Praha, 14. prosince 2023 – Podle policejních statistik je telefonování – respektive držení telefonního či záznamového přístroje za jízdy – druhým nejčastěji bodovaným přestupkem hned za překročením povolené rychlosti o 5 až 20 km/h. Jen v roce 2022 za něj dostalo pokutu 62 154 řidičů, tedy 170 denně. A dva body do rejstříku. Od Nového roku to budou body čtyři a pořádně podraží i finanční sankce. „Stojí za to myslet na řešení připojení telefonu už při výběru auta,“ říká Jindřich Topol, technický expert společnosti AURES Holdings, která provozuje největší česká autocentra AAA AUTO a Mototechna. A dodává, že nejde jen o body. „Podle odhadů expertů zaviní telefonování za volantem ročně až deset tisíc nehod.“
Ještě necelé tři týdny mohou řidiči za „držení telefonu za jízdy“ dostat blokovou pokutu do tisíce korun a dva trestné body. Po Silvestru ovšem zákon řádně přitvrzuje. „Na místě můžete přijít o minimálně 2,5 a maximálně 3,5 tisíce korun, ve správním řízení se sankce zdvihá čtyřnásobně – od čtyř do 10 tisíc korun. A hlavně – hned nasbíráte čtyři trestné body. Už to není banální přestupek – stačí se třikrát zapomenout s telefonem v ruce a vybodujete se 12 trestnými body,“ upozorňuje Jindřich Topol.
Zároveň říká, že dostat telefonní přístroj z ruky není vůbec nic těžkého ani drahého. „Z celkových zhruba 13 tisíc vozů v nabídce sítě AAA AUTO jich bezmála sedm tisíc disponuje Bluetooth připojením k audiosystému továrního nebo aftermarketového výrobce. Dva tisíce aut má rovnou systém Android Auto nebo Apple CarPlay, tedy moderní infotainmenty, u nichž je připojení telefonu nedílnou součástí, umí i zrcadlit další funkce telefonu a většinou se dají ovládat i hlasem,“ říká Jindřich Topol.
Telefon v koloně? Také za body
Co však dělat v případě aut se stářím kolem 16 let, což je průměrný věk osobních automobilů na českých silnicích? „U nás v Áčkách jich moc nemáme, pod značkou Auto Diskont nabízíme pouze něco přes 600 takových vozů, tedy asi 4,5 procenta celkové nabídky,“ uvádí Topol. Na celém českém trhu ojetin se však takových vozů vyskytují desetitisíce, mezi lidmi jich jezdí miliony – celkem je v Česku registrováno 6,5 milionu osobních aut, starších než průměr jich bude odhadem o něco méně než polovina, tedy zhruba 3,2 milionu. I když se dá předpokládat, že část z nich na silnice nevyjíždí – ne každé registrované auto je skutečně provozované – je to pořád obrovská masa automobilů, jejichž řidiči musejí nějak vyřešit, pokud chtějí za jízdy telefonovat a nedržet přitom přístroj v ruce. „Řešení je celá řada, nejlevnější přijdou řádově na stokoruny,“ říká Jindřich Topol.
Vynecháme drahé a dnes už víceméně překonané „pevné“ sady, které bylo nutné montovat do auta odbornou firmou, podobné služby vám poskytnou i levná neznačková řešení. Úplně nejjednodušším řešením, které však neposkytuje nejlepší kvalitu zvuku, je umístění telefonu do držáku na palubní desku a jeho nastavení na hlasitý hovor ze zabudovaného reproduktoru. To, že se telefonu musíte dotýkat, nevadí. „Pokud má řidič přístroj v držáku a dotýká se displeje jen prsty, neporušuje tím zákon – telefon totiž nedrží v ruce. Ve vlastním zájmu však musí dodržovat povinnost věnovat se plně řízení,“ vysvětluje Jindřich Topol. Do ruky může šofér přístroj vzít, až když zaparkuje na místě, kde se to smí – ale nikdy ne, pokud jen zastaví na semaforech na červenou, před přechodem pro chodce nebo v koloně. „To je bráno jako zastavení z důvodu nezávislého na vůli řidiče a v takovém případě je držení telefonu nezákonné,“ varuje Topol.
Levná řešení pro starší vozy
Nejlevnějším řešením hned po držácích na telefony jsou takzvané transmitery, existují jich desítky modelů v cenách od 300 korun. „Tohle zařízení můžete použít úplně v každém autě s rádiem. Bezdrátově nebo i kabelem přes USB k němu připojíte telefon, přístroj signál z něj vysílá na rádiových vlnách, které si naladíte na rádiu – typicky nejlépe na kraji spektra, kde je nejmenší „tlačenice“ frekvencí; osobně používám ve svém veteránu 87,5 MHz,“ říká Topol. Kvalita zvuku při telefonování je slušná, obstojně přehrává i audio z telefonu.
Dalším přenosným řešením je Bluetooth reproduktor se zabudovaným mikrofonem, který připevníte typicky na stínítko čelního skla. Spojení s telefonem je otázkou sekund, jediné, na co nesmíte zapomínat, je nabíjení takovéhoto „udělátka“. Samozřejmě je možné použít i klasické handsfree sluchátko do ucha (headset), které však není každému příjemné, zvlášť při delší jízdě.
Malinko dražším řešením je výměna továrního autorádia za aftermarketové. Většina současných autorádií už má integrované Bluetooth rozhraní a umí fungovat jako handsfree. Nejlevnější se prodávají už za ceny kolem 600 korun, ale i zde platí, že dražší modely toho zvládnou více, většinou i v lepší zvukové kvalitě. „Zajímavé je, že už za necelé tři tisíce korun dnes koupíte autorádio s dotykovým displejem a operačním systémem Android, do něhož si můžete nainstalovat aplikace z Google Play, například navigace Waze nebo Google, ale třeba klidně i Youtube nebo Netflix,“ říká Topol.
V některých případech se ovšem rádia integrovaná do palubní desky dají levně vyměnit jen těžko. I do nich však lze Bluetooth „dostat“, pokud mají sluchátkový AUX vstup, ideálně v sousedství s USB slotem pro napájení. Takzvané „audio přijímače“ mají i vestavěný mikrofon, s dosahem často až deseti metrů, díky němuž můžete telefonovat. Propojením na audiosystém vozu uslyšíte také pokyny mobilní navigace. Jejich ceny se pohybují také v řádu nižších stokorun.
Vybírejte s ohledem na konektivitu
V každém případě platí, že při výběru vozu v autobazaru se kromě technického stavu celého auta vyplatí věnovat pozornost i takové zdánlivé maličkosti, jako je konektivita s mobilními telefony – tato řešení se totiž liší nejen napříč značkami, ale i jednotlivými modely. „Například vozy koncernu Volkswagen, tedy i škodovky, mají od roku výroby 2017 Android Auto a Apple CarPlay snad všechny, ale u těch starších se musejí hledat. A třeba BMW dlouho podporovaly jen Apple CarPlay, ale Android Auto ne. Nebo první trojkové fabie mohly mít MirrorLink, tedy zrcadlení obrazovky mobilního telefonu, ale až za příplatek zhruba čtyři tisíce korun za autorádio Bolero. Po letech pak auta s MirrorLinkem stojí na sekundárním trhu i o deset tisíc víc, takže se to původnímu majiteli vyplatilo.,“ říká Jindřich Topol. A připomíná jeden naprostý paradox. „Třeba vozy značky Tesla jsou sice špička, co se softwaru týče, ale mají jen Bluetooth – nedisponují ani MirrorLinkem, ani systémy Android Auto a Apple CarPlay. Což je téměř neuvěřitelné,“ uzavírá Jindřich Topol.