Bez nohy na spojce: Více než čtvrtina ojetin z Prahy jsou automaty

Automaty vládnou světu pražských řidičů. Čím dál více z nich upřednostňuje pohodlnou jízdu před šlapáním na spojkový pedál. Trend proniká i do obchodu s ojetými vozy. Přesně 27 % vozů, prodaných v Praze má nějaký druh samočinné převodovky – tvrdí statistiky sítě autocenter AAA AUTO. Pražané si také zamilovali kombíky. Tento typ karoserie v prodejích převládá s 30 % všech prodaných vozů. Je to přitom nejvíce z celé ČR, v ostatních krajích lidé volí hlavně hatchbacky. Vyplývá to z dat, která AAA AUTO od letoška shromažďuje a analyzuje pomocí pokročilých datových aplikací Aures Apps.

„Datoví roboti nám umožňují sledovat a detailně analyzovat celou řadu parametrů, které jsou při výběru vozu klíčové. Díky tomu pak můžeme zákazníkům vytvořit tu nejlepší nabídku nebo efektivněji řídit skladové zásoby,“ říká Stanislav Gálik, výkonný ředitel AuresLab, která aplikace vyvinula.

Nákup ojetého vozu je ve velké většině doménou mužů. Nejvíce „maskulinní“ je v tomto ohledu Praha, kde ženy koupí pouhých 16 % z celkového počtu prodaných aut. Kdo by však očekával, že častěji budou nakupovat automaty pražské ženy, byl by zklamán – poměr je téměř totožný (23 %). Nejčastěji ženy nakupují auta v Karlovarském kraji, kde koupí každé čtvrté auto: 27 % vozů putuje něžnému pohlaví.

Z dat také vyplývá, že zatímco ženy nejčastěji řídí hatchbacky (41,4 %), muži mnohem radši nakupují karoserii combi. V 9 ze 14 krajů ČR muži nakupovali více kombíků než jakýchkoliv jiných druhů vozů. V celkovém poměru pak více než 30 % vozů koupených muži představují kombíky.

„Ve světě kouzlo dat dealeři objevují ve velkém, a díky nám mají možnost, jak z práce s nimi těžit,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti AURES Holdings.

Ženy s vůní benzínu

Praha je lídrem naftových motorů, celých 57 % prodaných ojetin jsou totiž diesely. Přitom se většina odborníků shoduje, že pro jízdu ve městech je vhodný spíš motor benzínový. Naopak největší poměr „benzíňáků“ se prodá ve Zlínském kraji. V celé ČR je pak situace téměř vyrovnaná, s nepatrně více prodanými benzínovými motory. Ženy ve svých autech preferují benzinové motory, a to z 59,9 % jim prodaných aut. U mužů je situace vyrovnaná, mírně „vyhrávají“ naftové pohonné jednotky s 50,6 % prodaných.

Šedá je barva naše

Nejoblíbenější barvou pak napříč zemí zůstává šedá, ať už metalická, nebo běžná. Téměř každé čtvrté prodané auto má tuto barvu – v průměru 23 % napříč kraji. Druhou nejoblíbenější barvou je pak bílá, která tvoří zhruba 15 % prodejů. Při detailnějším pohledu pak šedá dominuje i napříč pohlavími. Mezi muži je velmi populární černá, která je na druhém místě v 7 ze 14 krajů. Ženy vedle šedé preferují také bílou, která je na druhém místě v 9 ze 14 krajů, ovšem velmi často volí také červenou, modrou, nebo černou.

Škodovky vedou, u žen boduje Hyundai

Nejoblíbenějším modelem celostátně zůstávají vozy značky Škoda (zejména modely Octavia a Fabia), které se na prodejích podílí zhruba z 28 %. Druhou nejoblíbenější značkou je Volkswagen a o třetí místo se přetahují Ford a Hyundai. Škodovky jsou suverénně nejpopulárnější mezi muži i ženami, na druhém místě je však situace jiná. Zatímco muži vcelku jednoznačně na druhém místě pořizují Volkswageny následované Fordy, ženy jako druhé nejčastější pořizují korejské Hyundai, čímž odsouvají Volkswagen až na třetí místo.

Praha cenově rovnostářská

Praha pak bez velkého překvapení vévodí průměrným cenám ojetin, auta se zde prodávají v průměru za 244 tisíc korun. Ve druhém Moravskoslezském kraji je to o 24 tisíc korun méně, ve třetím Jihomoravském dokonce o 30 tisíc. Nejnižší průměrnou cenu pak mají vozy v Libereckém kraji, kde jen mírně převyšuje 194 tisíc korun. Ženy pak v průměru nakoupí vůz za 187 tisíc korun, muži za 214 tisíc korun. Největší rozdíl je v tomto ohledu znát ve Zlínském kraji, kde muži v průměru nakupují za 212 tisíc a ženy za 30 tisíc méně. Nejvíce vyrovnaná je v této statistice Praha, kde se obě pohlaví liší v průměru pouze o tisícikorunu – muži nakupují za 217 tisíc korun a ženy za 216 tisíc.

O AuresLab:

Inovační laboratoř AuresLab zastřešuje inovační projekty sítě autocenter AAA AUTO. Od založení na počátku roku 2018 již představila několik úspěšných projektů jako prodej investičních vozů Mototechna Classic, službu dlouhodobého pronájmu Mototechna Drive nebo aplikaci pro řízení skladových zásob vozů pomocí umělé inteligence Stock Allocation. Výkonným ředitelem AuresLab je Stanislav Gálik, který dříve působil také na pozici poradce pro inovace v rámci České spořitelny, je v oboru start-up projektů a inovací již zkušeným manažerem, v minulosti založil a posléze úspěšně prodal módní značku Galard a spoluzaložil inovační centrum Unifer.




800 110 800 Volejte denně 8:00 - 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací