4x4

Zkratka 4x4 označuje pohon všech kol, který zajišťuje lepší ovladatelnost, stabilitu a trakční schopnosti, čímž kompletně mění jízdní charakter vozu.

Pohon všech kol byl na svém počátku užíván především u vojenských, později i zemědělských a užitných vozů. Díky šíři svého praktického využití si ale brzy našel cestu i do civilních offroadů a později i do sportovních a klasických osobních automobilů. V dnešní době zažívá pohon všech kol další boom ve stále oblíbenějších vozech typu SUV a velmi často se vyskytuje i v automobilech luxusních tříd. Pohon všech kol se díky pokročilým elektronickým systémům neustále vyvíjí a nové technologie se tak odlišují nejen funkčností, ale i samotným provedením. Mnozí výrobci u svých systémů pohonu 4x4 navíc slibují až utopické jízdní vlastnosti, dokonalou poslušnost a příkladné trakční schopnosti. U nejpoužívanějších typů pohonu všech kol si proto rozebereme principy jejich fungování a jednotlivá pro a proti.

Důvody pro použití pohonu 4x4 jsou zcela zřejmé. V první řadě jde o zvýšení trakčních schopností. Nezáleží přitom, zda se jedná o sportovní automobil, který díky zmiňovanému pohonu dosáhne lepších jízdních výkonů a lepší ovladatelnosti, nebo o offroad, kterému pohon všech kol zajistí lepší průchodnost. Prvotní myšlenka je vždy stejná. Díky rozložení hnací síly na všechna kola získá vozidlo mnohem vyšší tažnou sílu, než při pohonu pouze jedné nápravy. Jinak řečeno. Při pohonu pouze jedné nápravy vůz využívá k pohybu pouze hmotnosti nad danou nápravou. V případě systému 4x4 je ale využívána celá hmotnost vozidla. Konstrukce pohonu všech kol ovšem není nijak jednoduchá a je při ní nutné vyřešit mnoho technických problémů. Tím největším je umožnění rozdílných otáček kol při průjezdu zatáčkou. Tato komplikace může být vyřešena pomocí diferenciálu, který ale snižuje adhezi na jednom kole, což finálně snižuje trakční schopnosti celého vozidla. Další řešení skýtá diferenciál se zvýšenou svorností nebo uzávěrka diferenciálu. Oba tyto systémy ale použitý pohon 4x4 značně prodraží a komplikují. Podrobné rozebírání problematiky diferenciálů navíc není obsahem tohoto článku, takže lze systémy 4x4 lze jednoduše rozdělit do dvou kategorií.
 
4x4
 
První kategorií jsou vypínatelné pohony všech kol a jak správně tušíte, tou druhou budou pohony nevypínatelné, tedy trvalé, jinak také stále pohony 4x4. Pojďme se podívat na první z těchto dvou řešení.
 
Nejprimitivnějším systémem pohonu všech kol je řidičem vypínatelný systém 4x4 bez jakéhokoliv mezinápravového diferenciálu. Ten k nejčastěji zadní hnané nápravě připojuje stiskem tlačítka druhou a rozdílné otáčení kol v zatáčkách kvůli absenci diferenciálu vůbec neřeší. To může způsobit značný problém ve vyšších rychlostech, kdy v lepším případě dojde ke smýkání kol, v tom horším k poškození hnacího systému. Zmiňované řešení má nesporné výhody v nízké ceně a jednoduchosti, nicméně je nutné při jeho použití dbát jistých omezení, například v podobě nízké maximální rychlosti.
 
Druhý a o něco dražší systém 4x4 využívá elektronicky připojovatelného pohonu zadní nápravy. U tohoto systému mezinápravový diferenciál opět chybí. Automobil disponující tímto pohonem se ve většině případů chová jako klasická „předokolka“, přičemž teprve poté, kdy začnou přední kola ztrácet trakci, se připojí zadní náprava. Ta se připojí pomocí dobře známé spojky Haldex do švédského výrobce. Ve spojce Haldex je obsaženo pístové čerpadlo, které v případě rozdílných otáček kol přední a zadní nápravy začne dodávat tlakový olej, jež prostřednictvím hydraulických pístů spíná lamelovou spojku. I u Haldexu je absencí diferenciálu umožněno použití pohonu 4x4 jen za určitých podmínek a na suché silnici se tak automobil vůbec nechová jako „čtyřkolka“. Očekávat tak nelze například sportovní zážitky v zatáčkách ani případnou jízdu bokem. Mnozí jistě namítnou nepochybně lepší jízdní vlastnosti automobilu, který je Haldexem vybaven. Je ale velmi důležité si uvědomit, že přítomnost Haldexu si vyžaduje i víceprvkovou zadní nápravu, kterou například Škoda Octavia první generace bez pohonu 4x4 postrádala a za lepšími jízdními vlastnostmi „čtyřkolek“ tak systém pohonu všech kol povětšinou vůbec nestál. Jistou výhodu ale Haldex samozřejmě poskytuje. Především na sněhu a za zhoršených adhezních podmínek je připojování zadní nápravy bleskurychlé a velice účinné a dokáže takřka zcela nahradit pravověrnou „čtyřkolku“. Pohon 4x4 od Haldexu ocení rovněž majitelé, kteří často připojují obytné karavany, těžké vozíky či jiné větší náklady za svá vozidla. V takovém případě jim Haldex umožní plynulé rozjezdy bez ztráty květinky. No a konečně díky jednoduchému řešení v podobě prakticky stálého pohonu předních kol nijak výrazně nezvyšuje spotřebu paliva.
 
Další zmiňované typy používají trvalý pohon všech kol, který je k náročnějšímu použití nezbytný. Ten se za žádných okolností neobejde bez tří diferenciálů. Jedním mezinápravovým a dvěma nápravovými. Mezinápravový diferenciál musí navíc obsahovat uzávěrku nebo musí být v provedení s vyšší svorností. Ke zvýšené svornosti v diferenciálech se využívá mechanických, viskózních nebo hydraulických spojek, které jsou stále častěji řízeny pomocí elektroniky. Při absenci tohoto řešení by totiž vozidlo ztratilo svou hnací sílu v okamžiku, kdy dojde ke ztrátě adheze na jedné z náprav. Teprve u těchto typů pohonů lze sledovat zlepšení dynamických vlastností vozidel za všech okolností, mnohem lepší vlastnosti na nezpevněných cestách a také nepoměrně lepší prostupnost terénem.
 
Nevýhodami stálého pohonu všech kol jsou kromě vysokých servisních nákladů i nárůst hmotnosti, zvýšení spotřeby a nárůst pasivních mechanických odporů, které stojí jak za zmiňovanou vyšší spotřebou, tak za rychlejším opotřebením pohonu. V neposlední řadě mohou způsobovat i vyšší jízdní hluk. Mezi nejvýznamnější výrobce osobních vozů, kteří masivně systém stálého pohonu všech kol rozšířili, patří Subaru a především Audi díky svému legendárnímu pohonu Quattro.
 
Posledním a nejmodernějším systémem, jež se stará o přerozdělení toku výkonu na hnaná kola, je Torque Vectoring systém, jinak také systém přerozdělování točivého momentu. Oproti svornému diferenciálu se jedná o mnohagenerační skok a v současné době tak zmiňovaný systém zažívá velký rozmach. Jestliže spojka svorného diferenciálu dokáže spojovat pravou a levou hnací hřídel kola, systém přerozdělování točivého momentu dokáže přenést na kolo s lepší trakcí větší porci točivého momentu, čímž nejen stabilizuje vozidlo, ale především zlepšuje jeho ovladatelnost a rychlost, jakou je schopen vůz v zatáčce vyvinout. Jedná se o planetovou převodovku, která je řazena pomocí jednotlivých lamelových spojek na základě informací z řídící jednotky.
 
Systém pohonu 4x4 zažívá v současné době obrovský rozmach především díky drtivému nástupu vozidel kategorie SUV (o četnosti jejich použití v terénu se raději nebavme), ale velmi častěji se objevuje ve sportovních a supersportovních vozech, ale i v rodinných automobilech. Jistým způsobem představuje tento pohon vrchol automobilové techniky, nicméně je potřeba při jeho používání dbát velmi často mnohých zásad a omezení. Vyšší jsou i provozní náklady a je tak potřeba zvážit nejen případné výdaje na servis automobilů s tímto pohonem, ale i nutnost a potřebu jeho přítomnosti ve voze.
Vyberte si vůz 4x4 z naší nabídky


Všechny vozy na našich pobočkách jsou i přes špatné počasí očištěny a kvalitně nasvíceny až do konce otevírací doby. Více informací.

×
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací