Zkratka HTP (High / vysoký, Torque / točivý moment, Performance / výkon) všeobecně označuje motory s velmi plochou křivkou točivého momentu. Konkrétně patří tříválcovému motoru o zdvihovém objemu 1198 ccm, který vyvinula Škoda Auto pro menší automobily v rámci koncernu VW group a do vozů se montuje od roku 2002 ve dvou výkonových verzích 40 a 47kW (později 44 a 51kW). Koncept motoru HTP přitom vznikl již v devadesátých letech.
Jedná se o agregát se zátahem od nízkých otáček a vyšším točivým momentem v průběhu celého otáčkového spektra. Motor HTP vznikl odebráním jednoho válce od pohonné jednotky 1.6 16V 77kW a oproti standardnímu rozvodovému řemenu disponuje jednotka HTP řetězem s hydraulickým napínákem a hydraulickými podpěrami vahadel. Odebrání jednoho válce si kvůli eliminaci nepříjemných vibrací vynutilo dodatečné vyvážení pomocí protiběžného vyvažovacího hřídele. Ani to však motor zcela nezbavilo poněkud jadrného chodu, který je pro něj charakteristický.
Jako jiné motory dostála i pohonná jednotka HTP mnohých obměn. Od roku 2002 se tak změnily hlavy válců, které dostaly větší rozteče kanálů, upraven byl katalyzátor. V roce 2007 byl u obou výkonových verzí výkon navýšen o 4kW a o dva roky později bylo inovováno olejové čerpadlo a vyměněn byl také zastaralý systém rozvodového řetězu za nový, mnohem tišší. Díky těmto změnám plní motory HTP vyrobené po roce 2009 emisní normu Euro 5.