ta se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru, případně auto vyžaduje jízdu ustálenou vyšší rychlostí, aby měl filtr čas se vypálit,“ vysvětluje provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček. „Pokud by řidiči tyto projevy ignorovali, hrozí jim postupem času i velmi vážné poškození dalších součástí motoru,“ zdůraznil.

Filtr pevných částic je přitom obvykle poměrně drahá součástka. Jeho poškození většinou laik nepozná a nákup neprověřeného vozu s dožívajícím filtrem pevných částic tak pro nového majitele do budoucna představuje poměrně zásadní investici do opravy zpravidla v řádu desítek tisíc korun. „V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že filtr je zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, vykuchal, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru, aby laik nic nepoznal. V AAA Auto proto při výkupu vozidel velice pečlivě sledujeme stav tohoto zařízení. Chceme, aby se naši zákazníci mohli na techniku od nás plně spolehnout,“ zdůraznil Petr Vaněček.  

V této souvislosti AAA Auto také raději varuje řidiče, kteří hodlají využít některou z četných nabídek mechanického čistění DPF. „Některé metody čištění filtru sice mohou být účinné, ale většina autoservisů není schopna ucpaný DPF opravit. Často ho pouze nenávratně poškodí například chemickým čištěním, při němž naleptají povrch oxidačního katalyzátoru nebo filtr prorazí tlakovou vodou. Takto ‚opravený‘ filtr pevných částí již není opět dlouhodobě provozuschopný,“ vysvětluje Petr Vaněček. „Z technického pohledu nefunkční filtr pro samotný vůz v podstatě problémem není. Jde zejména o zdravotní riziko, protože takový vůz auto vypouští do ovzduší mikroskopické částice sazí, které se usazují na sliznicích v dýchacích cestách. Tyto zplodiny jsou mnohem škodlivější než emise CO2 nebo NOx.“

V řadě případů vycházejí problémy s filtrem pevných částic ze špatného výběru motorizace vozidla s ohledem na jeho způsob využití. „Řidiči by měli mít na paměti, že pokud jezdí hlavně na krátké vzdálenosti a ve městě, moderní dieselový motor pro ně není vůbec vhodný. Filtr pevných částic se totiž nejvíc ucpává právě při krátkých jízdách po městě,“ připomíná Petr Vaněček. „Naši prodejci jsou ovšem vyškoleni a klientům vždy poradí nejoptimálnější auto pro jejich způsob využití,“ uzavírá.


Zlatá karta_logo AAA Skupina AAA AUTO působí na trhu již 23 let. Provozuje síť 39 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila přes 1,6 milionu zákazníků. Auditované výnosy skupiny v roce 2014 činily 437 milionů eur, ve stejném roce firma prodala 63 613 aut. Společnost od roku 2012 prodává vozy také pod staronovou značkou Mototechna, pod kterou v České i Slovenské republice soustředila nabídku „zánovních“ automobilů. V dubnu 2014 Mototechna zahájila prodej luxusních vozů v novém segmentu Mototechna Premium. Značka AAA AUTO se v rámci studie agentury Ogilvy & Mather z podzimu roku 2013 umístila mezi deseti nejlepšími českými značkami po listopadu 1989. Skupinu AAA AUTO koncem roku 2014 převzal britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

 

 

 

 



Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 56 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.